خبرگزاری کار ایران

در نشست سلطانی‌فر با اصحاب رسانه مطرح شد:

خبرنویسی باید به سمت تکنولوژی و پیام‌رسان‌ها برود/طرح حمایتی از خبرنگاران به شکل یارانه مستقیم بازگشت

کد خبر : ۶۱۶۱۹۶

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: باتوجه به رشد تکنولوژی و پیام‌رسان‌ها رویکرد خبری باید به این سمت برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبحانه کاری محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران در محل این معاونت برگزار شد.

محمد سلطانی‌فر با بیان اینکه یک سوم دغدغه‌ام و اصلا دلیل حضورم در معاونت مطبوعاتی موضوع آموزش است، گفت: دنبال این هستیم که تحول عمیقی در روزنامه‌نگاری سنتی ایجاد کرده و به سمت روزنامه‌نگاری نوین برویم. هرچند معتقدم روزنامه‌نگاری سنتی منسوخ نشده اما مدل مشارکت و حضور مردم کاملا متفاوت شده و باید این را درک کنیم چراکه با شکل‌های نوین نوشتن روبرو شده‌ایم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینفوگرافی، موبایل‌نویسی و روزنامه‌نگاری پهبادی و... روزنامه‌نگاری جدید است. باید روزنامه‌نگاری مبتنی بر پیام رسان‌ها و تکنولوژی‌های جدید را فرا بگیریم و باید با این تحول خودمان را سازگار کنیم.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به نظام توزیع گفت: متاسفانه ما هنوز‌‌ همان شکل صد سال پیش را دنبال کرده و هنوز حس می‌کنیم که دکه‌های موجود در کوچه‌ها و خیابان‌ها باید مسیر توزیع را شکل دهد. ما باید بپذیریم همه چیز تغییر کرده است. همین نشناختن فضای توزیع جدید یکی از عوامل کاهش فروش نشریات است. در دنیا پست به مطبوعات کرده است و تکنولوژی تاثیر عمیقی در این زمینه ایجاد کرده است.

سلطانی‌فر خبر داد: قرارداد بسیار خوب و با کمک هزینه با پستی‌ها منعقد کرده‌ایم که قرار است به زودی روی سایت معاونت مطبوعاتی هم گذاشته شود تا شرایطی فراهم شود که روزنامه به دست مردم سریع‌تر برسد.

او همچنین به شکل دکه‌ها اشاره کرد و گفت: دنبال دیدار با شهردار هستیم تا مدل جدید دکه را ارائه کرده و از صرف مطبوعات تبدیل به اطلاع‌رسانی شود. باید بیشتر درآمد دکه‌ها را به سمت دادن اطلاعات و اخبار ببریم. مثلا تلویزیون و بیلبورد نصب شود. این مدل جدید طراحی شده و منتظر هستیم که شهرداری سامانی بیابد و آن را ارائه که کنیم چراکه معتقدیم می‌تواند تحول خوبی در دکه‌ها ایجاد کند. اکنون حدود هزار و هفتصد دکه در تهران و کرج موجود است که نود درصد آن‌ها کاملا سنتی اداره می‌شود. باید کمک کنیم که نوع ارائه مطبوعات در این دکه‌ها تغییر کند که حتی یک خانم تحصیل کرده روزنامه‌نگاری هم بتواند در آن فعالیت کند. یعنی آن را دور از شان خود نداند.

سلطانی‌فر همچنین در مورد بیمه خبرنگاران گفت: ما تصمیم گرفتیم از سال ۹۷ شکل حمایتی از روزنامه‌نگاران را به همان شکل یارانه مستقیم برگردانیم. یعنی وظایفی را که در طول سال‌های گذشته به عهده گرفته بودیم مبنی بر طرح اشتراک و طرح بیمه و همچنین بخشی از پولی که در سبد هزینه‌ای ما از طرف ارشاد برای مطبوعات شکل می‌گرفت را به همان سبد کالایی یارانه‌ای‌مان برگردانیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در راستای همین کار، طرح اشتراک را تعطیل کردیم و طرح بیمه‌ای را تا پایان سال ۹۶ دنبال کردیم اما از سال ۹۷ این پولی که برمی‌داشتیم و در سبد دیگری در حوزه بیمه و طرح بیمه هزینه می‌کردیم، را به خود مطبوعاتی‌ها و مدیران مسئول برمی‌گردانیم و در سبد یارانه مستقیم‌شان قرار می‌دهیم و مدیران مسئول موظفند طبق قانونی که برایشان انجام شده عمل کنند. مدیران مسئولان رسانه‌ها طبق ماده سی و یک آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات باید همه خبرنگاران و پرسنل خود را بیمه کنند.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: در راستای همین قانون، ما مدیران مسئول را موظف می‌کنیم که پرسنل‌شان را بیمه کنند. ما مواردی را کمک کردیم؛ مثلا رسانه‌های زیر پنج نفر را به سمت طرحی بردیم که خود سازمان تامین اجتماعی داشت؛ مبنی بر اینکه فقط روزنامه‌نگاران با پرداخت تنها هفت درصد حق بیمه، بیمه شوند و دیگر حق مدیرمسئول کاملا از بین می‌رود که به آن اصطلاحا کارگاه‌های سخت و زیان‌آور می‌گویند.

او ادامه داد: از آن طرف یک نگرانی برای کارفرماها وجود داشت که برای اینکه شامل کدهای بیمه‌ای نشده و کد بیمه نگیرند و تبعات تامین اجتماعی را تقبل نکنند خیلی‌هایشان کد بیمه‌ای نمی‌گرفتند. اما با هماهنگی بیمه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم و اعلام کردیم که می‌توانند از طریق کد بیمه‌ای معاونت مطبوعاتی تا هر سقفی پرسنل‌شان را در لیست بیمه قرار دهند و از کانال ما خبرنگاران‌شان بیمه تامین اجتماعی شوند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه سعی کردیم برای موارد دیگر هم مسیرهای حمایتی‌تر پیش بگیریم، گفت: امسال به جد دنبال این هستیم که از طریق بیمه تکمیلی حمایت‌های خوبی را با درصد بسیار پایین شامل حال روزنامه‌نگاران کنیم. بیمه‌های تکمیلی، عمر و حوادث را انشالله هرچه‌سریع‌تر از طریق صندوق هنر شکل داده و به روزنامه‌نگاران ابلاغ خواهیم کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینترنت بدون فیلتر گفت: با هماهنگی کمیته مصادیق مجرمانه و شخص وزیر مخابرات، توانستیم تا الان ۳۲۰ نفر از روزنامه‌نگاران را شامل اینترنت بدون فیلتر کنیم که تا کمتر از یک ماه اعلام این اسامی را به وزارت ارتباطات اعلام خواهیم کرد. در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات این مسیر تسهیل شده و ما هر تعداد روزنامه‌نگار که بخواهند این مسیر را برای‌شان شکل می‌دهیم.

سلطانی‌فر همچنین درباره نظام جامع رسانه‌ای گفت: ما دیدگاه‌های کارشناسی متعددی را برای چهار یا پنج بار در این حوزه انجام داده‌ایم. آخرین جلسه هم در روزهای پایانی سال در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه انجام دادیم و تمام دیدگاه‌های روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه در خصوص این لایحه را به اطلاع مسئولان و کمیته فرهنگی دولت رسانده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری دولت و مجلس درباره لایحه نظام جامع رسانه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز