خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر دکتر قانعی‌راد مطرح شد؛

دکتر قانعی‌راد دغدغه ایران را داشت/خرد و عشق را درهم آمیخت+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۱۰۳

مراسم تشییع دکتر محمدامین قانعی‌راد، صبح امروز (یکشنبه، 27 خرداد ماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع دکتر محمدامین قانعی‌راد صبح امروز (27 خرداد ماه) با حضور علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، محمدرضا عارف (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)، اشرف بروجردی (رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی)، رضا صالحی امیری، تقی آزادارمکی و جمعی از اساتید دانشگاه در انجمن جامعه‌شناسی در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم اعتمادی‌فر (رئیس دانشکده علوم اجتماعی) درباره شخصیت دکتر قانعی راد گفت: ایشان مجموعه‌ای از فضائل بود که او را در میان اهالی علوم اجتماعی برجسته می‌کرد. قانعی راد هیچ گاه مسائل شخصی خود را مبنا قرار نمی‌داد.

 وی با اشاره به دوره ریاست دکتر قانعی راد در انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: همه می‌دانیم که او در چه دوران خطیری مسوولیت انجمن جامعه‌شناسی ایران را برعهده داشت و از کیان علوم اجتماعی با تمام قدرت دفاع می‌کرد. آن چیزی که از قانعی راد در نزد ما باقی مانده امیدواری اوست و بزرگ‌ترین سرمایه او نیز امید بود.

رئیس دانشگاه علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: قانعی راد پیش از گذشته در میان ما با گفتار و نوشتار خود زنده است.

در ادامه این مراسم دکتر سراج‌زاده (رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران) در سخنانی کوتاه درباره دکتر محمدامین قانعی راد گفت: انجمن جامعه شناسی ایران و اجتماع بزرگ علوم اجتماعی امروز سوگوار از دست دادن انسانی است که با عشق به عدالت و آزادی و توسعه و پیشرفت زیست.

وی ادامه داد: قانعی راد برای رسیدن به اهدافش کنش‌گری علمی در رشته جامعه‌شناسی را برگزید و دانش علمی را برای تشخیص درست مسائل اجتماعی و کمک به حل آنها به کار گرفت.

سراج‌زاده خاطرنشان کرد: قانعی راد همه فعالیت‌های علمی‌اش در ارتباط با انجمن جامعه‌شناسی بود و برای ارتقای انجمن تلاش می‌کرد و به تعامل سازنده بین سه رکن دانشگاه، جامعه و دولت باور داشت و این سه را برای حل مسائل اجتماعی جامعه ضروری می‌دانست.

وی با بیان اینکه قانعی راد نگاه انتقادی عمیق به ساختارهای اجتماعی و سیاسی داشت، گفت: قانعی راد با صراحت انتقاداتش را بیان می‌کرد و با یک مشی اصلاح‌طلبانه اجتماعی – سیاسی اجازه نمی‌داد انتقاداتش به مرزهای ویرانگری نزدیک شود و از ظرفیت‌های سرمایه‌های اجتماعی برای بهبود شرایط مردم استفاده می‌کرد.

سپس در ادامه این مراسم دکتر هادی خانیکی در سخنانی کوتاه گفت: نمی‌خواستم در وداع دکتر قانعی‌راد سخن بگویم اما انجمن جامعه شناسی ایران دومین مدیر و رئیس خود را در طول سالیان گذشته پس از مرحوم دکتر محمد عبداللهی از دست داده است.

وی ادامه داد: قانعی راد در حیات پربار خود خرد و عشق را در هم آمیخت و مرگ ناگهانی‌اش نقطه تجلی این دو شد. وی دو نیمرخ خردمندی و عشق‌بازی را با همه و در همه جا از خانه تا دانشگاه و در عرصه‌های مختلف زندگی وارد ساخت و کنشگری دوراندیش و انگیزه‌مند بود. قانعی راد دغدغه ایران داشت و در اندیشه مردم بود.

وی ادامه داد: او جامعه‌شناسی اندیشمند بود و بیش از هر چیزی به اعتلای جامعه می‌اندیشید و به تعبیر خودش سرزندگی اجتماعی مساله اصلی‌اش بود و به دنبال آن بود که این نیروی حیاتی را در جامعه پیش بگیرد و خود نخستین مفسر این مهم بود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قانعی راد  خود را در متن سخت‌ترین بیماری‌ها از نو ساخت و تولدی دوباره یافت. امروز روز مرگ او و وداع با او نیست بلکه امروز روز تولد او در انجمن‌های علوم اجتماعی و علمی است.

در ادامه این مراسم پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهور در فقدان دکتر محمدامین قانعی راد قرائت شد و سپس غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم پیام دکتر غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

سپس میرزایی یکی از اساتید پیشکسوت دانشکده علوم اجتماعی با اشاره به دوران آشنایی‌اش با دکتر قانعی راد گفت: قانعی راد جامعه‌شناسی مردم‌مدار، اخلاقی، متعهد و نقاد بود.

وی ادامه داد: خلاقیت ذهن قانعی راد در گفتار و رفتار و مباحثی که مطرح می‌کرد کاملا مشخص و مشهود بود.

در ادامه این مراسم عرفان قانعی راد فرزند مرحوم سیدمحمد امین قانعی راد در سخنانی کوتاه گفت: امروز و در این مراسم درس مهمی گرفتم و آن این است که یادمان باشد وقتی آرزو می‌کنیم آرزوهایمان را دقیق بیان کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین آرزوی من این بود که روزی در مقابل پدرم سخنرانی کنم در حالی که او گوش می‌کند. گویا در میان آرزوهایم نکته‌ای را فراموش کرده بودم چراکه امروز من سخنرانی می‌کنم اما پدرم...

قانعی راد خاطرنشان کرد: جا دارد در اینجا از کسی که نه پس از فوت پدر بلکه از روز اول بیماری در کنار او و در کنار خانواده که در بهت عمیقی بود حاضر شد. یاد کنم دکتر هادی خانیکی عزیز به خوبی رسم برادری، دوستی و همسنگری در جبهه دانش را به جا آوردید.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی پدر طبع بالا و غروری خالی از تکبر بود. او کمتر گلایه می‌کرد و گاه در میان دردودل‌های پدرانه و پسرانه و تنها به قصد آموزش به من به خاطر ذات نقاد و تیزبینش از بعضی گلایه‌ها می‌گفت و من امروز به رسم احترام به طبع والای پدر از بازگو کردن گلایه‌ها صرف‌نظر می‌کنم اما مطمئنم افرادی که در حق پدر جفا کردند امروز در درون خود نهیبی را خواهند شنید.

او با اشاره به یادداشت‌هایی که در روزهای اخیر به مناسبت درگذشت دکتر قانعی راد از سوی برخی افراد منتشر می‌شود، گفت: در بعضی از یادداشت‌ها آمده است که از درگذشت پدر متعجب شدند؛ دوستان آیا واقعا تعجب کردید و باورش برایتان سخت بود و از خون جگر شدن جامعه‌شناسی مردم‌مدار و اصیل با چشمانی تیزبین متعجب شدید؟ به راستی که خانواده‌اش می‌دانست زود یا دیر این اتفاق می‌افتد.

فرزند دکتر قانعی راد با اشاره به بیماری پدرش گفت: پدر معتقد بود درد را جامعه می‌دهد و درمان آن را نیز جامعه ارائه می‌کند. دردی که پدر به آن گرفتار شد درد جامعه بود. پدر نمی‌توانست ببیند و ساکت بماند. این گلایه‌ها به معنی ناسپاسی از دوستان و همراهان نیست.

وی با اشاره به آخرین روز زندگی دکتر محمدامین قانعی راد گفت: پدر دو سال با سرطان جنگید، کار کرد، نوشت، گفت‌وگو کرد و همه را به گفت‌وگو کردن توصیه کرد شما بهتر از من می‌دانید پدر چگونه توانست در این جنگ پیروز شود؛ چراکه دکتر قانعی راد پر بود از رویا.

در حاشیه این مراسم تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان دانشجو مجرم نیست، احکام قضائی تمام دانشجویان باید لغو شود، تجمع کرده بود.

مراسم ترحیم دکتر محمد امین قانعی راد سه‌شنبه 29 خردادماه از ساعت 14 تا 15:30 دقیقه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز