خبرگزاری کار ایران

کی‌روش انگیزه بازیکنان داخلی را کاهش داد؛

انصاری‌فرد: فوتبال پاک را در لیگ برتر می‌بینیم / ما هیچ برنامه‌ای نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۸۶۷

کشور ژاپن حتی برنامه‌های ۱۰ سال آینده خود را را هم پیش‌بینی کرده و روی تیم‌های پایه کار می‌کند. در حالیکه ما هیچ برنامه‌ای نداریم و یکی از علت‌های آن عدم ثبات است.

مدیرعامل اسبق باشگاه راه‌آهن گفت: علی‌رغم یکسری حرف و حدیث‌ها تاکنون در لیگ برتر شاهد اجرای فوتبال پاک بوده‌ایم و از این نظر نقطه ضعفی در لیگ نمی‌بینم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن انصاری‌فرد که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه جام‌جم شرکت کرده بود، در مورد نحوه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر خاطرنشان کرد: تجربه لیگ‌های قبلی نشان داده که به لحاظ نحوه برگزاری مسابقات، امسال لیگ خوبی داشتیم و هیجانات بالا و پایین جدول رده بندی نشان می‌دهد که لیگ ما به سوی بالغ شدن پیش می‌رود.

وی درخصوص نقاط ضعف لیگ برتر نیز اظهار داشت: از جمله نقاط ضعف‌های لیگ اینکه از نظر سخت افزاری، لیگ ما با لیگ‌های حرفه‌ای دنیا فاصله زیادی دارد. همچنین عدم استقبال تماشاگران از بازی‌ها نیز نقطه ضعف دیگر لیگ فوتبال ایران است و به همین دلیل نمی‌توانیم بهره برداری خوبی از هیجانات لیگ داشته باشیم.

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: البته برخلاف موضوعات مطرح شده، هیجانات بازی‌ها تا آخرین هفته در لیگ وجود دارد. هر چند که تیم‌ها بیشتر به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستند تا قهرمانی.

انصاری‌فرد درخصوص شایعات اخیر مبنی بر عدم اجرای فوتبال پاک در هفته‌های پایانی لیگ برتر گفت: برخلاف صحبت‌های اخیر، ما شاهد یک فوتبال پاک هستیم و تیم‌ها با تمام توان بازی می‌کنند و به همین جهت هیچ نقطه ضعفی را در این زمینه از هیچ‌یک از تیم ها نمی بینیم.

بازیکن پیشین پرسپولیس همچنین در مورد خروجی لیگ برتر فوتبال کشورمان یاد آور شد: ما باید خروجی لیگ را از چند زاویه ببینیم که اولین آن داشتن یک تیم ملی قوی متشکل از بازیکنان شاغل در لیگ داخلی است. مورد دیگر این که بتوانیم به لیگ‌های اروپایی بازیکن صادر کنیم، اما متاسفانه در سال های اخیر هیچ بازیکنی را در سطح بالا نتوانستیم به فوتبال اروپا صادر کنیم. درحالیکه کشورهایی مثل ژاپن و کره، بازیکنان ۱۸-۱۹ساله در باشگاه‌های اروپایی دارند که به عنوان یار ثابت در تیم‌های مطرحی همچون: میلان، شالکه و منچستر یونایتد بازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه صرفا خوب و پر هیجان بودن لیگ، ملاک خوبی نیست، تصریح کرد: از این نظر، خروجی لیگ ما خوب نبوده است. بازیکنانی نظیر مهدوی‌کیا، دایی، باقری و عزیزی که بتوانند در سطح بالا فوتبال بازی کنند و به لیگ‌های اروپایی راه یابند را در سال‌های اخیر نداشتیم. حتی بازیکنانی مثل نکونام و شجاعی هم به تیم‌های پایین تر رفتند.

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس در ادامه درخصوص حضور بازیکنان برتر لیگ در تیم ملی اشاره کرد و اظهار داشت: کارلوس کی‌روش با کنار گذاشتن چند بازیکن داخلی و اهمیت دادن به بازیکنان مهاجر، باعثپایین آمدن انگیزه بازیکنان داخل کشورمان شد. زیرا این بازیکنان احساس می‌کردند حتی با ارائه یک بازی خوب هم هیچ شانسی برای حضور در تیم ملی ندارند و این احساس در بین آنها وجود دارد که استخوان بندی تیم ملی بیشتر با حضور بازیکنان مهاجر بسته شده است.

انصاری‌فرد افزود: با این حال یکی از نکات مثبت کی‌روش، استفاده از بازیکنان دورگه مثل دژاگه، قوچان‌نژاد و داوری است که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و البته با عرق ملی در تیم ملی کشورشان حاضر می‌شوند و بازی می‌کنند. این ویژگی مثبتی برای مطرح کردن نام ایران در دنیاست.

پیشکسوت فوتبال ایران به مقوله مربیگری در لیگ برتر نیز اشاره کرد و گفت: ما باید فوتبال خودمان را آسیب شناسی کرده و نقطه ضعف‌ها را برطرف کنیم. یکی از نقاط ضعف لیگ ما این است که دانش مربیان خود را ارتقا نمی‌دهیم و مربیان ما دانش زمان خودشان را دارند. به طور مثال، ما برای ارتقا سطح دانش مربی‌ای مثل یحیی گل‌محمدی که این قدر رشد کرده و بدون تماشاگر الان تیمش در صدر جدول قرار دارد، هیچ کاری نکرده‌ایم. حتی سطح بالاترین مربیان دنیا هم به صورت دوره‌ای در نشست‌هایی برای استفاده از آخرین راهبردهای تاکتیکی تیم‌ها شرکت می‌کنند، اما در ایران هیچ نشستی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سنجش اینکه آیا ما بهترین تیم آسیا هستیم یا نه، باید خودمان را با تیم‌هایی مثل کره و ژاپن مقایسه کنیم نه هیچ تیم دیگری. باید ببینیم این تیم‌ها از کجا شروع کردند و به کجا رسیدند و در آینده به کجا خواهند رسید. کشور ژاپن حتی برنامه‌های ۱۰ سال آینده خود را را هم پیش‌بینی کرده و روی تیم‌های پایه کار می‌کند. در حالیکه ما هیچ برنامه‌ای نداریم و یکی از علت‌های آن عدم ثبات است. بنابراین بهره برداری که کره و ژاپن از فوتبال می کنند، کاملا سیستماتیک و با برنامه است. آنها آینده خود را می دانند و البته بودجه آن را نیز تعیین کرده اند. در حالی که تیم هایی مثل پرسپولیس و استقلال بودجه ای برای اداره باشگاه های خود ندارند.

کارشناس فوتبال ایران همچنین درباره استفاده از بازیکنان بزرگ در تیم ملی برای جام جهانی خاطر نشان کرد: شاید این مساله از یک زاویه درست باشد. اما از سوی دیگر صحیح نیست. ما نباید فقط جام جهانی را ببینیم و بایستی از جام جهانی بهره برداری لازم را برای مطرح شدن جوانان کشورمان ببریم. کی روش معتقد است اگر بخواهد روی مسائل داخلی تکیه کند، در جام جهانی به مشکل برمی خورد و این آسیب ریشه ای فوتبال ماست. به نظر من کی روش می توانست به جوانانی مثل: بختیار رحمانی، پیام صادقیان و عالیشاه بیشتر بها بدهد. ما از راه جام جهانی باید آینده فوتبال کشورمان را بسازیم، کاری که کشورهایی همچون کره، ژاپن و خیلی از کشورهای دیگر انجام دادند.

انصاری فرد در ادامه در خصوص حضور تیم های کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: تیم های ما باید در لیگ قهرمانان آسیا با تمام قدرت شرکت کنند. اینکه بازیکنان را دو ماه به اردو ببریم و بعد بگوییم در لیگ قهرمانان بازی نکنید روش درستی نیست. به عقیده من بازیکنان در طول مسابقات آماده تر می شوند تا حضور در اردوهای یکنواخت و کسل کننده.

بازیکن سال‌های نه چندان دور پرسپولیس همچنین در مورد تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی گفت: کی‌روش روی بازیکنان و ساختار فوتبال ایران کاملا احاطه دارد، هر چند این ساختار را قبول ندارد. با این حال با توجه به این شناخت، او در جام ملت‌ها هم سرمربی تیم ملی باشد، بهتر است. دلیل اینکه کی‌روش از فدراسیون انتقادهایی می‌کند، ناشی از ضعف فدراسیون است. به نظرم فدراسیون باید روی عملکرد سرمربی تاثیرگذار باشد.

انصاری‌فرد در پایان به انتخاب یک مربی غیر ایرانی به عنوان دستیار کی روش اشاره کرد و یادآور شد: اگر کی‌روش دستیار ایرانی انتخاب می‌کرد، خیلی بهتر بود. شاید مربی خارجی از لحاظ فنی بتواند به تیم ملی کمک کند، اما از نظر روحی و روانی این طور نیست. به نظرم کی روش با بها دادن به دورگه‌ها انگیزه بازیکنان داخلی را کاهش داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز