خبرگزاری کار ایران

کتاب «نیایشگاه تل چگاسفلی کاوش‌های فصل سوم» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۹۰۶

کتاب «نیایشگاه تل چگاسفلی کاوش‌های فصل سوم» به قلم عباس مقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایلنا، «سلسله گزارش‌های باستان‌شناسی (سری دوم ، شماره ۱) نیایشگاه تل چگاسفلی کاوش‌های فصل سوم» در ۹فصل به تشریح فعالیت‌های باستان‌شناسی در کاوش‌های فصل سوم نیایشگاه تل چگاسفلی می‌پردازد.

راهبرد میدانی کاوش، نتایج بررسی های آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی، نقشه برداری مجدد محوطه باستانی چگاسفلی، مدل‌سازی کارگاه‌های کاوش، اقدامات حفاظتی در فصل سوم کاوش، طبقه‌بندی سنگ‌های بر اساس ارتفاع، طبقه‌بندی گونه‌های جانوری و... بخشی از عناوین مطرح شده در این فصول هستند.

عباس مقدم (نویسنده کتاب و سرپرست کاوش های تل چگاسفلی) در مقدمه‌ای بر فصل سوم کاوش این محوطه آورده است؛ باتوجه به دستاوردهایی که طی کاوش‌های گورستان چگاسفلی به دست آمده است می‌دانیم که با نمونه‌ای دیگر از لندسکیپ آئینی مربوط به اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد مواجهیم. مدارک فعلی ما چشم‌انداز بسیار روشنی درخصوص ویژگی‌های منحصر به فرد چگاسفلی در اختیار ما نهاده است آنچه به‌طور مشخص می‌دانیم وجود مدارک سازمان یافته‌ای است از جامعه‌ای که در آن نقش مذهب و تشریفات مذهبی بسیار پررنگ بوده است. اما به خاطر جوان بودن پروژه پیش از تاریخی زهره به درستی نمی‌دانیم که چگونه عامل مذهب و انجام مراسم و تشریفات آئینی با قدرت سیاسی و اقتصادی جامعه هزاره پنجمی چگاسفلی درهم تنیده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز