خبرگزاری کار ایران

حق‌فوتبال را می‌خواهیم، نه پول‌زور؛

تاج: نامه‌برکناری نبی و آیت‌اللهی نباید رسانه‌ای می‌شد / مسئول مشکلات‌بودجه‌ای صداوسیما نیستیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۹۷۲

سازمان صدا و سیما درآمد زیادی از فوتبال دارد که در بودجه خود به عنوان درآمدهای این سازمان دیده شده است، اما سازمان لیگ مسئول مشکلات بودجه ای صدا و سیما نیست.

رییس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال با بیان اینکه از پخش نشدن مسابقات لیگ همه ضرر می کنند، گفت: در نشست با رئیس سازمان صدا و سیما به نگاه مشترکی در مورد حق پخش رسیدیم و راه حل هایی در این زمینه مطرح شد که آنها را برای رسیدن به توافق مشترک پیگیری می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی تاج که در برنامه ۹۰ سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: درآمد باشگاه های فوتبال جهان از پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال بین ۴۸ تا ۷۲ درصد است که نسبت به ایران تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: باشگاه های فوتبال از سه راه کلی درآمدزایی می کنند که حق پخش تلویزیونی، تبلیغات روی پیراهن و بلیت فروشی است. البته روش های دیگر نیز برای درآمد زایی دارند که میزان آن کمتر از این موارد است.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: بر اساس نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمد باشگاه ها از حق پخش تلویزیونی در کشورهای آسیایی نیز در زمره بالاترین درآمدهای آنان قرار دارد.

نایب رییس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه امسال تبلیغات دور زمین را با یک قرارداد خیلی خوب و ۱۶۰ میلیارد تومانی برای دو سال به بخش خصوصی دادیم، افزود: سال اول ۶۰ میلیارد و سال دوم ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد. البته پیشنهاد اول صدا و سیما هم تبلیغات دور زمین و هم حق پخش بود که در نهایت عملی نشد.

وی گفت: در ابتدای سال ۱۳۹۲ نامه ای به سازمان صدا و سیما زدیم و اعلام آمادگی کردیم برای عقد قرارداد در مورد حق بحش تلویزیونی و رونوشتی نیز از آن نامه به مجلس شورای اسلامی زدیم تا در بودجه سازمان صدا و سیما این موضوع را مد نظر داشته باشند.

تاج با بیان اینکه از اواسط لیگ برتر سال گذشته درباره حق پخش تلویزیونی، مطالبات خود را به صدا و سیما اعلام کردیم که در ابتدا اصلا جواب نامه های ما را ندادند و چندین بار نیز به شورای امنیت ملی برای این موضوع مراجعه کردیم، افزود: تلاش کردیم مسابقه ها را به موقع و خوب برگزار کنیم. برنامه یک ساله نیز تدوین کردیم اما باید برای این برنامه ریزی ها حقوق شناخته شده باشگاه ها پرداخت شود.

رییس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال تاکید کرد: این سازمان هم با پول های کلان در فوتبال موافق نیست، اما درآمدهای فعلی باشگاه ها همه اش به صورت کمک های دولتی است. خوب این ساختار می تواند از طریق حق پخش باشد و مسیر شناخته شده خود را طی کند. مجلس نیز بجای اینکه در بودجه به کارخانه های دارای باشگاه فوتبال کمک کند، به صدا و سیما پول می دهد و آنان با پرداخت حق پخش به باشگاه ها کمک می کنند.

وی در باره نشست دوشنبه شب با ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما گفت: نشست خوبی بود و مدیران باشگاه توقعات خود را ارائه کردند. جلسه محبت آمیزی بود هر چند که خواسته های دو طرف در تضاد با یکدیگر بود. رییس سازمان صدا و سیما در این نشست تاکید داشت که محدویت هایی دارد و به رغم اینکه این حق درستی برای فوتبال است، اما نمی تواند پرداخت کند، زیرا بودجه سازمان صدا و سیما در این حد نیست.

تاج با ابراز امیدواری برای حل این مشکل در نشست روز چهارشنبه هیات دولت گفت: این پول قانونی است و پول زور نیست. درآمد قانونی باشگاه ها است که باید پرداخت شود.

وی گفت: سازمان صدا و سیما درآمد زیادی از فوتبال دارد که در بودجه خود به عنوان درآمدهای این سازمان دیده شده است، اما سازمان لیگ مسئول مشکلات بودجه ای صدا و سیما نیست.

نایب رییس فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: راه حل نهایی و درست برای حل این مشکل این است که مجلس شورای اسلامی و دولت هیچ کمکی از طریق کارخانجات و موسسات به فوتبال نکند و تنها از این راه درآمد باشگاه به دست آید. البته راهکار دیگر برای کمک به باشگاه ها اصلاح قانون کپی رایت است به این صورت که باشگاه ها اجازه فروش پیراهن خود را داشته باشند.

وی با اشاره به لیگ های برخی کشورهای جهان و آسیا و درآمد آنان از حق پخش تلویزیونی گفت: لیگ ایران که کمتر از ترکیه و عربستان نیست. اگر سازمان لیگ بتواند از حق پخش تلویزیونی دو میلیون دلار به باشگاه های مانند پرسپولیس و استقلال کمک کند، بسیاری از مشکلات آنان حل خواهد شد. اگر به چهار باشگاه آسیایی ایران کمک نشود، امسال به راحتی در جام قهرمانان آسیا حذف خواهند شد و سرخوردگی ملی را برای ایرانیان به همراه خواهد داشت.

تاج با اشاره به بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از باشگاه های ایران در آینده نزدیک گفت: مطمئن باشید اولین موضوعی که آنان پیگیری خواهند کرد، حق پخش تلویزیونی است. یا باید آماتور شویم که سهمیه های آسیایی را از دست بدهیم و یا باید اصولی رفتار کنیم و این مشکل را حل کنیم.

رییس سازمان لیگ در پایان گفت: اگر مجلس بودجه مورد نیاز این کار را برای صدا و سیما ببیند، به راحتی می توان این مشکل را حل کرد. قبلا این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال شد که با مخالفت آنان، پرونده برای کار کارشناسی به مجمع تشخیص نظام رفت.

تاج درباره نامه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری نبی و آیت‌اللهی گفت: این نامه داخلی فدراسیون است و نباید روی سایت‌ها می‌رفت. علی کفاشیان روی این نامه می‌تواند بحثکند. روز چهارشنبه موضوع این نامه بررسی خواهد شد. هیات رییسه باید برای هر موضوعی چالش داشته باشد، اما نباید نتایج آن به بیرون برود.

وی در ادامه صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود برای حق پخش تلویزیونی برطرف شود و به زودی زود شاهد پخش مستقیم دیدارهای لیگ و جام حذفی از تلویزیون باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز