خبرگزاری کار ایران

لیلی گلستان در نشست نمایشگاه نقاشی‌های کیارستمی مطرح کرد:

کسی حاضر به فروش نقاشی‌های کیارستمی نیست/ نقاشی‌های کیارستمی از جایگاه خوبی در هنر معاصر برخوردارند

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۹۵۸

با تاکید بر اینکه نقاشی‌های کیارستمی از جایگاه خوبی در هنر معاصر برخوردارند، گفت: فکر نمی‌کنم کسی علاقمند باشد که آثاری که از کیارستمی دارد را بفروشد و در حراجی‌ها شرکت دهد ضمن آنکه این کارها کوچک هستند و معمولا در حراجی‌های آثار بزرگ فروخته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی صبح امروز با حضور لیلی گلستان (مدیر گالری گلستان) و محمود بهمن‌پور (مدیر نشر نظر) برگزار شد.

لیلی گلستان (مدیر گالری گلستان) با اشاره به آنکه کیارستمی همیشه به او لطف داشت و نمایشگاه‌های عکس‌هایش را در گالری گلستان برگزار می‌کرد، گفت: در آن روزها نقاشی‌هایی که می‌کشید را دیده بودم و همیشه به او می‌گفتم که بهتر است یک نمایشگاه از این نقاشی‌ها برگزار کند. حتی به او می‌گفتم که شش ماه هیچ کاری انجام ندهد و نقاشی کند که در نهایت این کار نیز محقق نمی‌شد و کیارستمی می‌گفت باید به این مجموعه نقاشی‌ها اضافه کند و بعد نمایشگاه برگزار کند که در نهایت این امر نیز محقق نشد.

گلستان ادامه داد: بعدها به این فکر افتادم که نمایشگاهی از نقاشی‌هایش برگزار کنم و پسرهای او نیز مرا کمک کردند و ۱۲ اثر که در خانه خودشان بود را برای نمایش در این نمایشگاه به من دادند. بقیه آثار را نیز با پرس‌و‌جو از دوستان و آشنایان و کسانی که احتمال می‌دادم که نقاشی‌هایی از کیارستمی را در اختیار داشته باشند پیدا کردم و هم‌اکنون در این نمایشگاه که روز جمعه افتتاح خواهد شد حدود ۳۳ نقاشی از عباس کیارستمی برروی دیوار خواهد رفت.

او ادامه داد: این پرس‌وجوها تا جایی پیش رفت که حتی روز گذشته نیز یکی از دوستان یکی از آثاری که از کیارستمی داشت را برای نمایش در نمایشگاه ارائه داد. همه این کارها مدادرنگی هستند و فقط یک اثر آبرنگ است. این کارها بسیار دیدنی و زیبا هستند هرچند کیارستمی نقاشی را جدی نگرفت و به عکاسی روی آورد.

گلستان خاطرنشان کرد: سه اثر از آثاری که در نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد عکس نقاشی‌های اصل هستند چراکه این آثار در خارج از کشور نگهداری می‌شوند و امکان به نمایش درآمدن آنها نبود اما بقیه آثار در ایران هستند و از آدمهای مختلف که بیشتر آنها دوستان کیارستمی بودند به امانت گرفته شده است.

این مجموعه‌دار با تاکید بر اینکه نقاشی‌های کیارستمی از جایگاه خوبی در هنر معاصر برخوردارند، گفت: این آثار چیزی از آثار هنری کم ندارد فقط اینکه کیارستمی درصدد نقاشی کشیدن از منظره برآمده و اگر حتی نام کیارستمی نیز روی این نقاشی‌ها نبود بازهم آثار خوبی بودند که قابلیت برگزاری نمایشگاه را داشتند. معتقد هستم این کارهای مدادرنگی درجه یک هستند.

او در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه آیا حاضر است نشست تخصصی برای نقد آثار برگزار کند، گفت: همیشه نمایشگاهی را برگزار می‌کنم که خودم بتوانم از آن دفاع کنم از این رو قصد ندارم نشستی برگزار کنم که دیگران این آثار را نقد کنند.

گلستان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه طی سال‌های گذشته در حراجی‌های آثار هنری شاهد فروش عکس‌های عباس کیارستمی بودیم اما نقاشی‌های او ارائه نمی‌شد، آیا قرار است این نمایشگاه مقدمه‌ای برای فروش آثار در حراجی‌های آثار هنری باشد، گفت: فکر نمی‌کنم کسی علاقمند باشد که آثاری که از کیارستمی دارد را بفروشد و در حراجی‌ها شرکت دهد ضمن آنکه این کارها کوچک هستند و معمولا در حراجی‌های آثار بزرگ فروخته می‌شوند. همه این آثار برای نخستین بار است که به نمایش درآمده و فقط یک اثر که در مجموعه گلستان قرار داشت در نمایشگاه ۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند به نمایش درآمده بود.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، کتاب «مداد عباس» توسط نشر نظر منتشر شده است. در این راستا محمود بهمن‌پور (مدیر نشر نظر) گفت: نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی نشانه تداوم کسی است که در عکس‌ها و سینمایش عشق به طبیعت را دامن زده بود. او از موضوعات مورد علاقه‌اش عکاسی می‌کرد و بعد در سالهای ۵۸ و ۵۹ درصدد تبدیل این عکس‌ها به نقاشی برآمد. حتی در مصاحبه‌های خود از تحقیق و علاقه فراوانش به موضوع طبیعت سخن گفته است.

او ادامه داد: کیارستمی در کودکی در گندمزارهای اطراف محل زندگی‌اش در اختیاریه و در میان تک‌درخت‌های آنجا غرق طبیعت می‌شد و از آنها نقاشی کرد. عشق او به طبیعت سلوکی است که کیارستمی در آثارش نشان داده، از این رو ممکن است از یک سوژه چندین تصویر داشته باشیم.

بهمن‌پور در خصوص انتخاب نام «مداد عباس» برای کتاب نقاشی‌های عباس کیارستمی گفت: این نام توسط بهمن کیارستمی پیشنهاد شد و از نام کتاب «مداد قرمز» الهام گرفته شده است. در مراحل شکل‌گیری این کتاب متوجه شدیم که خاطرات جالب و جذابی در پس این آثار وجود دارد چنانکه یکی از این آثار توسط خانمی خریداری شده بود که در اصل از فریم قاب آن خوشش آمده بود و بعدها متوجه شد که نقاشی درون آن قاب از آن کیارستمی است اما هرچه تلاش کرد تا بتواند کیارستمی را پیدا کند و امضای او را پای نقاشی‌اش بگیرد موفق نشد اما با بررسی این اثر می‌توان متوجه شد که این کار از آن کیارستمی است.

او افزود: حتی یکی از آثار اینگونه بود که از یک مجموعه‌دار یک تابلو گرفتیم و بعد از باز کردن قاب آن متوجه شدیم درون آن دو تابلو وجود دارد. درواقع می‌توان گفت آن مجموعه‌دار یک تابلو به ما داد و دو تابلو از ما پس خواهد گرفت. امیدوار هستم بتوانیم که روزی کارهای چوبی و جعبه‌هایی که کیارستمی ساخته است را جمع‌آوری و نمایشگاهی برای آنها برگزار کنیم. ضمن آنکه تعداد نقاشی‌های کیارستمی زیاد است و ممکن است تا زمان برگزاری نمایشگاه، آثار بیشتری برای نمایش به دست ما برسد.

 فضا برای حضور کتاب‌های هنری در کتابخانه‌ها فراهم نیست

بهمن‌پور در ادامه به بحث نشر کتابهای هنری اشاره کرد و گفت: خط‌کشی‌هایی برای حضور کتاب‌های مختلف در کتابخانه‌ها وجود دارد و معمولا کتابهای مذهبی در اولویت هستند و کتابهای هنری و ادبی در خط قرمزها قرار می‌گیرند. می‌توان گفت وقتی به کتابخانه‌های عمومی رجوع می‌کنیم نمی‌توانیم کتاب‌های هنری را بیابیم و فضای کتاب خواندن مناسب نیست. شاید همین امر است که سبب شده شاهد کتاب‌دزدی‌ها و تکثیر کتابهای هنری با چاپهای افست باشیم. در عین آنکه در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که کتابهای تولیدشده هیچگاه به کتابخانه‌ها راه پیدا نمی‌کنند؛ یا در انبارها خاک می‌خورند یا فقط برخی مراکز دولتی آنها را می‌خرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز