خبرگزاری کار ایران

مدیر تئاتر سنگلج:

تصمیم درباره راه‌اندازی شوراهای هنری منوط به اتمام تعهدات مدیر قبلی است/طرح توسعه سنگلج چشم به‌راه حمایت شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۴۸۷

پریسا مقتدی، توسعه این تماشاخانه را یکی از مهم‌ترین اقداماتی خواند که برای حفظ، اشاعه و احیای نمایش ایرانی باید به آن پرداخت و گفت: در همه جای دنیا یکی از حامیان اصلی فرهنگ و هنر شهرداری‌ها هستند و انتظار داریم این اتفاق در ایران هم پررنگ‌تر از قبل بیفتد به خصوص برای تماشاخانه سنگلج که قدیمی‌ترین تماشاخانه‌ای در ایران است و این امر، رسالت شهرداری را برای توسعه و حمایت از این تماشاخانه چندبرابر می‌کند.

پریسا مقتدی که به تازگی مدیریت تماشاخانه سنگلج را به عهده گرفته در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برنامه‌های خود برای مدیریت این تماشاخانه گفت: پیش از این در سال 1392 حدود 10 ماه مدیریت سنگلج را به عهده داشتم که در آن زمان پروژه‌هایی را طراحی و برنامه‌ریزی کرده بودیم اما به صورت کامل عملی نشد. بعضی از آنها ناقص و ناتمام ماند و برخی دیگر اصلا شروع نشد و درمرحله طراحی باقی ماند. اما برنامه‌هایی داریم که همان طرح‌ها و ایده‌ها را با نگاه جدید و باتوجه به شرایط تازه تئاتر ایران در سال 97 به‌روزرسانی کرده و انشالله عملی‌شان کنیم.

مقتدی با اشاره به اولویت‌های خود در اجرای طرح‌های مدنظرش برای سنگلج گفت: تماشاخانه سنگلج با موضوع نمایش ایرانی تعریف شده و طبیعتا تمام پروژه‌ها معطوف به این محور هستند. بر این اساس، طرح‌ها و ایده‌هایی داریم که در سه حوزه ورک‌شاپ‌های مختلف، تولید متون نمایشیو اجرای آثار نمایشی قرار می‌گیرند. فعلا نمی‌توانم با جزئیات بیشتری درباره این برنامه‌ها صحبت کنم چون نیاز است که باتوجه به شرایط امروز تئاتر ایران نگاه اجمالی‌تری به ایده‌ها بیندازیم و احتمالا به تغییرات و اصلاح‌هایی احتیاج داشته باشند. اما به دنبال این هستم تا ایده‌هایی را که از5 سال پیش داشتیم در سنگلج عملیاتی کنیم.

مدیر تماشاخانه سنگلج ادامه داد: در کنار اینها، به اجرای تعهدات مدیر سابق سنگلج یعنی آقای علی عابدی متعهد هستم که امسال اتفاق خواهد افتاد و در کنار آن طراحی شیوه‌هایی برای اجرادر سال آینده را خواهیم داشت. باتوجه به طولانی بودن مدت اجراهایی که طراحی می‌شوند تا به مرحله عمل برسند به نظر می‌رسد این پروسه تا اواخر امسال و اوایل سال آینده به‌طول بی‌انجامد. اما به‌هرحال انجام تعهدات مدیر قبلی هم خارج از حوزه وظایف من نخواهد بود. خوشبختانه خود آقای عابدی نگاه هنرمندانه‌ای به تئاتر دارد و مطمئنا ما تشابه فکری زیادی با یکدیگر در زمینه حمایت و احیای نمایش ایرانی داریم.

مقتدی با اشاره به مساله احیای هویت تماشاخانه سنگلج در پاسخ به این سوال که آیا اجرای نمایش‌های ایرانی با دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی بیشتر، در دستور کار قرار می‌گیرد؟ گفت: نمایش ایرانی قرار نیست فقط به دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بپردازد؛ چراکه هم درحوزه محتوا باید به نمایش ایرانی بها دهیم و هم در حوزه فرم. در وهله اول به عنوان عضوی ازخانواده تئاتر و در وهله دوم در جایگاه مسئولیتی که در تماشاخانه سنگلج دارم این را وظیفه خودم می‌دانم که بتوانم قدم‌هایی برای احیا و اشاعه نمایش ایرانی بردارم.

مقتدی با اشاره به گستردگی حوزه نمایش ایرانی گفت: در یک نگاه کلی نمایش ایرانی موضوعات گسترده‌تری از شاخه نمایش‌های آئینی-سنتی را هم شامل می‌شود. هر نمایشی که نویسنده وکارگردان ایرانی داشته و با موضوع ایرانی کار شود را می‌توان یک نمایش ایرانی محسوب کرد؛ حال این نمایش گاهی از دغدغه‌های اجتماعی می‌گوید و گاهی مسائل اقتصادی و گاهی هم ممکن است به فرم و یا به ابعاد مذهبی مانند تعزیه بپردازد.

مدیر سنگلج، توسعه این تماشاخانه را یکی از مهم‌ترین اقداماتی خواند که برای حفظ، اشاعه و احیای نمایش ایرانی باید به آن پرداخت و گفت: خوشبختانه پایه‌های اولیه این اتفاق را آقای اتابک نادری در زمان مدیریت‌شان در سنگلج پایه‌ریزی کرد و در طول این سال‌ها هم می‌دانم که آقای عابدی پیگیری‌های مکرری را در این زمینه داشته است.

مقتدی با بیان اینکه در همه جای دنیا یکی از حامیان اصلی فرهنگ و هنر شهرداری‌ها هستند، گفت: طبیعتا انتظار داریم این اتفاق در ایران هم پررنگ‌تر از قبل بیفتد به خصوص برای تماشاخانه سنگلج که قدیمی‌ترین تماشاخانه‌ای در ایران است که هنوز خوشبختانه چراغش روشن است و این رسالت شهرداری را برای توسعه و حمایت از این تماشاخانه چندبرابر می‌کند. در این راستا از مدیران خوب فرهنگی و هنری شهرداری خواهش می‌کنم که به این موضوع توجه ویژه و بیش از پیش داشته باشند تا بتوانیم در کنار حمایت‌های فرهنگی مورد نیاز از سوی شهرداری، به کمک ایده‌های کارشناسان و متخصصان، توسعه تماشاخانه سنگلج را پیگیری و عملی کنیم.

او همچنین تصمیم‌گیری در مورد شوراهای هنری و راه‌اندازی آن در سنگلج را موکول به آینده کرد و گفت: در حال حاضر خودم را متعهد به تعهدات و قول و قرارهای آقای عابدی می‌دانم.

مقتدی خاطرنشان کرد: به طورکلی همیشه به خرد جمعی اعتقاد داشته‌ام و همیشه فکر می‌کنم میزان اشتباه خرد جمعی کمتر از اشتباه یک فرد است و به نظرم مشورت گرفتن اساسا شرط عقل است. اما چگونگی مشورت گرفتن و استفاده از خرد جمعی باتوجه به شرایط امروز تئاتر و موقعیت ویژه تماشاخانه سنگلج ممکن است با شیوه‌های قبلی تفاوت‌هایی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز