خبرگزاری کار ایران

در بازدید از آماده‌سازی مصلای تهران مطرح شد؛

خانه به دوشی نمایشگاه یعنی اسراف در هزینه‌های اجرایی و نیرو/شهرداری از امروز برای آماده‌سازی شهرآفتاب برای سال آینده اقدام کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۳۳۵

در بازدید خبرنگاران از مراحل آماده‌سازی مصلای تهران تاکید شد: خانه به دوشی نمایشگاه یعنی اسراف در هزینه‌های اجرایی و نیرو با این شیوه ما مدام درگیر امور اجرایی هستیم و فرصت چندانی برای محتوا نمی‌یابیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازدید خبرنگاران از مراحل آماده‌سازی مصلای تهران برای میزبانی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز با حضور قائم مقام نمایشگاه کتاب و مدیران اجرایی و کمیته‌های نمایشگاه برگزار شد.

امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم مقام نمایشگاه کتاب) در این برنامه با اشاره به بازگشت نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلی گفت: با بازگشت نمایشگاه به مصلی میزان فضاهای مسقف را مورد بررسی قرار دادیم و امسال به جز شبستان و نیم طبقه آن؛ دو فضای جدید رواق شرقی و غربی را نیز به عنوان فضاهای مسقف در اختیار داریم.

وی افزود: اولویت ما بهبود وضعیت غرفه‌های بخش کودک و نوجوان بود و به همین منظور رواق شرقی و بالکن آن که با دو چادر آماده احداث غرفه‌هاست، در اختیار این بخش قرار می‌گیرد. ناشران آ‌موزشی نیز در طبقه پایین رواق شرقی جانمایی شده‌اند. امکان استفاده از طبقه‌های مثبت یک را به دلیل آماده نبودن پله برقی و آ‌سانسور نداشتیم.

شهرام‌نیا ادامه داد:‌ امسال 130 هزار متر فضای نمایشگاهی داریم که 100 هزار مترمربع آن در فضای مسقف و 3 هزار مترمربع فضای موقت راه‌اندازی می‌شود. در واقع ناشران دانشگاهی و بخشی از ناشران کودک زیر سازه‌ها قرار می‌گیرد. خوشبختانه مشکل جدی برای پیشبرد کارها نداریم و هماهنگی‌های خوبی با شهرداری و مدیران مصلی انجام گرفته و حتی همین امروز سرپرست شهرداری قول‌هایی نیز به ما داد.

این مقام مسئول درباره ابعاد بین‌المللی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: خوشبختانه در این سال‌ها بخش بین‌الملل نمایشگاه وجه پررنگی پیدا کرده است. امسال صربستان کشور میهمان و پایتخت کشور تونس شهر میهمان است و یک هیئت 20 نفره از صربستان و هیئت 18 نفره از تونس که شامل مقامات فرهنگی این کشورها هستند، به تهران می‌آیند. در کل از 53 کشور ناشر و نمایندگانی در این دوره از نمایشگاه شرکت می‌کنند. کار انتقال کتاب‌ها نیز در حال انجام است و تمهیدات لازم را برای این مهم درنظر گرفته‌ایم.

شهرام‌نیا افزود: در نیم طبقه شبستان سرای اهل قلم و بخش بین‌الملل را داریم و همچون سه سال گذشته ضمن برپایی غرفه‌های پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب یک روز را به نام یکی از استان‌ها و کشورها نامگذاری می‌کنیم.

قائم مقام نمایشگاه از واسپاری کمیته تبلیغات و بازرگانی به صنف خبر داد و گفت: امسال با همراهی و همکاری مدیران مصلی کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه در اختیار صنف قرار گرفته و غرفه‌ها یمواد غذایی و تبلیغات محیطی توسط خود صنف مدیریت می‌شود. در همین راستا طبقه خدمات‌رسانی بهتر رایزنی‌هایی با اتحادیه تعاونی تهران برای تامین مواد خوراکی صورت گرفته است. سایر کمیته‌های نمایشگاه نیز همگی مشغول به کار هستند.

او درباره بودجه‌بندی بن کارت‌ها نیز بیان کرد: باتوجه به بودجه محدودی که در اختیار داشتیم برای حفظ عدالت ترجیح دادیم میزان مبلغ بن‌کارت‌ها افزایش پیدا نکند تا ناچار به کاهش تعداد دانشجویان زیر پوشش نشویم. واقعیت این است که سهمیه درنظر گرفته شده مبلغ قابل توجهی نیست اما سقف بودجه مصوب مجلس برای این حوزه نیز محدود است. امیدواریم سال آینده اعتبار لحاظ شده برای حوزه‌های مرتبط با کتاب افزایش یابد.

حسین صفری (مدیر اجرایی نمایشگاه) نیز درباره بررسی استانداردهای ایمنی در فضاهای تازه تاسیس رواق‌ها گفت: باتوجه به اضافه شدن فضاهای جدید به مصلی امسال این تصور را داریم که اولین بار است نمایشگاه را در این مکان برگزار می‌کنیم و سازمان پیشگیری از بحران و آتش نشانی تمام موارد ایمنی از قبیل راه‌های دسترسی و تخلیه را مورد ارزیابی قرار داده است و در تمام مدت نمایشگاه نیز آتش نشانان حضور دارند و وضعیت را کنترل می‌کنند.

صفری ادامه داد: 11 هزار متر فضای تخصیص پیدا کرده به ناشران کودک است که برخی از آنها زیر چادر قرار می‌گیرند. باتوجه به تصمیم‌گیری خود انجمن ناشران کودک ناشرانی که نیاز به غرفه‌هایی با متراژ بالا داشتند، آنها زیر چادرها جانمایی می‌شوند و در فضای مسقف ناشرانی با غرفه‌های کوچک را خواهیم داشت. در مجموع به نظر می‌رسد از نظر تهویه سالن‌ها دغدغه کمتری نسبت به شهر آفتاب داشته باشیم. در مجموع 70 سازمان برای برگزاری نمایشگاه با ما همکاری می‌کنند که امسال سازمان ثبت احوال نیز با ارائه خدمت کارت هوشمند به‌عنوان کیف پول بانکی به ما ملحق شده‌ است.

صفری تاکید کرد: خانه به دوشی نمایشگاه یعنی اسراف در هزینه‌های اجرایی و نیرو با این شیوه ما مدام درگیر امور اجرایی هستیم و فرصت چندانی برای محتوا نمی‌یابیم. امیدواریم شهر آفتاب تکمیل شود و مشکلات مربوط به ترافیک و عوارضی نیز مرتفع گردد. از شهرداری تهران خواهشمندیم از همین امروز برای آماده‌سازی شهر آفتاب برای نمایشگاه سال آینده اقدام کنند.

او درباره هزینه‌های عملیات اجرایی نمایشگاه نیز متذکر شد: نمایشگاه کتاب باتوجه به ابعاد و وسعتی که دارد یکی از کم‌هزینه‌ترین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ماست و نهایت صرفه‌جویی را لحاظ می‌کنیم با این حال نزدیک به یک و نیم تا 2 میلیارد تومان برای تهیه و احداث سازه‌ها هزینه‌ می‌شود. قطعا غرفه‌بندی، تاسیسات و زیرساخت‌ها نیز هزینه جداگانه دارند. برق مصلی کفاف نیاز نمایشگاه را نمی‌داد وزارت نیرو در تامین برق همراهی کرده است. در بحث مخابرات نیز با توجه به نصب 4 هزار دستگاه کارت‌خوان تمهیدات ویژه اندیشیده شده است. تمام این هزینه‌ها در صورت تکمیل شهر آفتاب یک بار برای همیشه لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: تا حدودی محدودیت پارکینگ داریم که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند با این حال حمل و نقل مطلوبی که سازمان ترافیک و حمل و نقل قولش را داده و با وجود مترو و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی می‌توانیم مساله را حل کنیم. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده تا دانشجویان و مسافران عزیزی که از جنوب می‌آیند ابتدا در حرم مطهر اسکان داده شده و پذیرایی شوند و بعد با مترو به نماشیگاه کتاب بیایند.

در ادامه یحیی دهقانی (معاون اجرایی نمایشگاه) درباره جانمایی ناشران آموزشی گفت: ناشران آموزشی در فضایی 4400 متری در رواق غربی جانمایی شدند و ما در این بخش 132 ناشر خواهیم داشت. در مجموع ناشران عمومی در فضایی به مساحت 32 هزار متر مربع، ناشران آموزشی در فضایی به مساحت 10 هزار مترمربع و ناشران دانشگاهی در فضایی به مساحت 12 هزار مترمربع جانمایی شده‌اند و 12 هزار متر نیز فضای چادرها است.

وی افزود: امسال گمرک نمایشگاه در فضایی نزدیک با بخش ناشران خارجی درنظر گرفته شده تا دسترسی ناشران به آ‌ن راحت‌تر باشد. در بخش لاتین پنج هزار مترمربع فضای مفید و در بخش عربی 3 هزار مترمربع فضای مفید وجود خواهد داشت.

به گفته مسئولان نمایشگاه، دوربین‌های نصب شده در محیط زیر نظر حراست نمایشگاه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز