خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران:

۳۰۰۰ ایرانی برای حضور در مسابقات جام‌جهانی، ۱۲ میلیون یورو از کشور خارج کرده‌اند/مدعیان خروج ارز چرا ارز مسافری را به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو افزایش دادند

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۱۶۸

حرمت‌الله رفیعی می‌گوید: ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر برای حمایت تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی از طریق آژانس‌های مسافرتی به روسیه سفر کرده‌اند، اما فدراسیون فوتبال با وجود آنکه سهمیه ۸ درصدی ایران برای جذب تماشاگر در اختیار داشته است حتی یک نفر از این سهمیه را به آژانس‌های مسافرتی نداده و آژانس‌ها به صورت غیررسمی و به‌عنوان مشتری؛ مقداری از میزان بلیت مورد نیاز خود را از فدراسیون خریداری کرده‌اند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعلام اینکه برای جام‌جهانی روسیه ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت تقریبی به روسیه رفته‌اند به خبرنگار ایلنا گفت: کشورهایی که به جام جهانی روسیه راه پیدا کردند،‌ برای تماشاگران خود در بازی‌ها دارای سهمیه‌ای هستند که براساس آن، مردم آن کشورها می‌توانند به روسیه سفر کنند. سهمیه ایران در این بازی‌ها ۸ درصد بوده که چیزی در حدود ۸۰۰۰ هزار نفر برای هر بازی می‌شود. اما فدراسیون فوتبال حتی یک نفر از سهمیه‌ای را که برای ایران درنظر گرفته شده و باید برای جذب تماشاگر به آژانس‌ها داده می‌شد را به آژانس‌هاس مسافرتی نداد و آژانس‌ها از راه‌های دیگری بلیت مورد نیاز خود را تهیه کردند. یکی از راه‌های تهیه بلیت به‌صورت غیررسمی و به‌عنوان مشتری از خود فدراسیون بود که برای ما چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر نفر هزینه ایجاد دربرداشت.

حرمت‌الله رفیعی درباره هزینه حضور هر مسافر روسیه این‌طور توضیح داد: مسافران روسیه تقریبا ۱۰ روز در آن کشور هستند و هزینه حضور آنها به‌صورت تقریبی از ۱۵ تا ۳۵ میلیون محاسبه شده است. این مبلغ شامل هزینه‌های پرواز، بلیت بازی‌های ایران و هتل اقامت بوده که جز ۳۰ یا ۴۰ درصد پروازها که طرف قرارداد ما شرکت‌های داخلی بودند، مابقی هزینه‌ها به صورت ارز پرداخت و از کشور خارج شده است. قاعدتا در چنین سفرهایی آژانس‌ها نیز برای خود سهمی دارند ولی باتوجه به نوسانات ارز، سهم آژانس‌ها از این تور تقریبا نزدیک به صفر بوده و چیز دندان‌گیری نصیب کسی نشده است.

وی در ادامه درباره میزان خروج ارز در مسابقات جام جهانی امسال از کشور گفت: بنده هم موافق خروج ارز از کشور نیستم ولی اقداماتی که انجام می‌شود به‌جای آنکه از خروج ارز جلوگیری کند، میزان آن را افزایش می‌دهد. باید دید دوستانی که مدعی ممانعت از خروج ارز از کشور هستند چرا ارز مسافری که سال گذشته ۳۰۰ دلار بورو بود را به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو افزایش دادند؟ این سیاستِ به شدت غلطی است که از کارهای غیرکارشناسی ناشی می‌شود. دغدغه گردشگران مکان مناسب است و در صورت بودن امکانات مناسب؛ قطعا یکی از مقصدهای اصلی آنها شهرهای داخلی می‌شود.

بر این اساس، از آنجا که هزینه سفر هر فرد به روسیه بین ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان است. برای محاسبه میزان ارزی که هر‌ فرد از کشور خارج می‌کند با حذف هزینه پروازهایی که توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود، که به صورت میانگین ۳.۵ میلیون تومان است و نیز باتوجه به این موضوع که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد مسافران با شرکت‌های داخلی به مسکو سفر کرده‌اند، پس از کسر تقریبی مبلغی معادل ۱ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان از هزینه کل، هر فرد به صورت میانگین ۱۳.۷۷۵ تا ۳۳.۷۷۵ میلیون تومان ارز از کشور خارج می‌کند.  

اگر تعداد کل افرادی که برای مسابقات جام‌جهانی به روسیه رفته‌اند را ۳۰۰۰ هزار نفر درنظر بگیریم، میزان پولی که این افراد از کشور خارج کرده‌اند، مبلغی معادل ۴۱.۳۲۵ تا ۱۰۱.۳۲۵ میلیارد تومان می‌شود. اگر هر یورو را ۸۰۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان تخمین زد مبلغ ۵.۱۶۵۶۲۵ تا ۱۲.۶۶۵۶۲۵ میلیون یورو ارز از کشور خارج شده است. به مبلغ فوق باید اختصاص ۵۰۰ یورو به صورت ارز مسافرتی به هر فرد را نیز باید افرود که با ضرب در ۳۰۰۰ نفری که به روسیه رفته‌اند، ‌مبلغی معادل ۱.۵ میلیون یورو می‌شود. جمع این مبالغ با یکدیگر به این معناست که کل ارز خارج شده از کشور برای این یک ماه مبلغی در حدود ۶.۶۶۵۶۲۵ تا ۱۴.۱۶۵۶۲۵ میلیون یورو است که حتی بدون توجه به شرایط کنونی کشور، بازهم رقم قابل توجهی به شمار می‌آید.

با استناد به گفته حرمت‌الله رفیعی، هر گردشگر با حضور خود در ایران حداقل ۱۰۰۰ یورو ارز را وارد کشور می‌کند و اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخواهد مقدار ارز خارج شده در سفر روسیه را با جذب گردشگران خارجی جبران کند باید به‌صورت تقریبی تعداد ۶۶۶ تا ۱۴۱۶۶ نفر گردشگر خارجی را به ایران بکشاند. آنهم گردشگری که بر اثر اقدامات انجام نشده و شرایط نه چندان مناسب جذب گردشگر؛ تعدادش روز به روز در حال کاهش است.

رفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به سیاست‌های غلط جذب گردشگر، ورود گردشگران خارجی به کشور را موضوع پراهمیتی دانست که می‌تواند در بحث ارزآوری نقش به‌سزایی ایفا کند و گفت: هر گردشگر با ورود خود به ایران حداقل ۱۰۰۰ یورو هزینه می‌کند که این موضوع در شرایط کنونی می‌تواند شرایط ارز کشور را بهبود بخشد اما با اقدامات اشتباهی که انجام شده، میزان گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند، روز به روز در حال کاهش است. عده‌ای این موضوع را به گردن برجام می‌اندازند ولی مسئله برجام به تازگی و در سال ۹۷ انجام شده است در صورتی که اگر ما آمار گردشگران سال ۹۶ و ۹۵ کشور را باهم مقایسه کنیم، شاهد افت میزان آن در سال ۹۶ هستیم که مسئله نگران‌کننده‌ای است.

وی در ادامه علت کاهش گردشگران خارجی را این طور توضیح داد: این موضوع بر اثر سیاست‌های غلط نظارتی و دولتی ایجاد شده است چراکه در حال حاضر گردشگرانی ریزش کرده‌اند که نام توریست سلامت را روی آنها گذاشته‌اند. متولی این توریست هم سازمان نظام پزشکی است که این موضوع اصلا به آنها ارتباط ندارد. وقتی این وظیفه برعهده چنین سازمان غیرمرتبطی گذاشته می‌شود، قطعا آمار توریست هم کاهش پیدا می‌کند.

رفیعی افزود: عامل دیگر فراهم کردن امکاناتی است که باید برای گردشگر مهیا شود تا او بار دیگر راغب به سفر به ایران باشد. مسئله‌ مهم دیگر وضعیت دلال‌هایی است که از گردشگران کلاهبرداری می‌کنند. به عنوان مثال دلار را با قیمت ۴۲۰۰ می‌خرند و با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می‌رسانند یا فروشگاه‌هایی که به محض دیدن فرد خارجی قیمت‌ها را چند برابر می‌کنند. به هرحال گردشگر به کشور خود برمی‌گردد و تصویری که از ایران در ذهنش شکل گرفته را برای دوستانش تعریف می‌کند که همین موضوع به شدت در کاهش گردشگران تاثیرگذار است.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره راهکار افزایش گردشگران خارجی در کشور گفت: گرفتن عوارض خروج به این صورت غلط است. نه به این معنا که عوارض خروجی نباید گرفته شود بلکه باید درآمد ناشی از آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده شده و آنها را ملزم کنند که ساخت هتل،، فروشگاه و امکانات رفاهی را در دستور کار خود قرار دهند. به این صورت گردشگران به مکان‌های داخلی روی خوش نشان داده و سودآوری برای کشور تضمین خواهد شد. ما باید شرایطی فراهم کنیم که روز به روز از تعداد افرادی که از کشور خارج می‌شوند، کم شده و به تعداد گردشگران خارجی که به کشور می‌آیند، اضافه شود.

 ۳۰۰۰ ایرانی برای حضور در مسابقات جام‌جهانی، ۱۲ میلیون یورو از کشور خارج کرده‌اند/مدعیان خروج ارز چرا ارز مسافری را به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو افزایش دادند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز