خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شفیعی‌ کدکنی نگرانِ کدام خانه‌های تاریخی تهران است؟

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۷۲۶

محمدرضا شفیعی کدکنی خواستار توجه ویژه شورای شهر تهران به ۴ خانه تاریخی و حفظ و مرمت آنها شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اخیراً در دیداری که محمد‌جواد حق‌شناس و الهام فخاری، دو تن از اعضای شورای شهر تهران، به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی با محمدرضا شفیعی کدکنی در منزل این پژوهشگر و شاعر معاصر داشته‌اند، درباره‌ی میراث شهر تهران و لزوم آموزش حفظ بافت تاریخی آن گفتگو‌هایی صورت گرفته است.

الهام فخاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در این‌باره گفت: دکتر شفیعی‌کدکنی در این جلسه خرید و حفظ چند خانه قدیمی در تهران را به ما پیشنهاد دادند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ادامه داد: ایشان نگرانی خود را از وضعیت خانه‌های فرهیختگان و میراث تاریخی تهران ازجمله خانه استاد هوشنگ ابتهاج ابراز داشتند. ایشان از چهار خانه به‌طور مشخص نام بردند و پیشنهاد دادند شهرداری با خرید و مرمت این بناها در جهت نگهداری آن‌ها بکوشد.

وی با ذکر نامِ این چهار خانه افزود: در وهله‌ی اول، استاد شفیعی نگرانِ خانه ارغوانِ هوشنگ ابتهاج بودند. از دیگر خانه‌هایی که ایشان نام بردند، منزل خانواده امین‌الضرب، منزل زین‌العابدین مؤتمن، و منزل دکتر ابوالقاسم تفضلی بود. ایشان تأکید داشتند که اگر شهرداری می‌تواند این خانه‌ها را خریداری کند که به نوعی حفظ میراث فرهنگی کشور است.

این عضو شورای شهر تهران؛ با اشاره به دیدار پیشینی که با هوشنگ ابتهاج داشته، گفت: در دیدار قبلی‌ای که با استاد ابتهاج داشتیم نیز بحث خانه ایشان مطرح شد و من این موضوع را در کمیسیون هم اعلام کردم. این وظیفه ماست که شرایط رایزنی برای عملی کردن خواسته‌های بزرگانی چون استاد ابتهاج و شفیعی کدکنی را فراهم کنیم. در کمیسیون با همت آقای حق‌شناس تلاش خواهیم کرد که با خریداری، مرمت و حفظ این خانه‌ها به شناخت و نگهداشت میراث شهر جامه عمل بپوشانیم.

وی در پایان متذکر شد: روز گذشته، کارگروه موزه‌ها برگزار شد و طرحِ این خانه‌ها، با آقای دکتر شجاع‌‌پوریان (معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران) مطرح شد.

گفتنی است؛ خانه‌ی ارغوان هوشنگ ابتهاج خانه‌ای دو طبقه با آجرهای قرمزرنگ است که در میدان فردوسی قرار دارد. این خانه به دلیل وجود درخت ارغوانی که سایه شعر معروف ارغوان را برای آن گفته است، «ارغوان» نام گرفته که در حال حاضر دفتر یک شرکت سیمانی شده است. یلدا ابتهاج (دختر شاعر) این روزها پیگیر امور خانه ارغوان است.

شفیعی‌ کدکنی نگرانِ کدام خانه‌های تاریخی تهران است؟

دست‌نوشته‌ی محمدرضا شفیعی کدکنی

متنِ دست‌نوشته‌ به شرح زیر است:

«به عرض دوستان عزیز و حاضران این جمع می‌رسانم که در مدت اقامت خودم در تهران چند منزل قدیمی را دیدم که از نظر معماری و تاریخ فرهنگی و اجتماعی تهران حفظ آن‌ها می‌تواند ارزش خاص خود را داشته باشد:

۱. نخست منزل خانواده مرحوم حاج امین الضرب (استادان یحیی مهدوی و اصغر مهدوی)

۲. منزلی که متعلق به شادروان استاد زین‌العابدین مؤتمن در خیابان پامنار بود.

۳. منزلی که در خیابان چراغ برق تعقل به خانواده مرحوم دکتر ابوالقاسم تفضلی داشت.

این گونه منازل در تهران نمونه‌های بسیاری شاید نداشته باشد بنابراین حفظ آن‌ها از وظایف ملی ماست.

بیش از این عرضی ندارم.

محمدرضا شفیعی کدکنی/ ۲۵-۲-۱۳۹۷ / سعادت آباد

بعدالتحریر

اکنون به یادم آمد که منزل استاد هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) شاعر عظیم‌الشأن عصر ما را در خیابان کوشک اگر خریداری کنند و به عنوان یکی از مراکز هنری و فرهنگی از آن استفاده شود بر ارزش تاریخی تهران افزوده خواهد شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز