خبرگزاری کار ایران

فدراسیون فوتبال اطلاعیه داد؛

موج‌سواری برخی شرکت‌های سوءاستفاده‌گر با احساسات مردم

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۲۷۰

فدراسیون فوتبال دستورالعملی پیرامون قانون کپی رایت مطابق با دستورالعمل فیفا ارائه می‌کند تا شرکت‌های معتبر ایران مسیر مشخص و معلومی برای عدم عبور از خط قرمز قانون داشته باشند.

کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال اطلاعیه ای را در خصوص سوءاستفاده کنندگان ازحقوق تیم‌های فوتبال ایران صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت رسمی فدراسیون، به دنبال برخی سوء استفاده‌های مالی و استفاده‌های غیر مجاز بعضی شرکت‌ها و نام‌های تجاری از برند فدراسیون فوتبال و تیم های ملی ایران و سوار شدن برخی شرکت‌های سوءاستفاده‌گر روی موج احساسات مردم عزیز کشورمان، فدراسیون فوتبال دستورالعملی پیرامون قانون کپی رایت مطابق با دستورالعمل فیفا ارائه می کند تا شرکت های معتبر ایران مسیر مشخص و معلومی برای عدم عبور از خط قرمز قانون داشته باشند. بر همین اساس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال دستورالعمل های فیفا در این خصوص به شرح زیر است:

بند۱ - دستورالعمل فیفا

طبق نقشه راه و دستورالعمل فیفا ٰ، حقوق فدراسیون های فوتبال در کشور ها، مشخص و معلوم شده است. اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران مطابق با قوانین فیفا تدوین شده، مورد تایید نهاد عالی وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته و در نهایت به تصویب هیات دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده است. شرکت ها و نام های تجاری طبق قوانین فوق حق استفاده از موارد ذیل را ندارند. ناگفته پیداست که متخلفین، هم از سوی مراجع ذیصلاح داخل و هم از سوی واحد حقوقی فیفا و فدراسیون کشورها به عنوان تنها نماینده فیفا در آن کشور، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

۱ - نام تیم های ملی فوتبال

استفاده از نام تیم های ملی فوتبال برای تبلیغ کالا، خدمات، فروش اقلام و یا هرگونه بهره برداری تجاری بدون داشتن مجوز فدراسیون ممنوع است. نام تیم های ملی فوتبال و عناوین مشابه که تیم های ملی را به ذهن متبادر می سازد، تحت مالکیت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران است.

۲ - نام های تحت پوشش فیفا

فیفا استفاده از هر کلمه و جمله ای را که تداعی گر جام جهانی فوتبال برای تبلیغات و فروش کالاها و استفاده برند های تجاری باشد را ممنوع اعلام کرده است. نمونه هایی از این لغات و کلمات و عناوین در ذیل می آید و البته فیفا تاکید دارد که هر گونه مشابه سازی هم که تداعی گر جام جهانی و مسابقات تحت پوشش فیفا است ممنوع و قابل پیگرد است:

- جام جهانی

- جام جهانی فوتبال

- فوتبال موندیال کاپ

- کوپا کاپ

- برزیل ۲۰۱۴

- جام جهانی ۲۰۱۴

- جام ۲۰۱۴

- موندیال ۲۰۱۴

- ریو ۲۰۱۴

۳ - تصاویر تیم های ملی فوتبال

استفاده از تصاویر تیم ملی(بازیکنان، کادر فنی و مسئولین) برای تبلیغ کالا، خدمات، فروش اقلام و یا هرگونه بهره برداری تجاری ممنوع است. هیچ شخصی بدون مجوز فدراسیون نمی تواند از تصاویر تیم های ملی و تصاویری که بازیکنان، کادر فنی یا مسئولین را تداعی کند در تبلیغات خود استفاده نمایند.

۴ - لوگو ها و سمبل های فیفا

مطابق دستورالعمل فیفا، هرگونه استفاده از سمبل ها و لوگوهای مرتبط با جام جهانی، کشور برگزار کننده جام، لوگوهای فیفا، لوگوهای تبلیغاتی فیفا و کشور برگزار کننده مسابقات، پوستر ها و نمادهای کشور برگزار کننده یا عکس جام های جهانی مختلف و دیگر موارد متعلق به فیفا، به هر شکلی که تداعی کننده جام ۲۰۱۴ یا دیگر مسابقات تحت پوشش باشد، ممنوع است.

۵ - ویدئوهای تیم ملی فوتبال

استفاده ازویدئوهای تیم های ملی، از جمله ویدئوهای مربوط به مسابقات تیم ملی، مصاحبه ها، مراسم و کلیه محتواهایی که مربوط به تیم ملی، بازیکنان و کادر فنی است، بدون مجوز فدراسیون فوتبال ممنوع است.

۶ - پیراهن تیم های ملی فوتبال

استفاده از پیراهن تیم های ملی برای هر نوع بهره برداری تجاری بدون مجوز فدراسیون فوتبال ممنوع است. استفاده از پیراهن های مشابه که تیم های فوتبال را تداعی می کند(مانند درج نام ایران، پرچم و یا لوگو فدراسیون فوتبال بر روی پیراهن) بدون کسب مجوز از فدراسیون غیر قانونی است.

۷ - ارائه خدمات با موضوع فوتبال

ارائه هرگونه خدمات با موضوع فوتبال، تیم ملی، جام جهانی، جام ملت های آسیا و دیگر عناوین و مسابقات تحت پوشش فیفا و یا برگزار شده از سوی فدراسیون فوتبال، از جمله خدمات مخابراتی، اینترنتی، رسانه ای و دیگر خدمات مشابه از نظر قانون، جرم محسوب شده و تنها با مجوز فدراسیون فوتبال ممکن است.

۸ - مرتبط ساختن برند شرکت ها با تیم ملی

هرگونه مرتبط سازی شرکت ها یا برند ها با تیم های ملی در قالب جملات مختلف(به عنوان مثال: آرزوی موفقیت یا آرزوی سربلندی تیم ملی فوتبال یا هواداری تیم ملی فوتبال و دیگر عناوین مشابه) ممنوع است و نیازمند کسب مجوز قانونی از فدراسیون فوتبال می باشد.

۹ - هواداری تیم ملی

راه اندازی خدمات با موضوع هواداری تیم های ملی فوتبال و یا راه اندازی خدمات ویژه هواداران بدون کسب مجوز از فدراسیون فوتبال ممنوع است.

۱۰ - حقوق تیم ها و بازیکنان دیگر کشورها

کلیه موارد فوق برای دیگر کشورهای شرکت کننده در جام جهانی، بازیکنان، کادر فنی و موارد مربوط به این کشورها نیز تسری داشته و فدراسیون به عنوان نماینده فیفا حقوق آنها را پیگیری خواهد کرد.

۱۱ - کاربردهای غیرتجاری

تشخیص غیرتجاری بودن کاربرد موارد فوق به عهده فدراسیون فوتبال است. در هر صورت بدون داشتن مجوز کتبی از فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران کاربرد هر یک از موارد فوق ممنوع است.

بند۲ - روش همکاری با فدراسیون فوتبال

برندهای تجاری در قالب همکاری با فدراسیون فوتبال، پس از کسب مجوز از فدراسیون، به عنوان شرکای تجاری و یا حامیان فدراسیون محسوب شده و اسامی برندشان به نسبت سطح قراردادی در صفحه هواداران تیم ملی درج خواهد شد. تنها شرکت هایی اجازه استفاده از برند تیم ملی و سایر موارد مذکور را دارند که اسم آنها در صفحه مربوطه درج شده باشد.

بند۳ - سوءاستفاده کنندگان از حقوق تیم های ملی فوتبال ایران

شرکت ها و نام های تجاری زیر در تبلیغات و اطلاع رسانی خود از حقوق تیم های ملی فوتبال بدون مجوز فدراسیون استفاده کرده و طبق قوانین بین المللی فیفا و قوانین جمهوری اسلامی ایران تخلف کرده اند. اسامی آنها تا زمان رفع تخلف و پرداخت خسارت های وارده به فدراسیون فوتبال در لیست زیر باقی خواهد ماند.

گفتنی است؛ فایل PDFشرکت های مختلف در خبر قابلیت دانلود را دارد.

ضمن اینکه موارد فوق طبق اعلام مقررات فدراسیون جهانی فوتبال - فیفا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز