خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

بی‌اعتمادی موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به رسانه‌ها نشانه بدی است/فشاری که رسانه را به مرز تعطیلی می‌کشاند

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۹۸۱

برخی مدیران مسئول رسانه‎ها معتقدند تصمیم اخیر موسسه حسابرسی تامین اجتماعی برای بازرسی از دفاتر مطبوعات در یک دوره 10 ساله غیرقانونی و نشات گرفته از بی‎اعتمادی است و می‎تواند تبعات متعددی ازجمله تعطیلی برخی رسانه‎ها را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در کمتر از ده روز از طرح موضوع درخواست موسسه حسابرسی تامین اجتماعی برای بازرسی از دفاتر مطبوعات در یک دوره 10 ساله برای مدیران رسانه‌ای چنان مساله‌ساز شد که آنها بلافاصله در جلسه‌ای مشترک با علی ربیعی (وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی) خواستار ورود او به این مساله و پیگیری موضوع شدند. 

اما این اعتراض از کجا نشات می‌گیرد؟ اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) سال گذشته بخشنامه‌ای را مصوب کرد که در آن صراحتا ذکر شده «رسیدگی و بازرسی از دفاتر و مدارک کارفرمایان صرفا محدود به آن بخش از دفاتر است که مرتبط با حقوق و مزایای کارکنان و پیمان‌هاست»؛ روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با استناد به همین بخشنامه، اقدام موسسه حسابرسی تامین اجتماعی را غیرقانونی می‌دانند. در گفتگو با مهدی رحمانیان (مدیرمسئول روزنامه شرق) و اسرافیل عبادتی (مدیرمسئول روزنامه کار و کارگر) به بررسی دلایل احتمالی، تبعات و مسائل پیرامون این موضوع که از آن به‌عنوان فشاری مضاعف بر اقتصاد شکننده رسانه‌ها یاد می‌شود، پرداخته‌ایم.

احتمالا کسی خواسته به دلایلی علیه رسانه‌ها شانتاژ کند

اسرافیل عبادتی (مدیرمسئول روزنامه کار و کارگر) این تصمیم موسسه حسابرسی تامین اجتماعی را خلاف قانون دانست و گفت: طبق بخشنامه‌ای که خودشان دارند می‌توانند دفاتر بیمه شده‌ها را از آخرین لیست بیمه تا یک سال طبق قانون بازرسی کنند. اما این قانون بیشتر برای شرکت‌هایی است که پیمانکاران و تعداد زیادی پرسنل دارند. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که پیمانکار ندارند؛ کل کارشان این است که حقوق می‌دهند و منبع درآمدشان فقط از آگهی است. منتها نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که این‌همه صنایع پتروشیمی، شرکت‌های ساختمانی و کارخانجات، حتی خودروسازانی که با ده‌ها پیمانکاری که هرکدام پرسنل خودشان را دارند رها کرده و بند کرده‌اند به رسانه‌ها؟!

عبادتی ادامه داد: به نظر من این کار منطقی نیست. متاسفانه باید بگویم احتمالا کسی خواسته به دلایلی علیه رسانه‌ها شانتاژ کند اگرنه که رسانه‌ها درآمدی ندارند. اگر درآمدی داشتیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما یارانه نمی‌داد.

این مدیرمسئول با اشاره به اینکه این اقدام موسسه حسابرسی تامین اجتماعی علیرغم توافق آنها با وزیر کار و همچنین بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور است، گفت: اینها نه تنها به توافق‌شان عمل نمی‌کنند بلکه در خیلی از موارد به قوانین تامین اجتماعی هم سلیقه‌ای عمل می‌کنند نه قانونی.

عبادتی خاطرنشان کرد: این باعث شده برای رسانه‌ها مشکل به وجود بیاید. اینها اگر مشکل مالی دارند بروند طلب هزاران میلیارد تومانی‌شان را از دولت بگیرند. اگرنه در یک رسانه چه مشکلی با 50 نفر پرسنل که حق بیمه‌شان را ماهانه پرداخت می‌کند می‌تواند وجود داشته باشد که بخواهند حسابرس بفرستند و دائم تهدید کنند.

بی‌اعتمادی موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به رسانه‌ها نشانه بدی است

مهدی رحمانیان (مدیرمسئول روزنامه شرق) به مساله دیگری اشاره می‌کند. او با اشاره به اینکه «اصلی در قانون هست که می‌گوید قانون عطف به ماسبق نمی‌شود.» گفت: من نمی‌دانم موسسه حسابرسی تامین اجتماعی بر چه اصل قانونی می‌خواهند چنین کاری کنند؟ چون همه شرکت‌ها و موسسات سالانه هم از لحاظ مالیاتی و هم لحاظ دیگر حسابرسی شده و دفاترشان بسته می‌شود. من نمی‌دانم اینکه می‌خواهند به گذشته رجوع شود مبتنی بر کدام ماده قانونی است و بهتر است خودشان توضیح دهند که آیا مجاز به چنین کاری هستند یا نه؟

رحمانیان ادامه داد: ضمن اینکه من به‌طور کلی از شفافیت استقبال می‌کنم و معتقدم همه دستگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها باید هم شفافیت مالی و مالیاتی داشته باشند تا جامعه‌مان به سمتی برود که در آن راستگویی معیار و ارزش باشد نه خلافش، اما اینکه این‌همه بی‌اعتمادی در جامعه حاکم شده و موسسه حسابرسی سازمان تامین اجتماعی هم دنبال این است که 10 سال گذشته رسانه‌ها را حسابرسی کند نشانه‌های خوبی نیست.

فشاری که رسانه را به مرز تعطیل شدن می‌کشاند

از «عبادتی» مدیرمسئول روزنامه کار و کارگر، درباره تبعات احتمالی این تصمیم موسسه حسابرسی می‌پرسیم که در پاسخ می‌گوید: اگر این فشار زیاد شود ممکن است برخی از رسانه‌های غیردولتی تعطیل شوند. همین الان رسانه‌ها قطره چکانی خودشان را اداره می‌کنند و از نظر مالی به شدت تحت مضیقه هستند.

عبادتی با اشاره به صحبت‌های تقی نوربخش (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) در اولین روز هفته کارگر در مرقد امام (ره) گفت: آقای نوربخش در این صحبت‌ها از اعطای معافیت‌های بیمه‌ای به منظور ایجاد اشتغال و ارائه تسهیلاتی در صورت استخدام نیروی جدید در کارگاه‌ها خبر داد؛ اما این وعده‌ها با عملکرد آقایانی که می‌خواهند برای بازرسی بیایند صد در صد مخالف است. بالاخره شما به ما معافیت می‌دهید یا هر روز دنبال گیر آوردن نقطه‌ای در سازمان‌ها هستید تا از آنها پولی بیرون بکشید؟ این از نظر من یک پارادوکس محسوب می‌شود.

عبادتی خاطرنشان کرد: قانون یکسری معافیت مالیاتی برای رسانه‌ها قائل شده. اما سازمان تامین اجتماعی متاسفانه رسانه‌ها را تحت فشار قرار داده که به نظرم امری غیرمنطقی است و اگر ادامه داشته باشد برخی از رسانه‎ها به تعطیلی کشیده می‎شوند.

مجموعه حقوقی وزارت ارشاد به ماجرا ورود کند

درباره نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه می‌پرسیم و مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق در پاسخ گفت: با عرض تاسف به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت خود را در این زمینه فراموش کرده و مطبوعات را رها کرده است. من حداقل هیچ تحرکی در مجموعه ارشاد نمی‌بینم و مربوط به الان هم نیست؛ از گذشته همین طور بوده و هرچه جلوتر می‌آییم فضا به جای بهتر شدن، بدتر می‌شود.

رحمانیان ادامه داد: طبیعی است که باید مجموعه حقوقی وزارت ارشاد با سازمان تامین اجتماعی بنشینند و به توافق‌های دو سویه برسند. تعریف معاونت مطبوعاتی هم همین است که باید کمک حال رسانه‌ها و مطبوعات باشد اما متاسفانه به دلیل عدیده این اتفاق در حال حاضر رخ نمی‌دهد.

اسرافیل عبادتی مدیرمسئول روزنامه کار و کارگر هم در این زمینه گفت: ارشاد باید با اینها جلسه‌ای بگذارد و مسائل نشریات و رسانه‌ها را توضیح دهد تا درک کنند شغل و پرسنل و عملکرد مالی رسانه‌ها به چه شکل است. اینها ظاهرا یا در این رابطه چیزی نمی‌دانند یا خودشان را به ندانستن زده‌اند. این وظیفه ارشاد است که از رسانه‌ها حمایت کرده و مانع از این اتفاق‌ها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز