خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

نیشابور گنجینه ماندگار تاریخ ایران و خیام ستاره‌ درخشان آن است

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۱۹۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور را گنجینه ماندگار تاریخ ایران خواند که در میان این گنجینه، خیام چون ستاره‌ای می‌درخشد. وی گفت: در تاریخ ایران دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم، اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی، جمعه شب در مراسم بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد؛ نیشابور را شهر مقاومت و پایداری توصیف کرد و افزود: نیشابور شهری است که نحله های گوناگون در طول تاریخ در آن و در کنار هم زیسته‌اند، شهر مقاومت و پایداری است که در مقابل هجوم تاتار ایستاد و گرچه به ظاهر قلع و قمع شد ولی ققنوس وار برخاست و سرداران بزرگی از این سرزمین برخاستند.

وی گفت: این شهر از یک سو شهر اهل بیت(ع) است که امام مهربانی بر آن گام نهاده و حدیث گفته و اصحاب امامان در این محیط زیسته‌اند.

صالحی اظهار کرد: از سوی دیگر نیشابور شهر دانش است که در برگ برگ اوراق دانش نامی از آن در رشته‌های مختلف وجود دارد و همچنین شهر ادب و هنر از ثعلبی‌ها تا ادیب نیشابوری اول و دوم و از خیام و عطارها تا شفیعی کدکنی‌هاست. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نیشابور، شهر فرهنگ، اندیشه و کتاب است و با کتاب و کتابخوانی پیوند عمیق داشته است.

وی نیشابور را گنجینه ماندگار تاریخ ایران خواند که در میان این گنجینه خیام چون ستاره ای می‌درخشد. وی گفت: در تاریخ ایران دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.

صالحی خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلسوفان، ستاره‌شناسان و ریاضی‌دان‌ها نیز شعر می‌گفتند ولی خیام در بین همه این‌ها ستاره و در همه حوزه ها ابرمرد بود.

وی اظهار کرد: خیام ستاره‌شناسی بود که تقویم جلالی را خلق کرد، ریاضیدان و فیلسوفی بود که لقب حجت الحق گرفت و شاعری بود که شعرش آب روان روزگاران شد.

وی گفت: خیام در همه این رشته‌ها ستاره ایران و جهان بود و در تمام این حوزه ها ایران را با نام خیام می‌شناسند.

صالحی افزود: خیام، کم بدیل و اگر اغراق نباشد از ستارگان بی‌بدلیل ایران است که بیش از گذشته باید قدر دانسته شود. 

وی در پایان تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا بنیاد خیام به صورت جدی‌تر پیگیری شود تا بیشتر از گذشته بتوانیم از آموزه های خیام بهره‌مند شویم وخیام را به کمک ایران دوستان و خیام دوستان قدر بدانیم.

همچنین در این مراسم نخستین نشان ویژه خیام‌شناسی را استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، کاووس حسن لی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و خیام شناس رشته زبان و ادبیات فارسی از دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و از برگزیدگان جشنواره «از توس تا نیشابور» نیز قدردانی شد.

٢٨ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان «روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری» ثبت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز