خبرگزاری کار ایران

عواقب‌تغییر اساسنامه فدراسیون؛

از مشروعیت تا مصونیت؛ آینده مبهم آقای‌خنده / کفاشیان در سنگر حامیان!

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۷۸۵

کفاشیان این‌بار درگیر ماجرایی شده که ادامه ریاست‌ و مشروعیت حضورش را در فدراسیون تهدید می‌کند و در صورت تایید ابهامات، مرد دونده باید برای خروج از سئول در دوی سرعت شرکت کند!

در حالیکه این روزها نزاعی دو سویه بر سر اساسنامه فدراسیون فوتبال به راه افتاده، علی کفاشیان درگیر تمدید قرارداد کی‌روش است، ولی حامیان وی تلاش می‌کنند سنگر را حفظ کرده و ثابت کنند ابهامی در اساسنامه وجود ندارد و فدراسیون مشروعیت لازم را برای هدایت فوتبال ایران داراست.

به گزارش ایلنا، فدراسیون علی کفاشیان هم برای خودش حکایتی دارد. مرد همیشه خندان‌فوتبال که در طول بیش از ۶ سال ریاست خود بر پرطرفدارترین ورزش کشور همواره با حاشیه‌های ریز و درشت بسیاری روبرو بوده و از تمامی آنها هم با ظرافت و هنرمندی خاصی جان به سلامت برده، این‌بار درگیر ماجرایی شده که حتی ادامه ریاست‌اش و حتی مشروعیت حضورش را در فدراسیون فوتبال تهدید می‌کند و در صورت تایید شدن برخی ابهامات، مرد دونده ورزش باید برای خروج از خیابان سئول در دوی سرعت شرکت کند!

ماجرا مربوط به حدود ۲ سال و نیم گذشته و تغییرات فی‌البداهه اساسنامه فدراسیون و برگزاری مجمع انتخاباتی اسفندماه سال ۹۰ می‌شود که کفاشیان را در برابر یک چالش بزرگ قرار داده؛ اینکه آیا اتفاقات قبل از مجمع قانونی و مورد تایید فیفا بوده یا نه؟

در صورت تایید این اتفاقات کفاشیان که بعد از صعود تیم ملی به جام‌جهانی موقعیت مستحکمی پیدا کرده همچنان با قدرت بر مسند فدراسیون فوتبال خواهد ماند، اما تایید نشدن این اتفاقات که به نظر می‌رسد این بار سمبه مخالفان پر زورتر است، تهدید جدی برای ادامه ریاست کفاشیان بر فدراسیون فوتبال خواهد بود، اما چرا از موضوعی به این مهمی بعد از ۲ سال و نیم رمزگشایی می‌شود و از رسانه ملی و مکتوب و الکترونیکی آن را در صدر اخبار خود قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد برخی مخالفان کفاشیان در وزارت‌ورزش چنین سناریویی را طرح‌ریزی کرده‌اند تا این پست استراتژیک و کلیدی را در اختیار بگیرند و آن‌طور که می‌خواهند برای آن سیاست‌گذاری کنند. جریانی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه یک طرح کارساز و کارآمد باشد یک اشتباه محاسباتی است که رئیس دولت نهم و دهم نیز پیش‌تر مرتکب آن شد و فوتبال را تا تعلیق ناخواسته پیش برد.

زیر سئوال‌رفتن مشروعیت فدراسیون
با اینکه از همان روزهای برگزاری مجمع ریاست فدراسیون‌فوتبال صحبت‌هایی مبنی بر برخی تخلفات در تغییرات اساسنامه فدراسیون مطرح شده بود، اما طی روزهای گذشته و با گذشت بیش از ۲ سال از برگزاری این مجمع، برخی جریانات پشت پرده با هدف تغییرات اساسی در رأس فدراسیون فوتبال موضوع تخلف در انتخابات و زیر سئوال بردن مشروعیت فدراسیون فوتبال را دنبال می کنند. موضوع ابهام درمعتبر بودن اصلاحات اساسنامه فدراسیون‌فوتبال که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده و حتی پای آن به برنامه‌های تلویزیونی هم کشیده شد، قدمتی حدودا ۲ سال و نیمه دارد که در ماه‌های پیش از مجمع انتخاباتی فدراسیون در اسفند ۹۰ بحثروز رسانه‌ها و اعضای مجمع بود. فدراسیونی‌ها که یک دوره طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ بر مسند ریاست نشسته بودند، احساس می‌کردند اساسنامه قبلی علاوه بر اینکه اختیارات رییس را محدود کرده موانعی هم در راه اداره مطلوب فدراسیون ایجاد کرده است. همین شد که این بحثراه افتاد و به پیشنهاد آنها و موافقت اعضای مجمع، کارگروهی برای بررسی اصلاحات اساسنامه فعال شد. اما تغییرات مدنظر فدراسیون برای اصلاح اساسنامه چه بود؟

تغییرات ۱۱ بندی در اساسنامه فوتبال
اگرچه فدراسیون تقریبا ۱۱موضوع یا بند در اساسنامه را هدف قرار داده بود، اما همان موقع علی‌کفاشیان بیشتر به دنبال حق‌انتخاب نواب رئیس در فدراسیون بود و البته چند موضوع دیگر که به همه اینها توسعه‌اختیارات دبیرکل را هم می‌توان اضافه کرد. از مهمترین تغییراتی که در اساسنامه ایجاد شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* انتصاب نواب رییس
نواب‌رییس فدراسیون به پیشنهاد رییس‌فدراسیون و تایید اعضای‌مجمع فعال شوند که در اساسنامه‌قدیم هر کسی خود می‌توانست به طور مستقل برای نایب‌رییسی کاندیدا شود و از مجمع رای موافق بگیرد.

* محدوده اختیارات هیات رییسه
طبق ماده ۱۲ یا یکی دیگر از مواد اساسنامه، مجمع می‌توانست اختیارات هیات‌رییسه را محدود کند که در اساسنامه جدید این مجوز حذف شده است.

* تعیین تعداد تیم‌های لیگ
براساس اساسنامه قدیم تعیین تعداد تیم‌های لیگ‌ها بر عهده اعضای‌مجمع بود که در اساسنامه جدید این اختیار به هیات رییسه تفویض شده است.

* تداوم کاندیداتوری رییس فدراسیون
طبق اساسنامه قدیم رییس‌فدراسیون نمی‌تواند بیشتر از ۲دوره متوالی برای ریاست کاندیدا شود که این محدودیت هم حذف شد.

* گرفتن تاییدیه از اعضای مجمع برای کاندیداها
براساس قانون‌گذشته کاندیدای ریاست فدراسیون نیاز به تاییدیه از ۱۰نفر اعضای مجمع و کاندیدای نایب‌رییسی نیاز به تاییدیه ۵ نفر از اعضای مجمع داشت که در این بند هم تغییراتی بوجود آمده است.

* سابقه مدیریت ورزشی رییس فدراسیون
داشتن ۵ سال سابقه مدیریت‌تخصصی در ورزش برای کاندیدای اعضای هیات‌رییسه یا نواب رییس‌فدراسیون و همچنین ۱۰ سال سابقه مدیریت ورزشی برای کاندیدای رییس فدراسیون جزو شروط اساسنامه قدیم بود که کلمه مدیریت تخصصی در حوزه ورزش به سابقه صرفا مدیریتی(در هر حوزه‌ای) تغییر پیدا کرد. ظاهرا این تغییر بیشتر مد نظر مسئولان وقت وزارت‌ورزش و جوانان بود که بعضا خواهان راهیابی افرادی نزدیک به خود(محمد قریب) به فدراسیون فوتبال بودند.

* افزایش اختیار فدراسیون برای هزینه کردن
بر اساس یکی دیگر از تغییرات اساسنامه، اختیار رییس فدراسیون برای هزینه‌کردن و استفاده از اعتبارات مالی فدراسیون برای امور جاری بیشتر شد.

* تشکیل مجمع برعهده رییس فدراسیون
پیش از این عالی‌ترین مقام مجمع که معمولا رییس سازمان تربیت‌بدنی یا وزیر ورزش بود، ریاست مجمع را برعهده می‌گرفت و طبیعتا تشکیل مجمع هم با اختیار یا اجازه او بود. رییس مجمع که خود از اعضای مجمع است حق رای داشت، اما رییس فدراسیون بر همین اساس حق رأی ندارد. در اساسنامه جدید عنوان شده رییس مجمع حق رأی ندارد و این کار باعثمی‌شود خود به خود ریاست مجمع به رییس فدراسیون واگذار شود!

* روابط عمومی و کمیته بین‌الملل فدراسیون زیرنظردبیرکل
براساس اساسنامه جدید روابط عمومی و کمیته بین‌الملل تحت اختیار و نظر دبیرکل فدراسیون قرار گرفتند.

ابهام در تایید تغییرات اساسنامه از سوی فیفا!
پس از بحث‌هایی که پیرامون اصلاح‌اساسنامه یا درست‌تر تغییر اساسنامه در مجمع فدراسیون صورت گرفت و البته مشخص نشد آیا اعضا بالاخره به تمامی این تغییرات رأی دادند یا برخی را به اختیار هیات رییسه گذاشتند، نهایتا موضوع تاییدیه فیفا برای تغییرات فوق مطرح شد و سفرهایی هم در این بین صورت گرفت و پس از آنها بارها از سوی مسئولان فدراسیون شنیده شد که اصلاحات جدید اساسنامه به تایید فیفا رسید. البته اکنون این سوال به صورت بسیار جدی مطرح است که آیا فیفا بندهای مورد نظر را تایید کرده یا اینکه فدراسیون فوتبال به صورت صوری اعلام کرده این بندها به تایید فیفا رسیده است.

شائبه‌هایی که دیر مطرح می‌شود
طرح مسائل اخیر با اینکه حدود ۲ سال و نیم بعد مطرح می‌شود، اما به اندازه‌ای مهم و تعیین کننده هستند که می‌توانند فدراسیون‌کفاشیان را سرنگون کنند. مدیر کهنه کار ورزش که او را استاد برگزاری مجامع انتخاباتی می‌دانند با تکیه برهمین تجربه بی‌بدیل خود از مجمع سال ۹۰ و در حالیکه مدیران وزارت‌ورزش به گزینه دیگری تمایل داشتند، سربلند بیرون آمد. با این وجود ابهامات آن مجمع هنوز برطرف نشده و به دستاویزی برای منتقدان کفاشیان بدل شده است.

عزیزالله محمدی نایب رئیس‌وقت فدراسیون فوتبال و یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون یکی از منتقدان روند انتخابات بود و همان موقع انتقاداتی را نسبت به تغییرات اساسنامه مطرح کرد. مدیر صریح فوتبال کشور می‌گوید: هیچ‌کدام از تغییرات مدنظر فدراسیون در اساسنامه از نظر قانونی رأی نیاورد و وزارت‌ورزش برای کنار گذاشتن کفاشیان از راه قانونی کم ‌تجربه بود!

وی ادامه داد: همان موقع بعضی از اعضای هیات رییسه نامه‌ای به کفاشیان نوشتند و گفتند به‌خاطر وجود برخی مشکلات در مسئله اساسنامه، بهتر است مجمع انتخاباتی فدراسیون بر اساس اساسنامه قبلی برگزار شود و بعدا هیات‌رییسه جدید موضوع اصلاح اساسنامه را پیش ببرد. به خاطر دارم من، مهدی تاج و علی فتح‌الله‌زاده آن را امضا کردیم و نامه به مهدی محمدنبی رسید. ابرقویی‌نژاد و امیر عابدینی هم همین موضع را داشتند، ولی کفاشیان این درخواست را وتو کرد! و اجازه نداد تا انتخابات طبق اساسنامه قبلی برگزار شود.

محمدی در پاسخ به اینکه آیا تغییرات اساسنامه فدراسیون نیاز به تاییدیه فیفا دارد نیز گفت: طبق قانون‌فیفا یکسری از موارد اساسنامه که حساسیتی ندارد و چندان تعیین کننده نیست، نیازی به تاییدیه فیفا ندارد، اما بعضی موارد مهم هستند که جزو اصول اساسنامه بوده و فیفا روی آنها نظر دارد. این موارد باید به تایید فدراسیون جهانی فوتبال برسند. موضوع انتخابی یا انتصابی بودن نواب‌رییس از جمله آن است چراکه استقلال هیات‌رییسه را زیر سوال می‌برد. وقتی اختیارات هیات‌رییسه افزایش می‌یابد و از ۹ عضو آن یک نفر رییس فدراسیون و ۳ نفر هم نواب انتصابی‌اش هستند، رییس تقریبا نیمی از اعضا را هم‌ نظر با خود کرده و اگر تنها یک نفر از ۵ عضو دیگر را با خود همسو کنند، دیگر کار تمام است و در همه تصمیم‌ها، نظر هیات‌رییسه نظر غالب رییس فدراسیون خواهد شد. فیفا به هیچ‌وجه نمی‌خواهد استقلال اعضای هیات رییسه فدراسیون زیرسوال برود.

رئیس اتحادیه فوتبال درباره موضوع تایید شدن یا نشدن اساسنامه جدید فدراسیون ایران توسط فیفا هم خاطرنشان کرد: زمانی که مسئله تاییدیه فیفا مطرح شد، مهدی محمدنبی به عنوان دبیرکل فدراسیون به همراه حسن غفاری سفری به مقر فیفا داشتند و بعد گفتند فیفا اعلام کرده بررسی می‌کنیم و بعدا پاسخ می‌دهیم. بعدا عنوان شد تغییرات تایید شده، اما الان دوباره می‌گویند تایید نشده، در هر حال آنچه مسلم است هیچ‌وقت تاییدیه رسمی فیفا روی سایت فدراسیون قرار نگرفت و ما هم نمی‌دانیم بالاخره چه شد!

عزیزمحمدی در واکنش به اینکه پیش‌بینی می‌کنید انتهای این ماجرا به کجا می‌رسد و اگر تخلف فدراسیون محرز شود، فیفا چه برخوردی خواهد داشت نیز گفت: واقعا نمی‌دانم چه می‌شود و درباره اینکه چرا الان این موضوع مطرح شده و اصلا آیا در این مقطع به نفع فوتبال ایران است یا خیر، هیچ نظری ندارم، اما از دستگاه‌های ذیربط می‌خواهم موضوع را پیگیری کنند تا نهایتا به تخلفاتی که در فوتبال ایران صورت گرفته رسیدگی شده و حقی از مردم ضایع نشود. متاسفانه در آن مقطع آقایان از عدم اطلاع اعضای مجمع نسبت به آنچه در حال اتفاق افتادن است سوء استفاده کردند و اساسنامه را به نفع منافع خود تغییر دادند که این کار تخلف آشکار است و به هیچ‌وجه نمی‌تواند جنبه قانونی داشته باشد.

به هر حال طرح دوباره این موضوع باعثتحرک بعضی نهادها و افراد مختلف در استعلام گرفتن از فیفا شده و باید دید گروه‌های احتمالی پشت پرده این ماجرا نهایتا به چه نتیجه‌ای می‌رسند چراکه کلاف مسایل و مشکلات فوتبال ایران آنقدر بهم پیچیده است و در فیفا هم بیش از کشورهای دیگر پرونده داریم که قطعا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سرانجام این جریان داشت. اکنون این یک مطالبه جدی است که مراجع قانونی با پیگیری موضوع صحت و سقم آن را مشخص کنند. اگر ادعای تخلف فدراسیون فوتبال صحت ندارد با مطرح کنندگان برخورد شود و اگر این ادعا صحیح است، در فدراسیون فوتبال تحقیق و تفحص انجام گیرد و مدیرانی که به طور غیرقانونی در راس فدراسیون قرار گرفتند جای خود را به رای قانونی اعضای مجمع بدهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز