خبرگزاری کار ایران

فریدون الهیاری در گفتگو با ایلنا:

به درخواست شهرداری، سی‌وسه‌ پُل حصارکشی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۴۸۸

طرح حصارکشیِ‌ سی‌وسه پل اخیراً تصویب شده و قرار است به زودی این طرح اجرا شود. با این حال، عده‌ای از دوستاران میراث فرهنگی مخالفِ اجرایی شدنِ‌این طرح هستند و آن را مخالف ضوابط میراث فرهنگی می‌دانند.

فریدون الهیاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح حصارکشی سی‌وسه‌ پل گفت: اینجا بحث بر سر حصارکشی نیست، بلکه ایمن‌سازیِ سی‌وسه‌ پل برای عابرینی که از پل عبور می‌کنند و همچنین گردشگرانی که از آنجا بازدید دارند، مدنظر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: قصد نداریم داخل عرصه‌ سی‌وسه‌ پل مداخله‌ای صورت گیرد ولی باتوجه به کاربری‌هایی که این پل دارد و همچنین با درنظر گرفتنِ ازدحام جمعیتی که از آنجا عبور و مرور می‌کنند و حوادثی که در چند ساله‌ی اخیر رخ داده، این الزام ایجاد می‌شود که در خصوصِ ایمن‌سازی آن اقداماتی صورت بگیرد. به ویژه در سال گذشته که ما حداقل بیش از سه مورد سقوط از پل داشتیم.

او با اشاره به درخواستِ شهرداری اصفهان درخصوصِ ایمن‌سازی‌ِ سی‌وسه‌ پُل عنوان کرد: باتوجه به حساسیت این موضوع در اداره‌ میراث فرهنگی، ابتدا شورای فنی میراث فرهنگی به نقطه نظری واحد نرسیده بود اما در سال گذشته بعد از بررسیِ سوابق موضوع و مطالعه تجربیاتی که در دنیا در خصوص ایمن‌سازی بناهای تاریخی صورت گرفته، به این جمع‌بندی رسیدند که باید ایمن‌سازی صورت بگیرد.

الهیاری ادامه داد: طرح‌های مختلفی پیشنهاد شد. آخرین طرحی که به آن رسیدیم؛ طرحی بود که اخیراً نمونه‌ی اجرایی آن موقتاً روی پل انجام گرفته و قرار شده به عنوان یک طرح مصوب، عملیاتی شود. این طرح از نظر ویژگی‌هایی که دارد روی سازه‌های غیرتاریخی پل نصب می‌شود. کفِ سی‌وسه‌ پُل عمدتاً آسفالت است که طی مرمت‌هایی که در دهه ۴۰ و ۵۰  روی پل صورت گرفته؛ کاملاً یک سطحِ بتنی ایجاد شده است.

او درباره‌ طرح مقدماتی‌ که موقتاً اجرا شده، افزود: باتوجه به حساسیتی که وجود داشت طرحی که در شورای فنی میراث پیشنهاد شده بود؛ به صورت متعارف در بازار وجود نداشت. این یک طرح کاملاً متفاوت است و چون نمونه‌ی مشابهی در بازار از آن وجود نداشت، قرار بر این شد که نحوه اجرای آن یکبار آزمایش و بعد نظر داده شود. نهایتاً بعد از بررسی، با یکسری نقطه‌نظرات اصلاحی قرار شد به صورت عملیاتی انجام شود.

به درخواست شهرداری، سی‌وسه‌ پُل حصارکشی می‌شود

او درباره‌ مواد و ابزار این حصار توضیح داد و گفت: از مصالحی استفاده می‌شود که کمترین تأثیر را روی سیما و منظر پل داشته باشد و هیچ‌گونه مداخله‌ای در قسمت سازه‌های تاریخی پل صورت نمی‌‌گیرد. پایه‌های این حصار فلزی است و حفاظ آن نیز کابل است. پایه‌ها نیز در داخل رواق‌هاست تا از منظر بیرون دیده نشود. این پایه، یک میله‌ی پروفایلی خیلی ساده است و حجم کمی هم دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، در پاسخ به این سؤال که اگر نیازی به حصارکشی بود، چرا این بنای ۴۰۰ ساله تا به حال حصارکشی نشده، گفت: دو نکته وجود دارد. یکی اینکه بحث ایمن‌سازی فضاهای عمومی جزو استانداردهایی است که مربوط به دوران جدید است و جزو مسئولیت‌هایی است که برعهده‌ی متولیان امور قرار دارد. وقتی که اتفاقی می‌افتد در مراجع قضایی؛ کسانی باید پاسخگو باشند. پس ما به لحاظ قانونی وظایف و مسئولیت‌هایی داریم که شاید در گذشته این مسئولیت‌ها به این شکل تعریف نشده بودند.

به درخواست شهرداری، سی‌وسه‌ پُل حصارکشی می‌شود

او اضافه کرد: نکته دیگر اینکه اتفاقاً مستنداتی وجود دارد که قبلاً نیز برای ایمن‌سازی کارهایی انجام شده بود. مثلاً پیش از آنکه در دهه‌ی ۴۰ مرمتی انجام شود، یک حصارکشی چوبی در اطراف پُل صورت گرفته بود.

او در پاسخ به این سؤال که بودجه‌ این طرح برعهده‌ی شهرداری است یا میراث فرهنگی، گفت: میراث فرهنگی این کار را برحسب تقاضاهایی که شهرداری داشته؛ انجام می‌دهد و قاعدتاً هزینه‌ها را نیز باید شهرداری پرداخت کند ولی میراث فرهنگی نیز آمادگی خود را اعلام می‌کند.

او همچنین درخصوص زمان اجرایی شدنِ طرح نهایی گفت: قرار است نمونه اجرایی به شهرداری ارسال شود و منتظر می‌مانیم تا برای اجرایی شدن طرح هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز