خبرگزاری کار ایران

الیور استون در تهران:

ایران، کوروش و داریوش را دارد/اشتباه کردم با برادران وارنر برای ساخت فیلم اسکندر همکاری کردم/آزادی هنری آنگونه که در آمریکا تبلیغ می‌شود، وجود ندارد

کد خبر : ۶۱۶۲۱۱

نشست خبری الیور استون (کارگردان آمریکایی) صبح امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری الیور استون با اصحاب رسانه، این کارگردان آمریکایی گفت: خیلی متشکرم از لطفی که به من داشتید. تجربه من در اولین سفرم به ایران نشان داد که شما گرمترین میزبان برای من بودید و لبخندهای زیادی را دیدم. استقبال بسیار خوبی از مردم و سینماگران در سطح شهر و جشنواره را شاهد بودم. این رفتار از قدرت سینما خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: من همیشه سینمای ایران را تحسین می‌کردم. در این جشنواره نیز حدود ۱۰ فیلم ایرانی و غیرایرانی را دیدم و دوست داشتم.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایران و سینمای ایران گفت: من به خاطر تاریخ ایران به کشور شما آمدم. ایران ۲۵۰۰ سال تاریخ دارد و داریوش و کوروش را. پسرم بسیار به من می‌گفت که حتما به ایران سفر کن.

وی ادامه داد: من فیلم سد معبر را در پوسان دیدم. این فیلم مرا شگفت‌زده کرد. فیلم به خوبی فساد در شهرداری  تهران را صادقانه نشان داده بود و سرانجام این فیلم جایزه نهایی جشنواره را هم گرفت.

اولیور استون در پاسخ به سوالی پیرامون ساخت فیلمی درباره شخصیت سیاسی جهان در ایران گفت: من یک روزنامه‌نگار نیستم و فقط فیلمساز هستم و زمانی که بخواهم تفریح کنم به سمت مستند می‌روم. در همین راستا فیلم‌هایی در زمینه کاسترو، عرفات، نتانیاهو و پوتین ساخته‌ام اما فعلا برنامه خاصی درباره ساخت مستند ندارم.

استون درباره اینکه گفته می‌شود وی قصد داشته فیلمی پیرامون احمدی‌نژاد بسازد نیز گفت: خبری سال 2006 منتشر شد که من تقاضا دادم تا فیلمی درباره احمدی‌نژاد بسازم اما این خبر اصلا درست نیست و فقط توسط رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ساخت فیلمی درباره داعش و سردار سلیمانی گفت: جهان امروز بسیار سیاسی شده و شخصیت‌های مختلفی در جهان حضور دارند و اتفاقات مهمی در جهان می‌افتد و شخصیت‌های مهمی نیز در جهان حضور دارند.

استون در پاسخ به سوالی پیرامون حضور جعفر پناهی در جشنواره‌های جهانی گفت: مهم این است که شما بتوانید فیلم خود را بسازید و ایشان توانسته در کشور خود چهار فیلم بسازد. قطعا من اگر مدیر بودم اجازه می‌دادم که ایشان از کشور خارج شود. زیرا من طرفدار آزادی بیان هستم.

این فیلمساز آمریکایی در پاسخ به سوالی پیرامون جوایزی که فیلم‌های ایرانی در جشنواره جهانی می‌گیرند و اینکه گفته است "تعجب می‌کند که فیلم‌های ایرانی علی‌رغم کند بودن در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند" گفت: من هرگز نگفته‌ام که فیلم‌های هندی و ایرانی فیلم‌های ضعیف و کندی هستند. من در کارگاهی که داشتم به‌صورت کلی گفتم که روند فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند نشان داده است که این فیلم‌ها، فیلم‌های کندی هستند و من به دانشجویان گفتم که تا می‌توانید در فیلم‌های خود کشمکش ایجاد کنید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه، شما امروز در زمان حضور در تهران دائم از جشنواره و کشور ایران تعریف می‌کنید اما خودتان فیلم اسکندر مقدونی که یک فیلم کاملا ضدایرانی است را کارگردانی کردید و بسیار نیز از این قضیه خوشحال هستید. این تناقض را چگونه توجیه می‌کنید، گفت: نسخه‌ای از این فیلم که مدنظر من است نسخه‌ای است که در سال 2014 تدوین شد و دی‌وی‌دی آن منتشر شد. در سال 2004 من با برادران وارنر برای ساخت این فیلم همکاری کرده‌ام و آنها تاکید داشتند که فیلم نباید از سه ساعت بیشتر شود. به همین دلیل مجبور شدم بسیاری از صحنه‌های جنسی و درگیری‌ها را حذف کنم اما اینجا می‌گویم که من اصلا اشتباه کردم که با برادران وارنر برای ساخت فیلم اسکندر همکاری کردم.

وی ادامه داد: در فیلم اسکندر، داریوش هخامنشی سه نبرد با یونانیان دارد و در حمله سوم دچار مشکلات عصبی می‌شود و شکست می‌خورد و هرچند داریوش به دلیل خیانت یکی از ایرانیان کشته می‌شود اما اسکندر به او احترام می‌گذارد و حتی ردای خودر ا به او می‌دهد. اسکندر هرگز قصد تجاوز و غارت ایران را نداشت.

وی ادامه داد: متاسفانه این فیلم زمانی اکران شد که جورج بوش تصمیم گرفت به بغداد حمله کند.

استون درباره اینکه آیا امکان دارد یک فیلم سینمایی درباره خاورمیانه بسازد، گفت: بهترین مدیوم درباره ساخت فیلم پیرامون منطقه خاورمیانه ساخت فیلم مستند است مثلا من درباره جورج بوش فیلمی را ساختم که مورد استقبال قرار نگرفت. من هنوز نمی‌دانم که چگونه می‌شود درباره اتفاقات این منطقه یک فیلم درام ساخت.

این فیلمساز آمریکایی در پاسخ به سوالی پیرامون فیلم‌های مستندی که ساخته است همچون فیلم جورج دبلیو بوش و استقبال ضعیف از این فیلم‌ها و انتقادات مردم آمریکا از آن گفت: متاسفانه این فیلم در آمریکا با واکنش منفی همراه شد و دولتمردان آمریکایی نیز به این فیلم اهمیت ندادند زیرا همچنان الگوی تغییر رژیم در آمریکا دنبال می‌شود و آمریکا امروز عراق، سوریه و لیبی را نابود کرده و به دنبال نابود کردن خاورمیانه است و افرادی همچون دیک چنی با ایده‌هایی مانند تخریب خلاقانه به دنبال امپراتوری بزرگ آمریکا هستند.

وی ادامه داد: در آمریکا فرق نمی‌کند که رئیس جمهور چه کسی باشد. آنها هر موقع که بخواهند هر معاهده‌ای را زیر پا می‌گذارند و برای دولت آمریکا همه معاهده‌های بین‌المللی قابل لغو است.

وی درباره جایزه گرفتن فیلم‌های ایرانی در مراسم اسکار درحالیکه اصغر فرهادی و فیلم جدایی نادر از سیمین را نمی‌شناخت، گفت: خیلی وقت‌ها این فیلم‌ها خودشان سیاسی نیستند و بسیار لطیف هستند مانند مردم ایران که بعد از 30 سال علی‌رغم همه مشکلات و تحریم‌ها لطافت خود را حفظ کردند اما جوایزی که به آنها داده می‌شود، اهداف سیاسی دارد.

وی درباره آزادی‌های هنری در آمریکا گفت: واقعیت این است که در آمریکا آزادی هنری آنگونه که تبلیغ می‌شود، وجود ندارد مثلا برای فیلم‌های من درباره بوش و اسنودن هیچ استودیویی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری نداشت و من مجبور شدم برای ساخت این فیلم از فرانسه و آلمان پول بگیرم اما در ایران دیدم که فیلمسازان به راحتی فیلم می‌سازند هرچند امنیت ملی همیشه برای همه کشورها مهم است و باید آثار هنری نیز در راستای همین امنیت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز