خبرگزاری کار ایران

انجمن‌های ادبی حلقه وصل مخاطب و ادبیات هستند/ثبت‌نام ۵۸۰ انجمن از سراسر کشور

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۴۷۸

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستان ایرانیان تاکید کرد: انجمن‌های ادبی حلقه وصل مخاطب و ادبیات هستند و هرقدر قوی‌تر باشند ادبیات ما قوی‌تر است. خوشبختانه امسال بودجه‌ای برای ادبیات گرفته شد هرچند که مبلغ بالایی نیست اما همین که ادبیات کشور صاحب ردیف بودجه شد را باید به فال نیک گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری جشنواره انجمن‌های ادبی (بهار) عصر امروز (سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) در مصلی تهران برگزار شد.

مهدی قزلی (مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان) در این نشست درباره طرح ساماندهی انجمن‌های ادبی گفت: ابلاغ آیین نامه انجمن‌های ادبی با امضای وزیر انجام شده و تعیین کارگروه مربوطه نیز در بنیاد شکل گرفته است. با این آیین نامه یک ماموریت به این موسسه اضافه شده و آن هم موضوع ساماندهی انجمن‌های ادبی در سراسر کشور است. ما انجمن‌های ادبی را شناسایی کرده‌ایم و از طریق سامانهHLclob پیش‌ ثبت‌نام و ثبت‌نام‌ها انجام شده است. با این شیوه همه انجمن‌های ادبی همدیگر را می‌شناسند و ارشاد هم می‌تواند به صورت سیستماتیک از آنها حمایت کند.

مدیرعامل بنیاد سپس با ارائه آماری از ثبت‌نام‌ها و تعداد انجمن‌های ادبی کشور بیان کرد: از تمام استان‌ها ثبت‌نام داشتیم. اگر به‌صورت عدد و رقم هم بخواهم اعلام کنم ۵۸۰ ثبت نام از ۱۸۴ شهرستان کشور صورت گرفته است. ۶۷ درصد از ثبت‌نام‌ها مربوط به تهران بوده و پس از آن خوزستان با ۵۹، فارس با ۵۱ و خراسان رضوی با ۴۵ ثبت نام در ردیف‌های بعدی هستند. این تعداد امیدواریم پس از برگزاری مجمع عمومی اول که روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود افزایش پیدا کند. بیشترین تنوع و پراکندگی شهرستانی را در استان فارس داشتیم.

قزلی ادامه داد: کارگروه ساماندهی انجمن‌های ادبی نیز متشکل از بهروز جلالی معاون امور استان‌های بنیاد، مهدی محمدی معاون فرهنگی بنیاد و خودِ من علاوه بر اسماعیل امینی، محمد رضا زائری و فریبا یوسفی است. البته با انتخاب دبیر مجمع در روز شنبه او نیز به کارگروه اضافه می‌شود.

او درباره تعداد شناسه‌های صادر شده برای انجمن‌های ادبی نیز اظهار داشت: از بین ثبت‌نام‌ها تاکنون ۱۶۰ انجمن در جلسه اول بررسی شدند و شناسه‌هایشان تصویب شد. هفته آتی نیز جلسه دوم برگزار می‌شود. انجمن‌های ادبی ریشه در سنت‌های ادبی خودِ ما دارند و مثلا سال‌های سال است که عده‌ای دور هم جمع می‌شوند و شیعه‌خوانی می‌کنند. مطمئنم شناسایی انجمن‌ها از یکدیگر به ترویج ادبیات خلاقه به کشور کمک می‌کند و آنها به‌صورت سیستماتیک نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند و ارتباطات دقیق‌تر می‌شود. برای دبیری مجمع انجمن های ادبی ۴۹ کاندید از ۲۲ استان ثبت نام کرده‌اند.

قزلی مجدد یادآور شد: امیدواریم با شناسایی این انجمن‌ها که پراکندگی گسترده‌ای هم دارند عدالت توزیع منابع و توزیع توجه پیگیری شود. امیدواریم این نگاه مرکزگریز کمک کند تا ادبیات ما شتاب رشد بیشتری بگیرد و کاهش تصدی‌گری دولت را شاهد باشیم و توجه به نهادهای مردمی ادبیات و انجمن‌ها بسیار مهم است. باید ارتباط انجمن‌های ادبی با یکدیگر را برقرار کنیم. اهمیت این انجمن‌ها به قدری است که اگر دیروز ناشران و جوایز جریان‌ساز بودند امروز انجمن‌های ادبی هم به گود اضافه شدند. می‌دانم که در سال آینده خبرهای خوبی از این انجمن‌ها خواهیم شنید.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستان ایرانیان در پایان تاکید کرد: انجمن‌های ادبی حلقه وصل مخاطب و ادبیات هستند و هرچقدر قوی‌تر باشند، ادبیات ما قوی‌تر است. خوشبختانه امسال بودجه‌ای برای ادبیات گرفته شد هرچند که مبلغ بالایی نیست اما همین که ادبیات کشور صاحب ردیف بودجه شد را باید به فال نیک گرفت. این بودجه سرانه نیست که تخفیف داده شود بلکه گرند هست برای برنامه‌های خوب انجمن‌ها و امیدواریم بنیاد نقش نظارتی و حمایتی خود را به خوبی ایفا کند. کاهش تصدی‌گری به معنای عدم تخصیص بودجه نیست بلکه یعنی دولت خودش این بودجه را استفاده نکند در نهادها و ارگان‌های غیرانتفاعی برای اجرای برنامه‌ها استفاده کند. البته حمایت‌ها تنها مالی نیست گاهی حتی گرفتن سالن برای برنامه یک انجمن نیز حمایت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز