خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح کرد:

قانون حمایت از مالکیت معنوی تا پایان امسال تصویب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۰۱۷

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قانون حمایت از مالکیت معنوی در کارگروه کمیسیون قضایی و حقوقی در دست بررسی است.

به گزارش ایلنا، الهیار ملکشاهی (رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی) در هشتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با اشاره به اقدامات این کمیسیون برای بهبود وضعیت موجود گفت: بعضی از انواع مالکیت معنوی شامل دو قالب مالکیت ادبی، هنری یا مالکیت صنعتی است که در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی بخش مالکیت ادبی، هنری است و فعالیت‌هایی را در این زمینه دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش مالکیت ادبی، هنری به عنوان مثال از بحث فولکلور به عنوان یک میراث ملی باید حراست شود تا افراد مختلف از این موضوع  سوءاستفاده نکنند. از سوی دیگر دانش‌های سنتی که در کشور داریم نیاز به بررسی و نظارت دارد و باید در حوزه مالکیت ادبی، هنری به آن دقت کرد.

ملکشاهی با بیان اینکه در مالکیت معنوی قوانینی داریم که در طول سالیان گذشته تصویب شده‌اند، افزود: این قوانین پاسخگوی وضعیت فعلی ما و نیاز کنونی کشور در حوزه موضوعات ادبی، هنری نیست و همخوانی ندارد و باید تلاش کنیم در حوزه مالکیت معنوی با استانداردهای بین‌المللی همراه شویم.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنظیم لایحه حمایت از مالکیت معنوی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: بعد از تصویب این لایحه در دولت، به مجلس شورای اسلامی ارسال و بعد از اعلام وصول، به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع داده شد و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه آغاز شد و تلاش کردیم با کمک کارشناسان و دست‌اندرکاران خبره این موضوع را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه مجلس برای مبحث مالکیت معنوی اهمیت زیادی قائل است، گفت: در این زمینه ما نظارت کارشناسان مختلف را جمع‌بندی کردیم و در کارگروهی متشکل از خبرگان این حوزه، مالکیت معنوی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم تا ١٥ روز آینده وضعیت این لایحه مشخص شود و کارگروه نتیجه جمع‌بندی خود را به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع دهد.

ملکشاهی تاکید کرد: حجم و لایحه این قانون زیاد است و شامل حدود ١٢٠ ماده می‌شود و از آنجایی که مبحث جدیدی در موضوعات قانونی به شمار می‌آید، تصویب آن نیاز به کار کارشناسی و عملیاتی دارد تا خطایی نداشته باشد.

وی درباره مبحث مالکیت معنوی، گفت: در دهه ٦٠ در دانشگاه‌ها عنوان مالکیت معنوی مثل امروز وجود نداشت و اگرچه این مبحث به عنوان یک درس اختیاری در دانشگاه‌ها قرار داده شده است اما امری جدی به شمار می‌آید و دانشگاه‌ها باید برای هر دانشجو حداقل دو یا چهار واحد در نظر بگیرند زیرا ضروری است فردی که درس حقوق می‌خواند با این مفاهیم آشنا باشد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از حقوق‌دانان ما درباره مالکیت معنوی اطلاعات زیادی ندارند، یادآور شد: ما در مجلس تلاش می‌کنیم تا این لایحه را هرچه زودتر آماده کنیم و امیدواریم تا پایان سال ٩٧ بالاخره این قانون در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود و در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد.

ملکشاهی با اشاره به فرایند اصلاح قوانین در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: در زمینه مالکیت صنعتی ما در کمیسیون قضایی مجلس هشتم جلسات زیادی برای این لایحه برگزار کردیم و کار سنگینی انجام دادیم به طوری که گاهی وقت‌ها به صورت سه شیفته روی موضوع کار می‌کردیم تا به سرانجام برسد. اما اختلاف نظر درباره مرجع ملی مالکیت صنعتی که چه فردی متولی آن باشد، موجب شد در مجلس قبلی به نتیجه نرسد، اما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که هر دو لایحه ادبی و هنری و صنعتی تا پایان امسال به نتیجه برسد.

به گفته وی، در موضوع مالکیت معنوی الحاق به کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد و در این زمینه باید تلاش کنیم از ظرفیت عضویت خود در این کنوانسیون‌ها بهره ببریم به عنوان مثال در حوزه آموزش و دریافت مدرک برای کارشناسان و فعالان این حوزه می‌توانیم در رایزنی با افراد اقدام کنیم تا برکات آن به کشور برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز