خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

ارائه ۱۰۸ مقاله به همایش «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره)»/انتخاب ۶۲ مقاله برای چاپ

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۵۴۹

صالحی‌امیری تاکید کرد: ابعاد مختلف گفتمان‌های امام(ره) نیاز به تحلیل و کالبدشکافی دارد تا اینکه بفهمیم پس از ۴۰ سال تا چه میزان توانسته‌ایم به اهداف این گفتمان‌ها در حوزه‌های مختلف اخلاق‌گرایی، عدالت‌گرای، وحدت‌گرایی، آرمان‌گرایی، مصلحت‌گرایی، استقلال‌گرایی، عقل‌گرایی و قانون‌گرایی برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری "همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) از نظریه تا عمل" پیش از ظهر امروز با حضور سیدرضا صالحی امیری، عیسی علیزاده و طیبی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) در این نشست درباره اهداف و کارکردهای مورد انتظار از همایش مذکور گفت: اصلی‌ترین هدف ما آشنایی دانشجویان با اندیشه‌ها و نظریات حضرت امام در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. ما پیش از این ۶ دوره هم جشنواره طریق جاوید را برگزار کرده‌ایم و همایش‌ها و نشست‌های مختلفی نیز با حضور شاگردان حضرت امام(ره) به صورت مستمر برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: یک دغدغه ما این بود یک تفاوت ماهوی و محتوایی با سایر برنامه‌های تبلیغی و ترویجی داشته باشیم. او واقعیتی مثل پس از ۴۰ سال نیاز داریم تا اندیشه‌های امام خمینی(ره) را بازخوانی و تدوین کنیم. به این امید که با درنظر گرفتن شرایط امروز این اندیشه‌ها برای راهگشایی مسائل ما استفاده شوند.

علیزاده افزود: اگر جهاد دانشگاهی به چنین مساله‌ای نپردازد شاید اصلا به این موضوع پرداخته نشود و ممکن است حق مطلب به درستی ادا نگردد ما جدا از این همایش در حوزه‌های مختلف فرهنگی مثل فرهنگ قرآنی نیز نشست و همایش داشتیم. در حوزه‌های اجتماعی و نقد اجتماعی نیز ۶ دوره مناظره برگزار کرده‌ایم و اولین مناظره انگلیسی را نیز تجربه کردیم.

سیدرضا صالحی امیری (دبیر علمی همایش) در این نشست گفت: چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته و ما نیازمند ارزیابی علمی خارج از احساسات و با پژوهش کامل نسبت به اندیشه‌ها و آرای امام خمینی(ره) هستیم. در این همایش ارزیابی دقیقی از آنچه که نظریات و اندیشه‌ها و نگاه‌های امام می‌دانیم، صورت می‌گیرد و نسبت به میزان موفقیت و چرایی عدم موفقیت و فاصله نظریه تا عمل برای رسیدن به این اندیشه‌ها بحث می‌کنیم. سعی داریم نکات قوت گفتمان‌های دوره‌های مختلف انقلاب ازجمله سازندگی، اصلاحات، عدالت و اعتدال را واکاوی کنیم و همچنین نیازمند تحلیل دقیق گفتمان‌های امام(ره) هستیم.

صالحی امیری تاکید کرد: ابعاد مختلف گفتمان‌های امام نیاز به تحلیل و کالبدشکافی است تا اینکه بفهمیم پس از ۴۰ سال تا چه میزان توانسته‌ایم به اهداف این گفتمان‌ها در حوزه‌های مختلف اخلاق‌گرایی، عدالت‌گرای، وحدت‌گرایی، آرمان‌گرایی، مصلحت‌گرایی، استقلال‌گرایی، عقل‌گرایی و قانون‌گرایی برسیم. این مسائل با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در قالب ارائه مقالات بررسی می‌شوند.

او افزود: شکی نیست که امروز نیازمند بازشناسی اندیشه‌های امام برای نسل جوان هستیم چراکه جامعه‌ای پویا داریم که با وجود ارادت و علاقه به انقلاب و امام باید بتوانیم آنها را از این سرچشمه سیراب کنیم. همچنین باید موانع احتمالی عدم دسترسی به هر یک از این گفتمان‌ها را نیز ارزیابی کنیم و ببینیم سهم هر بخش در ناکامی‌های احتمالی چه میزان است. سوءمدیریت کجای این مساله قرار دارد. آیا در چهارچوب نظریه‌ها دچار مشکل هستیم یا در دست سیاست‌گذاری و صدور قوانین، یا اصلا در حوزه مدیریتی توان محقق کردن این گفتمان‌ها را نداریم. با شناسایی اندیشه ناب امام می‌توان با نگاه واقع‌بینانه برای رسیدن مجدد به این گفتمان‌ها به صورت علمی و اصولی تلاش کرد.

دبیر علمی همایش مذکور همچنین آماری از تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه ارائه و بیان کرد: کمیته علمی، کمیته مشورتی و کمیته داوری در مجموع ۱۷۸ مقاله دریافت کرده‌اند که ۱۰۸ مورد به صورت کامل اصل مقاله به دست ما رسید. از این میان نیز ۶۲ مقاله تایید شد و پس از داوری نهایی ۲۴ مقاله برای انتشار در کتاب پایانی همایش انتخاب شدند. ۵۵ درصد از پژوهشگران شرکت‌کننده دکترا، ۳۷ درصد فوق لیسانس و هشت درصد هم لیسانس هستند. در این همایش ۱۸ نشست تخصصی برای شناسایی گفتمان‌های امام با حضور اندیشمندان دانشگاهی و جهاد علمی برگزار می‌شود. محورهای اصلی این مقالات عبارتنداز: انقلاب اسلامی عدالت، انقلاب اسلامی آزادی، انقلاب اسلامی حقوق شهروندی، انقلاب اسلامی و سیاست اخلاقی، انقلاب اسلامی و آموزش و فرهنگ، انقلاب اسلامی و امنیت، انقلاب اسلامی  و مشارکت، انقلاب اسلامی و وحدت ملی، انقلاب اسلامی و پیشرفته توسعه، انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی.

صالحی امیری اضافه کرد:‌ در حوزه سیاست خارجی نیز موضوعات مورد نظر انقلاب اسلامی و راهبرد منطقه‌گرایی اسلامی، انقلاب اسلامی و عدم تعهدگرایی جهانی، انقلاب اسلامی و استکبارستیزی، انقلاب اسلامی و صلح و همزیستی مصالمت‌آمیز، انقلاب اسلامی و راهبرد صدور انقلاب، انقلاب اسلامی و جهانی شدن جهانی‌سازی، انقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی، انقلاب اسلامی و هویت.

او اظهار داشت: شک نداریم تنها نسخه برون‌رفت ما از چالش‌های امروز بازگشت به اندیشه امام است و برای این مورد نیازمند کالبدشکافی اندیشه و گفتمان او هستیم. برای بازتولید مجدد این گفتمان‌ها براساس شرایط و وضعیت موجود و انتقال اندیشه‌های امام و نسل جوان و رسیدن به آن خارج از احساس و براساس عقل باید اندیشه‌های امام را بازشناسایی می‌کنیم. این اندیشه‌ها اندیشه نابی هستند که همه تشنگان می‌توانند از آن سیراب شوند.

طیبی (رئیس سازمان جهاد دانشگاهی) در پایان این نشست در سخنانی کوتاه متذکر شد: هدف ما همان حرف امام(ره) است که می‌گوید اگر بخواهیم و اراده کنیم می‌توانیم. ملت ما بارها نشان داده در صورت اراده و خواستن می‌تواند بسیاری از موانع را پشت سر بگذارد. به عنوان مثال همین ماه گذشته بزرگترین کارخانه تولید سلول بنیادین در غرب آسیا را افتتاح کردیم. واقعا هم هر کجا اراده ای بوده خواستن را معنا کردیم و موفق بوده‌ایم.

این همایش روز سی‌ام خردادماه هشت صبح تا یک بعدازظهر در کتابخانه ملی ایران واقع در اتوبان حقانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز