خبرگزاری کار ایران

حسینی‌پور در همایش لوح و قلم بیان کرد:

اهالی قلم با هنر خود به جامعه اکسیژن تزریق کنند

کد خبر : ۶۱۶۳۶۱

نیکنام حسینی‌پور در اولین همایش لوح و قلم با عنوان «تجلیل از نویسندگان بر‌تر استان کهگیلویه و بویراحمد» عنوان کرد: اهالی قلم با هنر خود اکسیژن به جامعه تزریق کنند چرا که مردم جامعه با کتاب خواندن چهره جدیدی به جامعه می‌دهند.

به گزارش ایلنا، اولین همایش لوح و قلم با عنوان «تجلیل از نویسندگان بر‌تر استان کهگیلویه و بویراحمد» صبح امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) با حضور آیت الله سیدشرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلیویه و بویر احمد، علی محمد احمدی استاندار استان، نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در یاسوج برگزار شد.

در این آیین، نیکنام حسینی‌پور ضمن تبریک روز جهانی کتاب (۲۳آوریل) و روز جهانی مالکیت فکری (۲۶ آوریل) به اهالی قلم، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، فرهنگ برای یک جامعه مانند اکسیژن است و اگر این اکسیژن نباشد برای جامعه چه اتفاقی می‌افتد. به‌نظر می‌رسد در جامعه در بعضی از حوزه‌ها کمبود اکسیژن داریم. این هنر نویسندگان است که به جامعه اکسیژن تزریق کنند چرا که مردم جامعه با کتاب خواندن چهره جامعه را عوض می‌کنند و رخت نو بر تن جامعه خود می‌کنند.

وی تاکید کرد: نویسندگان و اهالی قلم باید آثار فاخر و خلاقانه تولید کنند. در دوران کنونی با هجوم ابزارهای جدیدی چون پیام رسان‌ها و تکنولوژی‌های جدید، ارتباطات یک سویه معنای خود را از دست داده است. بنابراین باید با استفاده از مخاطب‌شناسی، برای مخاطبان خوراک تولید و تهیه کنیم. کودکان و نوجوانان در جامعه کنونی ما به الگو نیاز دارند و اهالی قلم باید در قالب متن، تصویر و... برای کودکان و نوجوان الگوسازی کنند. از اهالی قلم انتظار می‌رود متناسب با شرایط زمان، غذای روح را در قالب کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های گویا و.. در اختیار گروه‌های سنی کودک و نوجوان قرار دهند.

مدیر عامل خانه کتاب توجه به زیر ساخت‌های فرهنگی در جامعه را مهم دانست و گفت: در هر جامعه‌ای سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می‌شود و در چنین جامعه‎ای که فرهنگ در صدر بنشیند، زایش شکل می‌گیرد.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت نشر در استان کهگیلویه و بویر احمد ارائه کرد وگفت: بر اساس اطلاعات سایت اهل قلم، استان کهگیلویه و بویر احمد ۳۹ عضو اهل قلم دارد و ۵۸۲ عنوان کتاب شامل ۵۶۱ عنوان کتاب تالیفی در سایت خانه کتاب ثبت شده است. این استان ۱۰ ناشر دارد که ۶ ناشر آن فعال هستند.

حسینی‌پور پیشنهاد کرد: استاندار استان می‌تواند از شهردار شهرهای بزرگ بخواهد فضایی را به عنوان یک کالبد فرهنگی شهری در اختیار کتابفروشان قرار دهد و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنند. ما در معاونت امور فرهنگی و درکارگروه وام آمادگی داریم وام تاسیس به آن‌ها پرداخت کنیم. کتاب باید در دسترس مردم باشد تا به سادگی امکان تهیه آن برای همه فراهم باشد. از طرف دیگر نویسندگان باید بتوانند به تولید کتاب‌های مورد نیاز جامعه بپردازند.

وی اظهار کرد: باید امکانات فرهنگی همه سازمان‌ها و نهاد‌ها در اختیار اهالی قلم استان‌ها قرار بگیرد تا از کوچ آن‌ها جلوگیری شود و با آسودگی خاطر قلم بزنند. ما در موسسه خانه کتاب آمادگی داریم بیمه اهل قلم، وام و خدمات رفاهی در اختیار اهالی قلم قرار دهیم. استان‌ها هم با توجه به ظرفیت و امکاناتی که دارند می‌توانند به اهالی قلم خدماتی درشان این فرهیختگان قرار دهند. پیشنهاد می‌شود جایزه‌ای به نام زنده یاد عطا طاهری بویراحمدی راه اندازی و خیابانی به نام ایشان نامگذاری شود. اینجایزه می‌تواند سالانه و یا دو سالانه برگزار شود. در خانه کتاب همراهی و همکاری برای برگزاری اینجایزه وجود دارد. همچنین، ما در خانه کتاب آمادگی داریم برای اهالی قلم استان مراسم بزرگداشت و نکوداشت برگزار کنیم.

حسینی‌پور ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، باید به دنبال احقاق حقوق مولفین و اهالی قلم باشیم. یکی از سیاست‌های دولت باید حمایت از آثار مولفین ایرانی باشد؛ این سیاست باید در همه حوزه‌ها تسری پیدا کند؛ با توجه به پایین بودن تیراژ کتاب و قاچاق کتاب تعدادی از اهالی قلم که به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال می‌کنند انگیزه خود را از دست می‌دهند. در این زمینه اقداماتی انجام شده اما کافی نیست همه باید دست به دست هم دهیم تا حوزه فرهنگ به جایگاه اصلی خود برگردد.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان بیان کرد: باید به ادبیات بومی استان بدون دامن زدن به مسائل قومی، قبیله‌ای، عشیره‌ای توجه کنیم تا ادبیات بتواند هویت خود را حفظ کند. استان کهگیلویه و بویر احمد ظرفیت‌های فرهنگی غنی دارد و روح حماسی آن باعث شده در دفاع مقدس نسبت به جمعیت خود شهدا حرف اول را بزنند و اهل قلم شهید به ایران هدیه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز