خبرگزاری کار ایران

/یادداشت/

خلوص، صبر، بصیرت و خودسازی بسترساز حضور در مهمانی خداست

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۹۷

مختار مسعود (کارشناس ادبیات و پیشکسوت مطبوعات) در یادداشتی با عنوان «سفره‌ای به وسعت زمین!» به بیان ۱۰ نکته برای بهره‌برداری بیشتر از ماه مبارک رمضان پرداخته است.

این روزها مردم به ضیافتی عظیم و سفره‌ای به وسعت بیکران هستی دعوت شده‌اند که در آن تمایزی بین فقیر و غنی، سفید و سیاه، زشت و زیبا، صاحب منصب و گمنام نیست.

درِ این میهمانی، هرگز با کلید «پول» و «پارتی» بازنمی‌شود! برخلاف میهمانی‌های مرسوم که صاحبان مقام، ثروت و مکنت، آقازاده‌ها، دردانه‌ها و افراد ممتاز از نظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه برتر و ویژه‌ای برخوردارند، در این ضیافت چنین امتیازاتی «خریدار» ندارد. پاکی، صداقت، پندار، گفتار و کردار نیک، ملاک حضور و برتری در این میهمانی است و هرکه «مقرب‌تر» باشد، جام و باده بیشتری می‌گیرد. وابستگی‌های سببی، نسبی، گروهی، جناحی، قومی و قبیله‌ای هرگز راهگشای حضور و بهره‌مندی از این سفره گسترده، پربرکت و پرنعمت نیست. معمولا میهمانی‌ها چند ساعته و گاهی چند روزه است، اما از آنجا که میزبان ضیافتی به این وسعت، در سخاوت، کرامت، جود و بخشندگی همتایی ندارد، میهمانی او یک‌ماه به طول می‌انجامد و تازه در پایان نیز شرکت‌کنندگان را با اهدای«جایزه» بدرقه می‌کند! آیا می‌توان کسی را سراغ گرفت که این گونه میهمان نواز باشد؟! شرکت در این ضیافت، آمادگی می‌خواهد و هرکس با توجه به لیاقتش می‌تواند از آن توشه بردارد.

خلوص، صبر، بصیرت، هوشیاری و خودسازی بسترساز حضور در این میهمانی بی‌نظیر است. رعایت چند نکته، شرکت‌کنندگان در این بزم پر ارج را خوشبخت، شادکام، کامکار و کامروا می‌کند و آنان را به سرمنزل مقصود می‌رساند:

۱- شرکت‌کنندگان باید «من و منیت» را در کوره «وحدت» بسوزانند و منافع و مصالح جمع «پرچم راهنمای» آنان باشد.

۲- علف‌های هرزحسد، کینه، بغض و عداوت را از مزرعه دل‌های خود برکنند و به جای آنها، نهال‌های نیکوکاری، عشق، محبت و دوستی بکارند تا کام دل به بار آرد.

۳- زبان خود را به دروغ، تهمت، بهتان و افترا آلوده نسازند و دیگران از دست و زبان‌شان در امان باشند.

۴- دستشان «یاریگر» باشد و همچو باد بهاری «گره» از کار فرو بسته خلق بگشایند.

۵- آنچه برای خود می‌خواهند، برای دیگران نیز طلب کنند و از آنچه اکراه دارند، برای دیگران نخواهند!

۶- کبر، غرور و مستی ثروت، جاه و مقام را از خود بزدایند.

۷- چشم خود را بر تبعیض، ظلم و حق‌کشی نبندند و بر باطل لباس حق و بر حق جامه باطل نپوشند.

۸- فریفته ظواهر زیبای دنیا نشوند وخشم، غضب، عداوت، جاه‌طلبی، ثروت‌اندوزی، دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها آنان را از مسیر عدالت و صراط مستقیم دور نسازد.

۹- گوش خود را بر ناحق و هر «ناشنودنی» ببندند، از حرام و حرامی بپرهیزند، حریم حرمت «حق‌الناس» را پاس دارند و هرگز «بیت‌المال» را «بیت‌الحال» خود ندانند!

۱۰- عطش و اشتهای سیری‌ناپذیر «فزون‌خواهی» را کنترل و «نفس سرکش» را با راز و نیازهای خالصانه مهار کنند تا مائده‌های آسمانی بر سفره جانشان فرود آید و هدیه سبز «استجابت» به آنان اعطا شود.

حضورتان در «ضیافت الله» گرامی و وجودتان از رحمت، مغفرت و اجابت حق لبریز باد. ان‌شاالله

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز