خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش آسیب‌شناسی کپی‌رایت و حقوق مالکیت فکری و معنوی در کاشان

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۳۴۱

با همکاری انجمن صنفی داستان‌نویسان و وزارت ارشاد، همایش «آسیب‌شناسی کپی‌رایت و حقوق مالکیت فکری و معنوی» در کاشان برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، همایش «آسیب‌شناسی کپی‌رایت و حقوق مالکیت فکری و معنوی» با موضوع چرایی نپیوستن ایران به معاهده‌ جهانی کپی‌رایت، امکانات و ظرفیت‌ها و راهکارهای رفع این خلأ قانونی، از سوی انجمن صنفی داستان‌نویسان استان تهران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

در این همایش دو روزه که شهریور ماه امسال در کاشان برپا خواهد شد، موضوع کپی‌رایت به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی فرهنگ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.  

سینا دادخواه (دبیر همایش آسیب شناسی کپی‌رایت و حقوق مالکیت فکری و معنوی)، یکی از دلایل اصلی برگزاری این رویداد فرهنگی را تبدیل کردن بحث کپی‌رایت به یک مساله جدی عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد یکی از موانع موجود برسر راه ورود ما به بازارهای جهانی کتاب، مساله کپی‌رایت و عدم عضویت در کنوانسیون برن است که از سال 1886 برای حمایت از آثار ادبی و هنری تصویب شده و براساس آن همه کشورهای عضو اتحادیه موظف هستند آثار پدیدآورندگان دیگر کشورهای عضو را مورد حمایت کپی‌رایت قرار بدهند. دلایل متعددی در تحلیل چرایی عدم پایبندی ما به قانون کپی‌رایت و سایر قوانین الزام‌آور در این حوزه وجود دارد که بخشی از آن‌ها مبهم و بخشی آشکار است.

او افزود: ما قصد داریم در این همایش از خلال همفکری و هم‌افزایی جامعه مدنی، از جمله انجمن صنفی داستان‌نویسان استان تهران، اتحادیه ناشران، دانشگاه‌ها، حقوقدانان، مترجمان و همچنین نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نظیر ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس، عزم و اراده تازه‌ای را برای طرح مجدد موضوع کپی‌رایت در مجلس ایجاد کنیم، چرا که می‌توان کپی‌رایت را در یک تعریف وسیع‌تر به حقوق شهروندی نسبت داد و از این جهت موضوع کپی‌رایت می‌تواند به عنوان یکی از مطالبات ما از دولت مورد توجه قرار بگیرد.

این نویسنده با اشاره به مخالفت برخی ناشران خصوصی با پیوستن به معاهده کپی‌رایت گفت: جدا از بی‌علاقگی برخی نهادهای بالادستی، رعایت قانون کپی‌رایت برای برخی ناشران از جمله ناشران دانشگاهی منجر به افزایش قیمت کتاب‌ها خواهد شد و از این رو ممکن است دانشجویان از عهده خرید کتاب‌ها برنیایند. به همین خاطر این ناشران کششی به موضوع کپی‌رایت نشان نمی‌دهند. البته نباید فراموش کنیم که بسیاری از ناشران عمومی در سال‌های اخیر، به صورت داوطلبانه اقدام به خرید یا جلب رضایت نویسندگان و ناشران خارجی کرده‌اند. امیدواریم در این همایش بتوانیم مساله کپی‌رایت را از همه جنبه‌های آن آسیب‌شناسی کنیم و به نتایج عملی تازه‌ای برسیم.

دادخواه افزود: البته وزارت ارشاد هر سال نشست‌های تخصصی در این زمینه برگزار می‌کند، اما قرار است دراین همایش دو روزه که با همکاری اداره کل برنامه‌ریزی فرهنگی این وزارتخانه برپا می‌شود، برای اولین بار افراد و نهادهای جامعه مدنی وارد بحث شوند و موضوع کپی‌رایت شکل عمومی‌تری به خود بگیرد.

به گفته او؛ علت انتخاب شهر کاشان برای برگزاری این همایش، نامگذاری این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی کشور بوده است.

انجمن صنفی کارگری داستان‌نویسان تهران سال گذشته در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ثبت قانونی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز