خبرگزاری کار ایران

ایران راهی را می‌رود که روسیه در قرن هجدهم طی کرد/ اظهارنظر معاون کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو در مورد شناخت ایرانی‌ها از موسیقی سمفونیک

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۰۴۴

مارگاریتا کاراگینتینا می‌گوید: برای ایرانی‌ها در این مرحله کمی سخت است که از لحاظ روانی و فیزیولوژیکی موسیقی سمفونیک اروپا و روش‌های استفاده از آن را یاد بگیرند ولی وقتی آن را یاد گرفتند به راحتی می‌توانند اجرایش کنند.

به گزارش ایلنا، اعضای منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در آستانه برگزاری دومین کنسرت خود در روسیه، روز گذشته شنبه ۲۶ خرداد از سن‌پترزبورگ به مسکو رفتند تا با رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه و معاون اجرایی کنسرواتوار چایکوفسکی دیدار کنند.

قهرمان سلیمانی (رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه) در ابتدای این دیدار گفت: کشور ما در دوران قبل از انقلاب به ایران نفتی معروف بود و بعد شد ایران انقلابی و پس از آن ایران هسته‌ای و حالا شما هنرمندان هستید که از زاویه‌ای دیگر کشورمان را به عنوان ایران فرهنگی معرفی می‌کنید. 

او افزود: به نظرم حضور شما عزیزان در روسیه که برای اجرای چند برنامه موسیقایی با همکاری کنسرواتوار چایکوفسکی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی صورت گرفته است می‌تواند منشا کارهایی بزرگ‌تر و مهم‌تر باشد. من امیدوارم اجرای دوم شما عزیزان (امروز یکشنبه 27 خرداد در مسکو) دستاوردهای خوبی برایتان داشته باشد. 

علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) هم گفت: افتخار ما این است که به میزبانی سفارت ایران در روسیه توانسته‌ایم  با همراهی منتخب ارکسترها، برنامه‌های خوبی را همزمان با بازی‌های جام جهانی فوتبال برگزار کرده و در راستای مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با روسیه گام‌هایی برداریم. این اتفاقات خوب بدون همراهی رایزنی فرهنگی ایران در روسیه میسر نبود و امیدوارم اعضای این منتخب ارکسترها که به اعتقاد من از بهترین نوازندگان ایران هستند بتوانند برنامه‌های خوبی را در مسکو برگزار کنند.

مارگاریتا کاراگینتینا (معاون کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو) نیز گفت: ما چندی پیش صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کنسرواتوار چایکوفسکی را جشن گرفتیم اما در این مدت، کنسرواتوار هیچ وقت صدای موسیقی ایرانی را نشنیده است پس باید از فرصت پیش آمده استفاده کنیم و میزبان شما هنرمندان ایرانی با یک اجرای خوب باشیم. بدانید که همه منتظر شما هستند تا برنامه خوبی را اجرا کنید. ما بسیار خوشحالیم که کنسرواتوارمان با بنیاد رودکی ارتباط گرفته است و می‌خواهیم از این به بعد هم با یکدیگر همکاری کنیم.

کاراگینتینا بعد از پایان این دیدار در جمع خبرنگاران توضیح داد: ایران، فرهنگی غنی دارد. این کشور توانسته است موسیقی سنتی خودش را حفظ کند و در عین حال گسترش دهد و به اعتقاد من این توانایی را دارد که از موسیقی سمفونیک غرب به خوبی استفاده کند. البته برای ما موسیقی سنتی ایران دارای جذابیت‌های فراوانی است و  فکر می‌کنم از نظر فرهنگی این موسیقی به فرهنگ روسیه بسیار نزدیک است.

او ادامه داد: ایران در بخش موسیقی سمفونیک راهی را می‌رود که روسیه در قرن هجدهم طی کرد. ما این مساله را درک می‌کنیم که تجربه فهم موسیقی سمفونیک برای ایرانیان بسیار جالب است و می‌خواهند آن را یاد بگیرند. ایران فرهنگ بزرگی دارد که همه فرهنگ‌های دیگر نیز باید در آن باشند. موسیقی سمفونیک اروپایی هم بخشی از فرهنگی است که باید در آن وجود داشته باشد. برای ایرانی‌ها در این مرحله کمی سخت است که از لحاظ روانی و فیزیولوژیکی این موسیقی و روش‌های استفاده از آن را یاد بگیرند ولی وقتی آن را یاد بگیرند به راحتی می‌توانند موسیقی سمفونیک اروپایی را اجرا کنند.

معاون کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ایرانیان هر کاری که انجام می‌دهند، به بهترین شکل است. من فکر می‌کنم ایرانیان روح و جانی به موسیقی سمفونیک می‌بخشند تا اروپاییان بتوانند تنوع صداها را از طریق صدای ساز آن‌ها بشناسند. اصول بداهه‌نوازی یکی از دستاوردهای بزرگ مردم ایران است، پس ایرانیان باید این دستاورد را حفظ و کاری کنند که موسیقی اروپایی تاثیری بر آن نداشته باشد. البته من را کسانی ناراحت می‌کنند که موسیقی سنتی ایران را پیش از اجرا روی نُت می‌نویسند زیرا با این کار ذوق و آفرینش لحظه‌ای را از دست می‌دهند. من بر این باورم که این میراث معنوی ایران را باید به خوبی حفظ کرد. شما مطمئن باشید موسیقی سنتی ایران آن قدر برای کنسرواتوار چایکوفسکی قابل درک است که ما یک کارمند برای این بخش استخدام کرده‌ایم که موسیقی ایرانی را به خوبی می‌شناسد.

منتخب ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان امروز یکشنبه 27 خرداد در تالار کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو دومین کنسرت خود را در کشور روسیه برگزار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز