خبرگزاری کار ایران

یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

رقابتِ کباب و آبگوشت ایرانی با پاستا و قهوه‌ ایتالیا و فرانسه شدنی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۶۴۸

آرش نورآقایی با اعلام آنکه آیتم‌های تازه‌ای همچون گردشگری خوراکی در صنعت گردشگری جهان امروز مطرح شده، گفت: ایران با وجود بهره بردن از محصولات منحصر به فردی همچون زعفران، لیموشیرین، چای و انواع عرقیات، در صنعتی کردن آنها ناموفق بوده و نتوانسته آنها را همانند پاستاهای ایتالیایی و قهوه‌های کشورهای مختلف در اکثر فروشگاه‌های دنیا عرضه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش نورآقایی (تورلیدر و فعال گردشگری) با اعلام آنکه آیتم‌های تازه‌ای همچون گردشگری خوراکی در صنعت گردشگری جهان امروز مطرح شده اما جای آنها در گردشگری ایران خالی است، معتقد است: این صنعت نسبت به گذشته در ایران تفاوت چندانی نکرده و این کشور باتوجه به بهره بردن از محصولات منحصر به فرد در صنعتی کردن آنها ناموفق بوده و گردشگری را تنها در مکان‌های تاریخی همچون تخت‌جمشید می‌بیند.

آرش نورآقایی کارشناس حوزه گردشگری با اعلام آنکه امروز آیتم‌های تازه‌ای در صنعت گردشگری جهان مطرح شده است، به خبرنگار ایلنا گفت: گردشگری خوراکی یکی از همین آیتم‌های تازه گردشگری در جهان بوده که برخی کشورها از آن به‌عنوان فرصتی فوق‌العاده در صنعتی کردن محصولات خاص خود استفاده برده‌اند اما ایران با وجود بهره بردن از محصولات منحصر به فردی همچون زعفران، لیموشیرین، چای و انواع عرقیات، در صنعتی کردن آنها ناموفق بوده و نتوانسته آنها را همانند پاستاهای ایتالیایی و قهوه‌های کشورهای مختلف از جمله فرانسه در اکثر فروشگاه‌های دنیا عرضه کند.

وی دلیل این موضوع را اینطور توضیح داد: ذهنیت کشور ما از صنعت گردشگری نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده و هنوز این صنعت گسترده را تنها مختص به مکان‌هایی تاریخی همچون تخت‌جمشید می‌دانیم. به همین دلیل و به خاطر عدم توجه به ارزش‌های غذایی خوراکی‌های ایرانی و همچنین رابطه خوراکی با فرهنگ و اتمسفر موجود در کشور، این موضوع پیشرفت چندانی نداشته و نمی‌توان درباره آن صحبت کرد.

این کارشناس حوزه گردشگری با انتقاد از اینکه برای معرفی غذاهای ایرانی در جهان تلاش چندانی صورت نگرفته است، بیان کرد: نداشتن چند کتاب گردشگری که ایران را از حیث خوراکی به زبان‌های خارجی معرفی کند؛ سبب شده تا گردشگران خارجی قبل از آمدن به ایران تقریبا هیچ شناختی از غذاهای ایرانی نداشته و به همین دلیل اغلب با چیزی مواجه ‌شوند که راهنمای تور به آنها ارائه می‌دهد. البته برخی از گردشگران درباره کباب، آبگوشت و کله‌پاچه مقالاتی خوانده‌اند اما این سه غذا در مقابل تنوع بی‌نظیر غذاهای ایرانی چیزی نیست که بتوان آن را مبنای شناخت گردشگران خارجی از خوراکی‌های ایرانی دانست. در حقیقت اغلب گردشگران فقط بعد از آمدن به ایران با خوراکی‌های کشور ما مواجه می‌شوند.

نورآقایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان آنکه تبلیغ گفته‌های گردشگران خارجی از غذاهای ایرانی موضوعی نیست که بتوان با آن خود را دارای صنعت گردشگری خوراکی بدانیم، گفت: بسیاری از مسافرانی که در طول سال به ایران می‌آیند از غذاهای ایرانی لذت می‌برند و اگر دوباره به این کشور برگردند؛ قطعا تجربه‌های خوراکی خود را تکرار می‌کنند. اما این موضوع با اینکه بتوان قبل از آمدن گردشگران در فضای مجازی برای آنها امکان تجربه‌ای را فراهم کرد که آنها به دلیل غذاها و خوراکی‌های ایرانی به کشورمان بیایند، امری متفاوت است.

وی در ادامه توضیح داد: اینکه ما با استناد به چند نفر که در ایران؛ چلوکباب خوردند و بعد از رفتن از آن تعریف کردند، کباب را به عنوان یک محصول صنعتی معرفی کنیم؛ به هیچ وجه در سطح صنعت گردشگری قابل دفاع نبوده و نمی‌توان آن را پذیرفت چراکه محصول صنعتی چیزی مانند پنیر فرانسه است که امروزه در نقاط مختلف دنیا یافت می‌شود؛ در صورتی که این موضوع برای محصولات ایرانی هنوز اتفاق نیفتاده است.

این تورلیدر با بیان اینکه غذا و خوراک تنها پارامتر تاثیرگذار در انتخاب مقصد سفر گردشگران نیست، گفت: این موضوع که بسیاری فکر می‌کنند یک منطقه تنها به خاطر خوراکش مورد توجه قرار گرفته اشتباه محض است اما خوراکی‌ها ارزش افزوده‌ای به شمار می‌آیند که در انتخاب مقصد مسافران نقش موثری را ایفا می‌کنند. با این‌حال این موضوع به آن معنا نیست که انسان‌ها تنها برای خوراک منطقه‌ای خاص به آنجا سفر می‌کنند. حتی در جشنواره‌های معروف خوراکی که در جهان برگزار می‌شود؛ دلیل اصلی حضور گردشگران بیشتر به اتمسفر و فضایی مربوط می‌شود که آن جشنواره برای آنها ایجاد کرده است.

نورآقایی با معرفی میوه‌های ایران به عنوان محصولاتی که در صورت توجه می‌توانند به راحتی صنعتی شوند و مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گیرند، بیان کرد: امروزه در بازارهای روز دنیا که در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود؛ بخشی به نام فرش مارکت یا تازه‌های بازار وجود دارد که در آنجا میوه‌های تازه و ارگانیک به مشتریان عرضه می‌شود. این میوه‌ها به دلیل تازگی و ارزانی مورد توجه بسیاری از مسافران قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه میوه‌های ایرانی جز خوشمزه‌ترین میوه‌های جهان بوده که به راحتی نمی‌توان محصولات متنوعی نظیر آنها را پیدا کرد؛ اگر ما چنین بازارهایی را برگزار کنیم و در کنار عرضه میوه‌های تازه، آب میوه‌های تازه به مسافران ارائه دهیم؛ قطعا با استقبال بسیاری از گردشگران خارجی مواجه می‌شویم که در طول سال به ایران می‌آیند.

رقابتِ کباب و آبگوشت ایرانی با پاستا و قهوه‌ ایتالیا و فرانسه شدنی نیست

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز