خبرگزاری کار ایران

گزارشی از فراز و فرود یک انتقال بزرگ؛

ابهام در سرنوشت واگذاری استقلال و پرسپولیس / در آرزوی رضایت هوادارن و دولتمردان

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۱۸۳

با پیچیدگی هایی که در روند واگذاری سرخابی وجود دارد آینده این دو باشگاه وضعیت مبهمی به خود گرفته و مشخص نیست این دو تیم پرطرفدار پس از واگذاری که مجلس مصمم به اجرای آن است چه سرنوشتی خواهد یافت.

از هفته گذشته تاکنون که قیمت پایه دو برند پرسپولیس و استقلال اعلام شده شاهد واکنش‌های متفاوتی از سوی پیشکسوتان این دو باشگاه بوده ایم که این موضوع نشان دهنده اهمیت شفاف سازی و معرفی مؤلفه های قیمت گذاری از سوی هیأت واگذاری سرخآبی هاست.

به گزارش ایلنا، هفته گذشته طی جلسه شورای قیمت‌گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که با حضور وزرای اقتصاد، ورزش و جوانان و دادگستری برگزار شد قیمت پایه و شرایط مزایده سرخآبی‌ها به تصویب رسید.

بر همین اساس قیمت پایه هر یک از دو باشگاه ۲۹۰ میلیارد تومان به همراه یک مجموعه ورزشی برآورد شد و قرار شد نحوه پرداخت هم به صورت ۴۰ درصد نقد و ۶۰ درصد طی اقساط ۲ ساله باشد همچنین تصویب شد ۲۰ درصد از سهام این دو باشگاه از سوی خریدار به ۱۰۰ نفر از هواداران و پیشکسوتان دو تیم البته با تأیید وزارت ورزش و جوانان اختصاص پیدا کند.

بنابر این گزارش، قرار است هیأت واگذاری طی روزهای آتی در خصوص زمان و نحوه مزایده و نیز امکان واگذاری از طریق فرابورس را علام کند. همچنین با وجود اینکه تشخیص اهلیت خریداران سرخآبی‌ها خارج از حیطه اختیارات وزارت‌ورزش و جوانان است، اما باید هیأت مدیره دو باشگاه بعد از واگذاری به تأیید این وزارتخانه برسد.

پس از اعلام قیمت سرخابی از سوی هیأت واگذاری، برخی پیشکسوتان در این زمینه اعلام نظر کردند. علی پروین، پیشکسوت فوتبال که سابقا از بازیکنان و سرمربیان تیم پرسپولیس بوده است، در خصوص اعلام مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان گفت: اگر این قیمت اعلام شده صحیح باشد که بعید می‌دانم کسی بتواند با این مبلغ برای خرید پرسپولیس جلو بیاید چراکه رقم بسیار زیادی است و با این شرایط فکر نمی‌کنم کسی قدرت خرید سهام باشگاه را داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کردیم نهایتاً قیمت سهام ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، اما با انتشار این رقم واقعا بعید است که کسی بتواند برای خرید استقلال و پرسپولیس پا پیش بگذارد.

بهتاش فریبا، پیشکسوت باشگاه استقلال نیز در همین زمینه عنوان کرد: پیشکسوتان استقلال نمی توانند با این قیمت بالا سهام استقلال را در اختیار بگیرند و شاید پیشکسوتان پرسپولیس پولدار هستند که به دنبال سهام باشگاه شان رفته اند.

امیر عابدینی، مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس نیز درباره قیمت گذاری سرخابی ها اظهار داشت: قیمت دو باشگاه گران نه، خیلی گران است! نمی‌دانم کارشناسان بر مبنای چه اطلاعاتی این قیمت گذاری را انجام داده‌اند و جایی که برای دولت سالی ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان هزینه دارد، این قیمت گذاری جای سئوال است.

تمامی این اظهارات در حالی است که منصور پورحیدری، عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال نظر متفاوتی با سایر پیشکسوتان دارد. وی گفته است: بدون تعصب باید بگویم که قیمت این دو باشگاه بیشتر از ۲۹۰ میلیارد تومانی است که اعلام شده و اگر از نام این دو باشگاه و برند آنها استفاده شود، قیمت دو باشگاه بیش از مبلغ اعلام شده خواهد بود.

حسین زمانی، رئیس کارگروه نظارت بر امر واگذاری پرسپولیس و استقلال نیز اظهار کرد: این کارگروه در تمامی مراحل، نقش نظارتی خود را دارد و همانطور که بر روند قیمت گذاری حساس بوده ایم بر ادامه روند واگذاری نیز نظارت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید خریدار را در تنگنا قرار دهیم، خاطر نشان کرد: باید شرایط برای کسی که قرار است باشگاه ها را به عنوان بخش خصوصی بخرد، فراهم باشد و خود او تصمیم بگیرد که به چه میزان به پیشکسوتان سهم دهد.

با شرایط موجود و پیچیدگی هایی که در روند واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود دارد، آینده این دو باشگاه وضعیت مبهمی دارد و مشخص نیست این دو تیم پرطرفدار پس از واگذاری که مجلس مصمم به اجرای آن است چه سرنوشتی خواهد یافت.

اینکه چنین واگذاری در فوتبال و ورزش کشور برای نخستین بار صورت می گیرد نیز بر ابهامات و سرنوشتی که در انتظار دو تیم پرهوادار پایتخت خواهد بود افزوده است. با این وجود نباید تنها نیمه خالی لیوان را دید و در صورتی که بخش خصوصی برای اداره باشگاه مجاز به استفاده از تمامی امکانات و ابزارهای موجود باشد، نحوه هزینه کردها و اداره باشگاه شکل سازمان یافته ای به خود خواهد گرفت و شاید بتوان ظرف چند فصل آینده شاهد سرخابی هایی بود که بدون اتکا به بودجه های دولتی می‌توانند هم هواداران را راضی نگه دارند و هم دولتمردان را.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز