خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام احمد احمدی مطرح شد:

احمدی مصداق عملی وحدت حوزه و دانشگاه بود+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۷۳۰

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: بسیاری از کتاب‌های علوم انسانی که مرجع دانشگاه‌های ما هستند، تحت مدیریت استاد احمدی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع حجت الاسلام احمد احمدی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) صبح امروز (یکشنبه بیستم خردادماه) با حضور روسای دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران فرهنگی برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل در این مراسم گفت: خبر درگذشت استاد ارجمند دکتر احمد احمدی برای همه اهل دیانت و اهل علم و فرهنگ و دانشگاهیان و حوزویان تاسفبار و تکان‌دهنده بود. مقام معظم رهبری نیز در پیام خود عمق این تاسف را دقیق اعلام کردند و از بنده هم خواستند که به نمایندگی از ایشان در این مراسم حضور پیدا کنم و به بازماندگان دکتر احمدی از جانب ایشان تسلیت بگویم. برای بنده که قریب به 50 سال دوستی و همکاری مستمر با دکتر احمدی داشتم، سخنرانی در مراسم تشییع او سخت است.

حدادعادل ادامه داد: در تمام این پنجاه سال تصویری که از استاد احمدی در ذهن من و شما وجود دارد چهره‌ای مردمی و باایمان است که مدام در تلاش برای رسیدن به اهداف مقدس است. چه در دانشگاه و چه در حوزه او خدمات ارزشمندی داشته و آنچه من از او در ذهنم دارم ارادت خالصانه به امام خمینی و استادش علامه طباطبایی است. او به طور منظم دنبال کسب علم بود و با علامه طباطبایی مراوده داشت و حتی در ویرایش تفسیر المیزان نیز به او کمک می‌کرد و در جلسات خاص علامه حضور داشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس در تشریح برخی اقدامات حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: یکی از کارهای مهم او برای گسترش معارف و اخلاق اسلامی تاسیس موسسه "در راه حق" با همراهی آیت‌الله مصباح بود. این موسسه باعث گسترش معارف انسانی و علوم انسانی دانشگاهی در حوزه علمیه و معارف حوزوی در دانشگاه‌ها شد و به حق فعالیت‌های استاد احمدی در این موسسه از بخش‌های درخشان زندگی اوست.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی او که دل در گرو حکومت اسلامی و امام خمینی داشت پا به عرصه خدمت گذاشت و به عنوان عضوی از ستاد انقلاب فرهنگی انتخاب شد. حضور او در آن سال‌های سخت بسیار مغتنم بود و پس از آن نیز به مدت 38 سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور مستمر داشت. دکتر احمدی یکی از معدود چهره‌های باقیمانده از ستاد انقلاب فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

حدادعادل اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز در زمانی که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده داشتند از حضور دکتر احمدی و دیدگاه‌ها و تفکراتش اطلاع حاصل کردند. او به نوعی مصداق عملی وحدت حوزه و دانشگاه بود. همه خوبی‌های حوزه را به دانشگاه و خوبی‌های دانشگاه‌ را به حوزه برد. او فلسفه غرب، فلسفه اسلامی و فلسفه تطبیقی خواند و تدریس می‌کرد و همزمان مولف و مترجم کتاب‌های فلسفی متعددی بود که برخیشان هنوز هم در مقاطع دکترا تدریس می‌شود. دکتر احمدی سابقه همکاری با آموزش و پرورش در بخش تغییر نظام آموزشی را داشت و در دانشگاه تربیت مدرس نیز دانشکده علوم انسانی را به یکی از دانشکده‌های مهم تبدیل کرد.

او اظهار داشت: دکتر احمدی در دوره مدیریتش در موسسه سمت با وسواس و دقت تمام کتاب‌ها را بررسی می‌کرد و یک حرکت راهبردی در حوزه علوم انسانی را پیش برد. بسیاری از کتاب‌های علوم انسانی که مرجع دانشگاه‌های ما هستند تحت مدیریت او منتشر شده است. او در زمینه آموزش قرآن به بانوان نیز فعال بود. رسم است در نماز میت گفته می‌شود که من از متوفی جز خیر ندیدم مطمئنم امروز تمام کسانی که اینجا هستند به صحت و درستی این بخش از نماز ایمان دارند و آن را مبالغه و مصامحه نمی دانند. 50 سال دوستی مستمر ما باعث شده تا از صمیم قلب شهادت دهم که از او جز خیر و خوبی ندیدم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: از خصوصیات دیگر او پرکاری و احساس مسوولیت بود. تمام رساله‌ها را تک‌به تک و کلمه به کلمه می‌خواند. تمام کتاب‌های انتشارات سبز را پیش از انتشار به دقت بررسی می‌کرد. او علاقه‌مند فرهنگ ایران و گسترش علم در ایران بود و به شعر دلبستگی داشت و می‌خواست که جوانان درست بنویسند و درست بخوانند. در همین 25 اردیبهشت با همه ناتوانی و بیماری در بزرگداشت فردوسی حاضر شد و به دقت به کزارش کار مدیران فرهنگستان گوش می‌داد. دکتر احمدی یک غیرت انقلابی داشت که از او یک روحانی تمام عیار ساخته بود. عمر 85 ساله او تماما به کار علمی و فرهنگی گذشت و همه همکاران و شاگردان او این مساله را تایید می‌کنند.

سیدمصطفی محقق داماد نیز در این مراسم گفت: برای من که بیش از 50 سال و از همان روزهای حضور او در قم با دکتر احمدی دوستی داشتم؛ سخنرانی در چنین مراسمی بسیار سنگین است. مسلما همه دانشگاهیان، حوزویان و فرهنگیان ما امروز در غم از دست دادن این چهره فعال فرهنگی هستند و از همه بالاتر خودِ مقام معظم رهبری است که به درستی در پیامش به فقدان او اشاره کردند. مقام معظم رهبری خود می‌دانند که چه دوست مخلصی را از دست داده‌اند. یاران مخلص اندک هستند شاید عده‌ای متظاهر ادعای دوستی داشته باشند اما دوستی مخلص چون دکتر احمدی بسیار کم است. او اخلاص و ارادت خاصی به انقلاب داشت و به مرامی که به آن متعهد بود و به پایداری از خون شهیدان تا آخرین روزهای زندگی‌اش متعهد ماند.

او ادامه داد: خدمات و فضایل دکتر احمدی در این مدت کوتاه نمی‌گنجد و تنها می‌خواهم به دو نکته در مورد او اشاره کنم. اگر روحانیت را به عنوان الگو دنبال کنیم دکتر احمدی نمونه درستی از این الگو است مخصوصا در این روزها که بسیاری از امثال من و ملبسان به این لباس گله‌مند هستند. خدا به دکتر احمدی نعمتی داده بود که از همان روزهای اول ورود به حوزه به دقت و منظم و در جوار اساتید برجسته درس خواند. او ادبیات عرب را دقیق خوانده بود، فلسفه می‌دانست و علوم مختلف اسلامی و انسانی را نزد استادان برجسته آموخته بود. حوزه قم واقعا برایش حوزه علمی و تحصیلی بود. در آن دوران سروصدای علم و تحقیق از در و دیوار قم بلند بود و او از این فضا و ورود امثال علامه طباطبایی بهترین بهره‌ها را برد. این فرصت‌ها از او یک روحانی اخلاق‌گرا ساخت که از جوانی تا آخرین روزهای زندگی‌اش در کمال مناعت زندگی کرد. در کسوت روحانیت ما امثال دکتر احمدی‌ها هم داریم؛ کسی که با وجود سال‌ها فعالیت در پست‌ها و مناصب مختلف زندگی شخصی‌اش حتی ریالی از مال مردم بهره نبرد. او دانشمند و اهل تقوا بود.

محقق داماد تاکید کرد: او در تهران احساس کرد که باید با علوم جدید هم آشنا شود و برای همین در دانشگاه تهران علوم انسانی را فرا گرفت. حوزه و دانشگاه در وجود او جمع شده بودند و او را یک نمونه‌ خوب استاد محترم ساخت. در دبیرستان که تدریس می‌کرد پنج دقیقه زودتر نیز کلاس را تعطیل نمی‌کرد و در حوزه و دانشگاه نیز همینطور بود. او تربیت شده حوزه قم و اخلاقی اسلامی است. اگر امروز از امثال ما گله دارید، ما متاسفیم که همچون او اخلاقی نبوده‌ایم ولی نباید شخصیت اخلاقی او را فراموش کنیم.

او در مراسم برادر علامه طباطبایی مثل یک خدمه پذیرایی می‌کرد و به احترام استادش چای و خرما می‌گرداند در حالی که خودش استاد شده بود ولی هنوز به استادش احترام می‌گذاشت. همیشه دوست داشتم او را به عنوان یک معلم نمونه معرفی کنم چراکه یک روحانی و استاد واقعا نمونه بود.

پیکر مرحوم حجت الاسلام المسلمین دکتر احمد احمدی؛ پس از تشییع از محل سازمان سمت واقع در تقاطع بزرگراه جلال آل احمد و بزرگراه یادگار امام به سمت شهر مقدس قم بدرقه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز