خبرگزاری کار ایران

در نشست معاون قرآن و عترت وزیر وزارت ارشاد مطرح شد:

هزینه‌های بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم هنوز برآورد نشده/ضعف پوشش رسانه‌ای از طرف صداوسیما/برنامه‌ریزی برای گسترش دایره زمانی و مکانی نمایشگاه

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۲۰۵

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ضعف پوشش رسانه‌ای سازمان صداوسیما و همچنین غیبت نهادهای اصلی قرآنی کشور به عنوان اشکال‌های نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم یاد کرد و خبر داد: در حال برنامه‌ریزی برای گسترش دایره زمانی و مکانی نمایشگاه در دوره‌های بعد هستیم که امیدواریم یکی از این مناطق شهر مقدس مشهد باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری عبدالهادی فقهی‌زاده (معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با موضوع تشریح فعالیت‌های انجام گرفته در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۴ تیر) در محل این معاونت برگزار شد.

فقهی‌زاده درباره هزینه نمایشگاه این دوره گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد پیش‌قدم باشد در ارائه هزینه‌ها و ما هم در این زمینه تکلیف سازمانی داریم ولی هنوز هزینه‌ها مشخص نشده است. ضمن اینکه ما از سه قسط قراردادهای گسترده در کمیته‌های ۲۲ گانه هنوز موفق نشده‌ایم همه اقساط را بگیریم. کار عمده امسال تقویت کمیته نظارت و ارزیابی بود که حین و پس از عملیات این وظایف را پیگیری خواهیم کرد.

او با اشاره به بودجه‌ای که برای این نمایشگاه پیش‌بینی شده بود، گفت: در بودجه اجمالی هم دو بخش داریم یکی برنامه‌ای و دیگری عملیات است. ما در مشارکت با مصلی بزرگ امام خمینی در تهران اجاره کامل نمی‌دهیم همه ساله بخشی از اجاره برای تامین هزینه‌های آنها پرداخت می‌شود که ۸۰۰ میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته تنها ۴۰ میلیون تومان افزایش داشته. امیدوارم با افزایش ملموس و غیرقابل انکار هزینه‌ها، نسبت به سال‌های گذشته چندان بالاتر نرود.  

فقهی‌زاده همچنین در مورد هزینه-فایده این نمایشگاه گفت: ما خودمان را در خلا احساس نکردیم و می‌دانیم بخشی از اموال ملی جمهوری‌اسلامی در اینجا هزینه می‌شود و طبیعتا در راستای هدفی جز تبلیغ قرآن کریم با هدف گسترش و ارتقای فرهنگ قرآنی برنامه‌ای اجرا نکردیم. اینکه باید به رابطه و نسبت روشن و مثبتی بین هزینه و فایده توجه کنیم کرده‌ایم اما اینکه در عمل چقدر محقق شده است به تحلیل‌ها و ارزیابی‌های پس از نمایشگاه برمی‌گردد. سعی کردیم کار عبث انجام ندهیم و مشغول تحلیل دستاوردها هستیم که به زودی نتایج را ارائه خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد درباره همایش تجلیل از خادمان گفت: در مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم یک رکن اساسی و بسیار مهم حضور رئیس‌جمهور است فقط یک دوره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به نیابت از رییس‌جمهور شرکت کردند و این مکاتبه صورت گرفته که جلسه برگزار شود. این امر اختصاص به نمایشگاه قرآن کریم ندارد و در برخی از ادوار گذشته هم این مراسم خارج از ماه رمضان و نمایشگاه برپا شده است.

فقهی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر فعالیت و چارت اداری کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم گفت: اصلی‌ترین کمیته از کمیته‌های سه‌گانه فعال کمیسیون تبلیغ و ترویج است که وزارت ارشاد عهده‌دار آن است این کمیسیون ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد تعریف شده و نایب رییسی و دبیری آن به عهده معاونت قرآن و عترت است که هیچ تغییری در آن رخ نداده است.

فقهی زاده در این نشست به برشمردن اقدام‌های اساسی انجام گرفته در نمایشگاه بیست و ششم پرداخت و گفت: در این دوره ۲۴ نشست تخصصی دانشگاهی در موضوعات سنتی و چالشی کهن و جدید با رویکرد روزامد برگزار شد که شامل مباحث وحی شناسی و اعجاز قران و... می‌شد.

معاون قرآن و عترت با بیا اینکه در این دوره از نمایشگاه، در کنار ورود به جنگ گفتمانی کار چند ساله‌ای را احیا کردیم و تجربه موفقی رقم خورد، خاطرنشان کرد: بعد از چهار سال، جشنواره انتخاب رساله های دکترا را برگزار کردیم البته پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد را به دلایل متعدد مثل گسترده شدن بسیارشان کنار گذاشتیم و محدود کردیم به مقطع دکتری که در موضوعات چند رشته‌ای، میان رشته‌ای، سنتی، موضوع محور و کاربردی حضور داشتند در نهایت سه رساله برگزیده و یک رساله شایسته تقدیر معرفی شد که توانست خلا این چهار سال تعطیلی را پر کند.

فقهی‌زاده با اشاره به دیگر اقدام اساسی انجام گرفته در این دوره از نمایشگاه گفت: ما توجه ویژه به موضعات خاصی مانند حفظ قران در قالب راه‌اندازی طرح ملی حفظ قران داشتیم.

او همچنین تصریح کرد: مشارکت در بعضی برنامه‌ها با برخی ارگان‌های فرهنگی در سطح ملی بود که البته مطلوبیت کامل نداریم البته تجربه خوبی بود که امیدوارم با استمرار بر غنای آن افزوده شود. در این دوره با مصلی امام خمینی برای اولین بار مشارکت کردیم، همچنین دارالحدیث، موسسات قرانی و... هم دیگر نهادهای همکاری کننده بودند.

معاون قرآن و عترت با اشاره به اقدام دیگری که مورد استقبال رسانه و مسیولان نهادهای فرهنگی قرار گرفت، گفت: احیای بخش بین‌الملل در این دوره انجام گرفت که هدفی اساسی را دنبال می‌کرد و آن نشان دادن فعالیت‌ها و قابلیت‌های قرآنی در سطح ملی به مخاطبان داخل و خارج به صورت متمرکز بود. البته رضایتمان از این بخش به دلیل اعتبارات محدود و مشکلات فرهنگی برخی از مدعوان آنسوی مرز در سطح بالایی نبود اما خوشحالیم بعد از دوره‌ای فترت و تعطیلی دوباره شروع به کار کرد.

فقهی‌زاده خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کمیته‌های عترت، آموزش، رسانه و فضای مجازی که کمتر به صورت مستقل پیشینه داشت در این دوره از نمایشگاه انجام شد.

او یادآور شد: همه این اقدامات شاخص و برجسته که با همت مدیران و بخش‌های کمیته رقم خورد و در کنارش ملت ایران استقبال شایسته‌ای رقم زد که منجر به بالاتر رفتن سحط علمی و تخصصی نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم شد و منجر به تقویت جنبه مردمی و روزآمدی نمایشگاه قرآن در شکل و محتوا شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «به بسیاری از اشکالات موردی و جزیی در بخش‌ها و کمیته‌ها واقفیم اما دو اشکال را به صورت جدی توجه کردیم که امیدواریم با مشارکت موثرتر مدیران و بخش‌های گوناگون فرهنگی در سال‌های آینده شاهد کاهش سطح اشکال‌ها باشیم» گفت: یکی از ایرادها غیبت و حادثه‌ای شبیه غیبت نهادهای اصلی قرانی کشور در برگزاری نمایشگاه قرانی کشور بود به طوری‌که ما خیلی شاهد مشارکت موثر برنامه‌ای و اعتباری و بودجه از طرف این نهادها نبودیم و در نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم جای بعضی از ارگان‌های بزرگ خالی یا تقریبا خالی بود.

فقهی‌زاده ادامه داد: دومین اشکال، محدودیت‌های اعتباری و بودجه‌ای قابل توجهی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت قران برای نمایشگاه در سطح بین الملل هست ما انشالله برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال‌های آتی بتوانیم از کمک و مساعد اعتباری و بودجه‌ای برای رقم زدن رویداد فاخرتری به نام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دوره ۲۷ آن بهره بگیریم. در این مشارکت از کمک نهادهای گوناگون مانند شهرداری تهران، وزارت کشور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و حتی وزارت اقتصادی بهره خواهیم گرفت.

او ادامه داد: سومین اشکال ضعف پوشش رسانه‌ای از طرف سازمان صداوسیما در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود که علیرغم فراهم آوردن مقدمان تصور می‌کردیم سطح بیشتری از برنامه‌ها و خدماتی که نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی قرآنی و موسسات مردمی قرآنی در قالب نمایشگاه منعکس کرده‌اند را پوشش دهند تا بتواند مخاطبان کمی و کیفی بیشتری به نمایشگاه بکشانند. البته با ایجاد رابطه سالم و سازنده با شهرداری تهران توانستیم تبلیغات محیطی خوبی داشته باشیم و مخاطبان به خوبی در این رویداد حاضر شوند. مخاطبان بهترین رسانه ما در افزایش بازدیدکنندگان بودند. البته باید بگویم صداوسیما در بعضی شبکه‌ها حضور جدی داشت همچون رادیو و شبکه قران اما برخی شبکه‌های دیگر که می‌توانستند کار بیشتری انجام دهند سطح توقع ما را برآورده نکردند که امیدوارم این نقد برای دوره‌های بعد جدی گرفته شود.

فقهی‌زاده با اشاره به برنامه‌های معاونت برای آینده نمایشگاه قرآن کریم گفت: برای دستیابی به اتفاقات جدید اقدامات فاخرتری را در قالب نمایشگاه خواهیم داشت که شامل گسترش دایره زمانی و مکانی نمایشگاه در دوره‌های بعد خواهد بود که در این زمینه حداقل در دو مرکز استان دیگر جز تهران برنامه‌ریزی می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر ادامه داد: امیدواریم یکی از این مناطق، شهر مقدس مشهد باشد. با بعضی از مدیران کل برخی استان‌های توانمند گفتگو کرده‌ایم که بتوانیم در سال ۹۸ یا حداکثر از سال ۹۹ شعبه‌هایی از نمایشگاه را لزوما نه در ماه رمضان بلکه در هر ماهی از سال رقم بزنیم که البته این اتفاق با جلب مشارکت از سازمان‌های بزرگ فرهنگی در سطح ملی رقم خواهد خورد.

فقهی‌زاده همچنین خبر داد: نخستین بار وارد عرصه برنامه‌ریزی و عمل برای تشکیل دبیرخانه دایمی نمایشگاه قرآن کریم شدیم؛ از امروز دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن کریم شروع به کار خواهند کرد.

او یادآور شد: در سال‌های گذشته با پایان نمایشگاه قرآن کریم، فعالیت‌هایش از یادها می‌رفت اما امسال با پایان عملیات برنامه‌ریزی و ارزیابی آنچه از فعالیت‌ها که قابل احیا و ارائه در فضای مجازی است را در قالب کلیپ و برنامه ضبط شده بازتولید و بازپخش خواهیم کرد که به احیای نمایشگاه در طول سال کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز