خبرگزاری کار ایران

«شب‌های گروه بی» با تمام دردسرهایش تمام شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۴۵۴

«شب‌های گروه بی» که به منظور تبادل فرهنگی ایران و کشورهای هم گروهش در جام جهانی 2018 برنامه‌ریزی شده بود با وجود تمام مشکلات با اجرای شهرام ناظری، خوزه لوئیس مونتون و گروه لیان به کار خود خاتمه داد.

به گزارش ایلنا، «شب‌های گروه بی» شامگاه گذشته، سه‌شنبه 29 خرداد پس از چهار اجرا به اتمام رسید. این رویداد که به واسطه تبادل فرهنگی ایران و کشورهای هم گروهش در جام جهانی 2018 برنامه‌ریزی شده بود، با وجود تمام مشکلات با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و با اجرای شهرام ناظری، خوزه لوئیس مونتون و گروه لیان به کار خود خاتمه داد.

نهاد فرهنگی سازباز با همکاری گروه هنری واک پس از مشخص شدن تیم‌های هم گروه ایران در جام جهانی، رویداد موسیقایی «شب‌های گروه بی» را با هدف تبادل فرهنگی در حوزه موسیقی برنامه‌ریزی کرد. ابتدا قرار بود چهار گروه موسیقی از ایران، مراکش، پرتغال و اسپانیا در این رویداد حضور داشته باشند و مشکلاتی مانند طولانی بودن اخذ مجوز برای گروه‌های خارجی و تغییرات نرخ ارز نسبت به سال گذشته، عوامل برگزارکننده را منصرف نکرد اما در نهایت با اینکه هماهنگی‌های لازم برای حضور گروه مراکشی و پرتغالی (کمانه) انجام شده بود آن‌ها در دو زمان متفاوت، پیش از اجرا، شرایط ایران را برای حضورشان مناسب ندانستند و از شرکت در این کنسرت‌ها به شکل یک طرفه انصراف دادند. با این وجود «شب‌های گروه بی» با همکاری و همراهی دو هنرمند بین‌المللی یعنی شهرام ناظری و محسن شریفیان در کنار هنرمند بزرگ اسپانیایی، خوزه لوئیس مونتون برگزار شد.

در شب اول (دوشنبه، 28 خرداد)، شهرام ناظری و گروه مولوی روی صحنه رفتند و غالبا اشعاری از مولانا اجرا شد. برنامه با تک‌نوازی و تک‌خوانی شهرام ناظری آغاز و به سیاق بسیاری از اجراهای گذشته، شعر «حلاج» اثر شفیعی کدکنی در ابتدای آن اجرا شد. پس از آن فرهاد صفری‌نصراللهی به تک‌نوازی تنبک و سازهای کوبه‌ای پرداخت. شهرام ناظری در ابتدای اجرا خطاب به مخاطبان گفت بنده سرماخورده بودم اما انرژی مضاعف شما باعث شد فراموش کنم و پس از آن برنامه را به شکل ایستاده ادامه داد. اکثر قطعات اجرا از آلبوم «مولویه» انتخاب شده بود که با اجرای «شیدا شدم» به اوج خود رسید. همچنین ناظری با درخواست هوادرانش یک قطعه کوتاه کوردی اجرا کرد و با قطعه «قفل زندان» با شعری از مولانا پارت اول اجرا را پس از حدود 70 دقیقه تمام کرد.

در پارت دوم خوزه لوئیس مونتون، نوازنده برجسته گیتار فلامنکو با همراهی Odey Aldasoro (نوازنده کاخن) و Gorka Hermosa (نوازنده آکاردئون) روی صحنه رفت. این هنرمند برجسته که سابقه همکاری با نشر باسابقه مولفِ ECM را در کارنامه دارد قطعات پرفراز و نشیبش را به مدت حدود 50 دقیقه اجرا کرد. با اینکه موسیقی و آثار بی‌کلام او در دسته موسیقی فلامنکو قرار می‌گیرد اما آنسامبل و ملودی‌های نسبتا متفاوتش باعث شده تا امضای شخصی خود را داشته باشد و تا حدی به موسیقی جز هم نزدیک شود. محسن شریفیان هم در رابطه با مونتون تاکید کرد: او از پنج نوازنده مهم تاریخ فلامنکو در اسپانیا است.

برنامه شب دوم (سه‌شنبه 29 خرداد) هم با حضور خوزه لوئیس مونتون آغاز شد. در پارت دوم گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان روی صحنه رفت. قطعات اجرا شده‌‌ این گروه از آلبوم‌های «محله خمونی»، «دینگومارو» و «خیامی» بود و در قسمتی از برنامه با گروه اسپانیایی هم قطعه‌ای مشترک به شکل بداهه اجرا شد. گروه لیان اجرای خود را با دیدگاهی فوتبالی برنامه‌ریزی کرده بود و سعی داشت در مقاطع مختلف انرژی و شور مضاعفی برای بازی امروز (چهارشنبه 30 خرداد) ایران- اسپانیا به مردم تزریق کند.

شریفیان پس از اجرای مشترک با گروه اسپانیایی گفت مصاف امشب ما که خوب بود امیدوارم مصاف فردا هم خوب تمام شود. همچنین به دعوت محسن شریفیان و درخواست مخاطبان، محمد بحرانی صداپیشه‌ جناب‌‎خان روی حاضر شد و قطعه‌ «فلان» را با گروه لیان اجرا کرد. پس از آن شریفیان برای اولین بار از همکاری گروه لیان و محمد بحرانی در کنسرتی در شهر لندن خبر داد.

پس از پشت سرگذاشتن این رویدادِ پردردسر، سازباز همانند سال‌های قبل در تابستان سال جاری رویداد شب‌های جز را در فرهنگسرای نیاوران برنامه‌ریزی کرده است. این رویداد قرار است تا حدی متفاوت از سال‌های گذشته با حضور هنرمندان مطرح جز غیرایرانی در کنار موزیسین‌های ایرانی برگزار شود که به زودی جزئیاتش اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز