خبرگزاری کار ایران

فدراسیون‌فوتبال ریشه‌ای عمل کند؛

آشتیانی: مدیران نالایق، فوتبال را به این روز انداخته‌اند / فوتبال‌پایه گرفتار فساد عجیبی شده!

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۰۹۸

بخش خصوصی آمده و تیم خریده، اما معلوم است که نمی‌توانند هزینه کنند چون خرج اجاره زمین و لباس و پوشاک و رفت و آمد خیلی بالاست و مجبور هستند از پدر و مادر بچه‌ها پول بگیرند

پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است بزرگترین مشکل فوتبال کشورمان حضور مدیران نالایق در این رشته است که باعثشد فوتبال ما به شکل عجیبی نزول کرده و در رده پایه ناکامی‌های متعددی را تجربه کند.

گفت‌وگوی ابراهیم آشتیانی با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید:

* ناکامی‌های متوالی تیم‌های ملی پایه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من یک مقدار ریشه‌ای با مساله برخورد می‌کنم. این ناکامی‌ها یک تاریخچه‌ای دارد. از زمانی که AFC فوتبال ما را حرفه‌ای کرد و این حرفه‌ای شدن به صورت ظاهری بود و خیلی سریع اتفاق افتاد، این مشکلات برای ما درست شد.

* اشکال حرفه‌ای شدن فوتبال ما چه بود؟
در زمان صفایی‌فراهانی فوتبال ما خیلی سریع به دنیای حرفه‌ای وارد و پول به این رشته تزریق شد. این پول از خود فوتبال تامین نمی‌شد و از بیت‌المال بود و مدیران نالایق فقط هزینه می‌کردند و پاسخگو هم نبودند. در اطراف فوتبال هم آدم‌هایی آمدند که فوتبالی نبودند، اما فرصت‌طلب بودند و مدیران نالایق ما هم آکادمی‌ها را فعال نکردند و فوتبال پایه ما تعطیل شد.

* چرا مدیران ما به تیم‌های پایه اهمیت نمی‌دهند؟
اشتباه‌بزرگ مدیران نالایق همین است. باشگاه‌های‌مدرن دنیا در فوتبال‌پایه سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از این راه درآمدزایی کنند. بازیکن‌سازی یکی از راه‌های بزرگ درآمدزایی در فوتبال است، اما در ایران مدیران باشگاه‌ها فقط به تیم‌ اول باشگاه‌ها می‌رسند و تیم‌های پایه را رها کرده‌اند.

* بخش خصوصی نمی‌تواند در تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری و کار کند؟
بخش‌خصوصی آمده و تیم خریده، اما معلوم است که نمی‌توانند هزینه کنند چون خرج اجاره‌زمین و لباس و پوشاک و رفت و آمد خیلی بالاست و مجبور هستند از پدر و مادر بچه‌ها پول بگیرند. بچه‌ای که استعداد دارد، پول ندارد و به همین دلیل بچه‌ای که پول دارد وارد باشگاه می‌شود. بچه‌های مستعد ما به همین راحتی از بین می‌روند و نتیجه آن همین تیم‌های ملی پایه می‌شود. اگر بازیکن مستعد در سن ۷-۸ سالگی پرورش داده نشود، نابود می‌شود و دیگر نمی‌تواند بازی کند. فدراسیون‌فوتبال باید باشگاه‌ها را مجبور کند تا به تیم‌های‌پایه خود اهمیت بدهند البته آموزش و پرورش و شهرداری‌ها هم باید در این راه به فدراسیون کمک کنند.

* بعد از ناکامی‌ها قرار است تغییراتی در کادرفنی تیم‌های‌پایه صورت‌بگیرد، آیا چاره‌کار تغییرات مقطعی است؟
نه، تا زمانی که مشکلات اصلی فوتبال ما حل نشود، این کارها فایده ندارد. در گذشته در محلات مختلف بچه‌ها بازی می‌کردند و یکسری مربیان‌دلسوز و عاشق هم با آنها کار می‌کردند و استعدادیاب‌ها می‌آمدند و بازیکنان‌مستعد را به باشگاه‌ها می‌بردند. الان هم در تمام‌دنیا این اتفاق می‌افتد و فدراسیون‌فوتبال باید از آدم‌های دلسوز و کاربلد که دنبال پول نباشند استفاده کنند و باشگاه‌ها را مجبور کنند این استعدادها را جذب کنند. این بازیکنان در آینده به سوددهی می‌رسند و ضرر نخواهند داشت، اما متاسفانه باشگاه‌های ما هیچ ارزشی برای تیم‌های پایه قائل نیستند و ضربه‌دیگر را هم از فروش تیم‌ها به آدم‌های غیرفوتبالی می‌خوریم. فوتبال‌پایه گرفتار فساد عجیبی شده و باید پاکسازی شود و فدراسیون در این رابطه باید ریشه‌ای عمل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز