خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگاران:

از امروز، خرید و فروش‌ کتاب‌های خارجی با دلار 4200 تومان انجام می‌شود/نهادهای خارج از ارشاد و صنف امکان سرک کشیدن به نمایشگاه ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۰۴۶

سیدعباس صالحی گفت: با پیگیری‌های دکتر جهانگیری و همکاری بانک مرکزی از ساعت یک و نیم امروز؛ کلیه خرید و فروش‌های بخش خارجی نمایشگاه با دلار بر مبنای 4200 تومان انجام می‌شود. با دو بخش لاتین و عربی نیز توافق کردیم تا برایشان تامین ارز صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) بعدازظهر امروز (دوشنبه 17 اردیبهشت ماه) در جریان بازدید خود از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و در جمع خبرنگاران؛ درباره مشکلات ارزی که بخش بین‌الملل نمایشگاه را دچار مشکل کرده بود، گفت: ‌نوسانات ارزی حوزه کتاب و نمایشگاه را نیز مثل همه حوزه‌ها تحت تاثیر قرار داده بود و این تصمیم دولت نهایی شد که نرخ رسمی عرضه دلار در کشور 4200 تومان مقرر شود. ظاهرا برای تهیه دلار با این قیمت مشکلاتی وجود داشته که با پیگیری‌های دکتر جهانگیری و همکاری بانک مرکزی به تفاهم رسیدیم و از ساعت یک و نیم امروز؛ کلیه خرید و فروش‌های بخش خارجی نمایشگاه با دلار بر مبنای 4200 تومان انجام می‌شود. با دو بخش لاتین و عربی نیز توافق کردیم تا برایشان تامین ارز صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در واکنش به حضور برخی ناشران صرفا برای عرضه کتاب‌هایشان و نه فروش آنها گفت: این پدیده، پدیده تازه‌ای است که قابل توجه است. حتما این شیوه می‌تواند کمک کند که بخش فروشگاهی به نمایشگاه ما بیش از پیش به نمایشگاهی شدن نزدیک شود. امسال چون برای اولین بار این شیوه را تجربه می‌کردیم؛ برای ما جدید است. شورای سیاست‌گذاری از سال آینده می‌تواند موارد حمایتی را نیز به آن اضافه کند.

او درباره تصمیم‌گیری برای مکان نمایشگاه سال آینده نیز گفت: پاسخ به این سوال راحت نیست. به‌طور طبیعی ما می‌خواهیم شرایط بهتری برای ناشران و مردم فراهم کنیم. اینکه درخواست احداث مکانی صرفا برای یک نمایشگاه 10 روزه را داشته باشیم به‌صرفه نیست و باید به گزینه‌هایی فکر کنیم که امکان استفاده در دیگر طول سال نیز داشته باشد. بر همین اساس باید ببینیم برای سال آینده کدامیک از مجموعه‌های مصلی یا شهر آفتاب، نمره بیشتری می‌گیرد. شاید هیچ کدام نمره 20 دریافت نکنند اما ملاک ما بیشترین نمره در جلب رضایت ناشرین و مردم است. ارزیابی‌هایی از همین آغاز نمایشگاه نیز صورت داده‌ایم و شرایط مصلی را نیز مورد توجه داریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره تصمیم دولت برای درج کاغذ به عنوان یک کالای اساسی گفت: زمانی که قرار شد ارز با نرخ 4200 تومان در کشور عرضه شود دو نگاه به این مساله وجود داشت؛ اول اینکه تمام کالاها بدون هیچ تفکیکی با ارز تک‌نرخی 4200 تومانی ارائه شود که مدافعینی هم داشت. یک راه دیگر نیز تفکیک کالاها به کالاهای اساسی و روزمره مردم و کالاهای غیراساسی بود. وقتی قرار شد کالاهای غیراساسی با نرخ ارز 4200 و کالاهای اساسی با ارز 3850 مبادله شوند و 400 تومان مابه‌التفاوت را دولت تامین کند، به نظرم آمد کاغذ به عنوان یک موضوع اساسی حوزه فرهنگ ازجمله کتاب و نشر باید جزو اقلام اساسی قرار بگیرد. دولت نیز با این مساله موافقت کرد. این خبر خبر خوشی بودچراکه باعث می‌شد تاثیرات منفی تحولات ارزی در حوزه نشر و مطبوعات کاهش یابد.

صالحی درباره بحث واسپاری امور اجرایی نمایشگاه به صنف و در پاسخ به این سوال که با وجود اختلافات درون صنفی آیا بهتر نیست دولت از تصمیم خود بازگردد و کارها را مجددا خود بر هده بگیرد؟ بیان کرد: بحث واسپاری رویکرد کلی دولت در قبال همه امور است و دولت می‌خواهد از امور اجرایی فارغ شده و تنها نقش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را ایفا کند. حتی در اصل 44 نیز تاکید شده تصدی‌گری دولت باید کاهش پیدا کند و این مساله حوزه فرهنگ را نیز شامل می‌شود. بحث واسپاری رویکرد کلان دولت است اما تقویت نهادهای صنفی نیاز به زمان دارد. چه دولت ماقبل مدرن و چه دولت مدرن در کشور ما سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و برای گذار از این تصدی‌گری و واسپاری امور باید با صنف همراهی کنیم تا کم‌کم با ساختار خودش و اشتراکاتشان را پیدا کنند و قضیه جلو برود.

او ادامه داد: قطعا در این مسیر مشکلاتی وجود داشته و دارد و ما مطمئنا نواقصی را شاهد هستیم اما خوشحالم که به عقب بازنگشتیم درحالی‌که خیلی‌ها می‌خواستند اختلافات صنف به نقطه‌ای برسد که یک تجربه ناکامی را به وجود آورد. من مطمئنم این تجربه‌های انباشته ولو اینکه همراه با مشکلات و نواقصی هستند، می‌تواند کمک کند تا نهادهای مدنی قدرتمندی در آینده داشته باشیم.

صالحی در پایان در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درباره ادامه عدم اجازه به عرضه برخی کتاب‌های مجوزدار در نمایشگاه پس از 31 دوره برگزاری این رویداد گفت: بارها گفتیم فضای نمایشگاه فضای مالکیت ارشاد و ناشران است و هرگونه نظر و پیشنهاد باید در این فضا تعریف شود. منتها شما اگر به دوره‌های پیش از این چهار – پنج سال نگاه کنید می‌بینید که سرک کشیدن‌های مستقیم کسانی که خارج از مجموعه ارشاد و نشر بودند تاچه حد گسترده بود. ما این اتفاق را به طور کامل دست‌کم تا جایی که من اطلاع دارم حل کرده‌ایم و نهادهای خارج از ارشاد و صنف امکان سرک کشیدن به نمایشگاه ندارند. اصولا نمایشگاه باید محلی باشد که تمام کتاب‌های مجوز گرفته و منتشر شده یک سال کشور در آن به نمایش دربیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز