خبرگزاری کار ایران

در هشتمین همایش ملی حقوق و مالکیت ادبی و هنری مطرح شد:

هیچ فکر و اندیشه‌ای را نمی‌توان به بند و به زنجیر کشید/حل مشکلات با مشارکت مردم امکان‌پذیر است

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۹۱۳

مراسم افتتاح هشتمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع استراتژی ملی، مالکیت ادبی و هنری صبح امروز (25 اردیبهشت) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لعیا جنیدی (معاون حقوقی رئیس جمهور) طی سخنانی با اشاره به اهمیت مشارکت‌پذیری گفت: امور کشور باید با مشارکت بخش‌های مختلف و گروه‌های ذیربط اداره شود و این مساله باید در حوزه فرهنگ و هنر نیز گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: مالکیت فکری امروز در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی رشد پیدا کرده و پیوند مستقیمی با مفهوم توسعه دارد و از سوی دیگر توسعه یافتگی نیز با دانش و حقوق ارتباط مستقیمی پیدا کرده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیازمند یک نظام حقوقی توسعه یافته هستیم، ادامه داد: اگر نظام حقوقی توسعه یافته نداشته باشیم، نمی‌توانیم به توسعه در سایر زمینه‌ها برسیم لذا باید نظام حقوقی توسعه یافته در دو مرحله قانونگذاری و اجرا همزمان توسعه پیدا کند.

جنیدی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در کشور در قانون گذاری و اجرا عدم همگرایی در حوزه قانون‌گذاری ما دچار جزیره‌گرایی هستیم زیرا در موقع وضع قانون افرادی که باید قوانین را بنویسند دچار بخشی‌نگری می‌شوند و به استراتژی کلی توجه نمی‌کنند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به لزوم توجه به نهادهای شبه قضایی در حقوق قضایی گفت: باید در بخش حقوق و اجرای عدالت و بخصوص عدالت ترمیمی به سمتی حرکت کنیم که به‌جای مجازات مجرم اولویت را به اعاده و احیا و جبران حقوق فرد زیان‌دیده ناشی از ارتکاب جرم بدهیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی انحصار در حقوق باعث پیشرفت می‌شد، گفت: امروز با شیوه‌های جدید و لزوم مشارکت حداکثری این بحث حتی در کشورهای توسعه یافته مطرح شده است که آیا انحصار کامل در حقوق مالکیت فکری باعث توسعه می‌شود یا خیر به همین دلیل امروز در جهان پیشرفته به جای انحصار محوری به سمت توازن محوری حرکت می‌کردند.

حسینی (معاون پارلمانی و حقوقی معاون ارشاد و رئیس همایش) نیز طی سخنانی گفت: ما امروز باید به مزیت‌های فکری و فرهنگی خود ببیش از پیش توجه کنیم زیرا گوهر این کشور نفت و گاز نیست بلکه فکر و اندیشه و مردم است.

وی توجه به فرهنگ را علاج حل همه مشکلات دانست و افزود: هیچ تحریمی یارای مقابله با فرهنگ و هنر را ندارد  هیچ فکر و اندیشه‌ای را نمی‌توان به بند و زنجیر کشید.

وی با اشاره به لزوم تدوین استراتژی برای دفاع از حقوق و مالکیت آثار ادبی و هنری گفت: تدوین استراتژی بی‌تردید می‌تواند کشور را به راه درست هدایت کند و ما باید برای کوتاه‌مدت بلندمدت و میان‌مدت برنامه‌ریزی داشته باشیم و بعد از تدوین حقوق عملیاتی کردن آن بسیار مهم است.

وی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلاتی که این تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده، گفت: باید از فرصت‌های مختلف برای توسعه کسب و کار به خوبی استفاده کنیم و یکی از این فرصت‌ها توجه به فضای مجازی به صورت قانونی و توسعه آن درچارچوب قانون است.

حیدری (مدیرکل حقوقی دفتر مالکیت ادبی و هنری و دبیر همایش) نیز گفت: بحث حقوقی کردن در حوزه مالیت ادبی و هنری هر چند لازم است اما کافی نیست. به همین دلیل ما باید به سمتی حرکت کنیم تا برای حفظ حقوق یک استراتژی مدون تنظیم کنیم و در آینده با تغییر مدیران این حقوق آسیب نبیند و مدیران آینده نیز بدانند که تا کجا کار پیش رفته و فعالیت خود را باید از کجا شروع کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز