خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال قاضی‌پور:

روزنامه همشهری هیچ بودجه‌ای از شهرداری تهران دریافت نمی‌کند/وزارت ارشاد در ارتباط با روزنامه‌ها تصمیم‌گیرنده انحصاری نیست

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۴۲۲

سیدعباس صالحی می‌گوید: روزنامه همشهری متعلق به شرکت همشهری است و هیچ کمکی از شهرداری تهران دریافت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور (نماینده مردم ارومیه) پیرامون دلایل توزیع روزنامه همشهری به شکل سراسری در کل کشور گفت: روزنامه همشهری از سال ۷۱ مجوز انتشار گرفته و از همان زمان هم به صورت سراسری توزیع می‌شود. سال ۸۴ شرکت همشهری تاسیس شد که در اساسنامه این شرکت انتشار روزنامه کثیرالانتشار همشهری قید شده است و این شرکت می‌تواند در داخل و خارج نمایندگی داشته باشد و روزنامه خود را توزیع کند.

وی ادامه داد: شرکت همشهری با این اساسنامه یک شرکت سهامی خاص است و هیچ بودجه و کمکی از شهرداری تهران نمی‌گیرد. همچنین در ۱۲ دی‌ماه ۱۳۸۴ پروانه انتشار روزنامه همشهری به هیات نظارت بر مطبوعات آمد و هیات نظارت بر مطبوعات مجوزی به روزنامه همشهری به صاحب امتیازی شرکت همشهری داد که توزیع آن گستره سراسری دارد. امروز روزنامه همشهری در اساسنامه شرکت همشهری است و کاملا مجوز فعالیت در کل کشور را داردو هیات نظارت هم براساس همین اساسنامه مجوز را به روزنامه همشهری داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در صدور مجوزهای نشریات تابع نهادهای بالادستی است، گفت: شرکت همشهری در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده بود. از طرف دیگر وزارت ارشاد حق دادن مجوز انحصاری را برای نشریات ندارد و مجوزها توسط هیات نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود که نمایندگان بخش‌های مختلف حاکمیت در آن عضو هستند.

وی ادامه داد: هیات نظارت بر مطبوعات از سال ۸۴ مجوز سراسری به این روزنامه داده و ما فقط مجری این مجوز هستیم. هرچند این مجوز و ثبت شرکت‌ها نیز قانونی و درست است و روزنامه همشهری نیز در سال‌های گذشته مسیر قابل دفاع و درستی را طی کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به گفته‌های قاضی‌پور گفت: وزارت فرهنگ در ارتباط با روزنامه‌ها تصمیم‌گیرنده انحصاری نیست و وزارت فرهنگ براساس قانون مطبوعاتی که مصوب همین مجلس است تا زمانی که این قانون تغییر نکرده باشد موظف است که به آن قانون عمل کند. وزارت فرهنگ و ارشاد صرفا مجری آن قانون است و قانون مطبوعات به ما می‌گوید شخص حقیقی و حقوقی احراز صلاحیت‌هایی می‌شود.

صالحی تاکید کرد: اینکه اساسنامه ثبت شرکت‌ها برای آنچه تثبیت کرده است اجرایی می‌شود از زمانی که روزنامه همشهری صاحب امتیازش شرکت همشهری بود با این نگاه در هیات تصمیم‌گیری فعالیت می‌کرد و در شهرهای مختلف نماینده دارد و می‌تواند در همه شهرها منتشر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ در ارتباط با مجوز دادن در هیات نظارت یک رای دارد و ۶ فرد دیگر نماینده‌های دیگر مجموعه‌ها هستند که وزیر از مجموع این هفت رای تنها یک رای دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تثبیت و شکل‌گیری شرکت همشهری در سال ۸۴ در دوره وزارت آقای صفار هرندی این موضوع به جلسه می‌رود و این هفت عضو همشهری را به عنوان شرکت حقیقی می‌شناسند و مجوز می‌دهند که روزنامه را در سراسر کشور منتشر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ بعد از اینکه این مراحل طی شده است،‌ چه کار می‌تواند بکند. اگر مجری این مسیر نمی بود و یا الان مجری نباشد می‌تواند مورد سوال قانون قرار بگیرد که چنین روزنامه‌ای که با گستره سراسری کشوری ثبت شده است وزارت فرهنگ از اینکه به این مسیر توجه کند و این مسیر را در مقام عمل اجرا کند گریزی نداشته .

وی با بیان اینکه ما هم دغدغه روزنامه‌ها را داریم، گفت: صیانت از روزنامه‌های محلی و روستایی را انجام می‌دهیم که قابل احترام هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد در جاهایی که خود می‌تواند اقدام کند مسئولیت دارد اما در جهت‌هایی که مجری قانونی که هیات نظارت مطبوعات است مسوولیتی ندارد و تنها مجری است.

صالحی ابراز داشت: قانون مربوط به همشهری زمانی ثبت شد که یک همسویی بین همه نهادها وجود داشت و این سوال در آن زمان ایجاد نشد و اگر کسی می‌خواهد این موضوع را دنبال کند باید در حوزه‌های بالادستی وزارت آن را مورد تعقیب قرار دهد. اما در شرایط موجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جز اینکه این مسیر را تمکین کند گریزی ندارد و اگر این کار را انجام ندهد با سوال قانونی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز