خبرگزاری کار ایران

تماشای سمنان در نمایشگاه

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۸۴۹

نمایشگاه گروهی هنرمندان برخاسته از سمنان با عنوان کومشیان جمعه 1 تیرماه 1397 به کیوریتوری جاوید رمضانی در گالری ساربان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، کومشیان شامل 21 اثر نقاشی از احمد امین نظر، مسعود سعدالدین، محمدحسن جواهری، لیلی درخشانی، سیداسدالله شریعت پناهی، بهمن صحت‌لو و ابراهیم یغمایی و 7 اثر مجسمه از محمدعلی بنی‌اسدی است که با همکاری گالری دانژه‌ی سمنان به روی دیوار رفته است.

جاوید رمضانی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: هنر بازتاب‌دهنده حقیقی تغییرات هستی است. برای هنرمندان مسئول و جدی یک اقلیم، توجه به جغرافیا بستر مناسبی برای رصد این تغییرات و پرسشگری در جهت حل مشکلات زیستی معاصر ماست. جمع‌آوری آثار استادانی صاحب‌ذوق و پشتکار در کنار هم، و بررسی روند تغییرات و نگاه آنان به خود و گذشته خود در قالب آثارشان برای مخاطبان صاحب سوال و کنجکاو غنیمتی است درخشان و هیجان‌آور. این تجربه زیبایی‌شناسانه تحت جفرافیای فرهنگی بزرگتری (کشور ایران) بارها در دیگر نقاط جهان رخ داده است و چه بسا با دیدگاهی شرق‌شناسانه و خودمحور از نگاه دیگری.

محمدحسن جواهری از نقاشانی که با 3 اثر در این نمایشگاه حاضر است می‌گوید: می‌خواستم هرچه بهتر بتوانم مسائل جغرافیایی را بازتاب دهم، به همین خاطر سعی کردم با رنگ‌گذاری تخت و خطوط تیز و زاویه‌دار و شیوه اکسپرسیونیستی، چیزی که در این جغرافیا می‌گذرد را نشان دهم؛ چیزی که شاید به چشم هم دیده هم نشود.

مژگان قدوسی، منتقد و نقاش درباره «کومشیان» می‌گوید: در این نمایشگاه استادانی را دیدم که نمی‌شناختم و آثارشان را تا به‌حال ندیده بودم اما الان متوجه رویکرد خوب و موفق هنرمندان سمنان شدم که تا به‌حال از دست داده بودیم. کومشیان نمایشگاهی پژوهشی درباره فرهنگ، اقلیم و هنرمندانی است که خارج بعضاً مسکوت ماندند یا فراموش شدند.

در این میان نظر علیرضا جوادی مدیر آرتیبیشن را می‌خواهیم که می‌گوید: نمایشگاه امروز، چیزی فراتر از ذهنیتم بود. ابتدا با ذهنیت دیدن یک بومی‌گری مختصر به نمایشگاه آمدم اما آثار این نمایشگاه، نگاهشان به گذشته و به اقلیم خیلی درون‌گرا و عمیق هستند.

در میان هنرمندانی که در روز افتتاحیه به نمایشگاه آمده‌اند علیرضا آدم‌بکان، می‌گوید: کومشیان از این جهت که بسیاری از نسل جدید این هنرمندان را نمی‌شناسند، نمایشگاه خوبی است. اما مورد دیگری که دیده می‌شود آثار قدیمی این هنرمندان است، که دلیل جمع‌آوری آن‌ها را نمی‌دانم. این روزها بسیاری از هنرمندان، کارهای قدیمی‌شان که تا به‌حال نشان نداده بودند را مدام در نمایشگاه‌های جدید به‌نمایش می‌گذارند. به‌خاطر این اتفاق شاید بسیاری از مخاطبان از دیدن و عمیق شدن در تماشای نمایشگاه پرهیز کنند.

یکی دیگر از نقاشان حاضر در نمایشگاه ساوالان جماعتی است که درباره نمایشگاه می‌گوید: طبیعت و انسان همیشه عناصری بوده‌اند که نقاشان را از دوران کهن تا امروز درگیر خود کرده‌اند. با اینکه هنرمندان این نمایشگاه همه از یک اقلیم آمده‌اند اما حسن آن را می‌توان در وجود تنوع نگاه، زاویه دیدشان و حتی اجرا و تکنیک‌های هنرمندان این نمایشگاه دانست.

نمایشگاه کومشیان تا 11 تیرماه در گالری «ساربان» برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آثار همه‌روزه به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری ساربان، واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130 مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز