خبرگزاری کار ایران

دوست‌داشتم تیم ملی به جای ما به فینال می‌رسید؛

فغانی: بدون حب و بغض در جام‌ملت‌ها داوری کردم / بیرون از ایران شرایط قضاوت بهتر است

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۱۹۶

به دلیل اینکه در کشورمان بازی‌های حساسی را قضاوت کردم استرسی برای قضاوت فینال جام ملت‌های آسیا را نداشتم.

داور فینال جام ملت‌های آسیا گفت: به دلیل اینکه در کشورمان بازی‌های حساسی را قضاوت کردم، استرسی برای قضاوت فینال جام ملت‌های آسیا را نداشتم.

علیرضا فغانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حضور موفقش در جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: خدا را شکر سعی کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم تا از حیثیت داوری کشورمان دفاع کنیم. جا دارد از پیشکسوتان داوری تشکر کنم که دائما با ما در تماس بودند. البته دوست داشتم تیم ملی از مرحله یک‌چهارم بالاتر بیاید که متاسفانه نشد. ما هم هدف‌مان این بود که کارنامه خوبی از خود به نمایش بگذاریم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و فینال را هم قضاوت کردیم.

داور ازبک کار ما را بسیار سنگین کرد

فغانی با اشاره به ۳ قضاوت تیم داوری ایران در هفته‌اول جام ملت‌ها گفت: بازی دوم که قضاوت کردیم برای تیم داوری‌ایران نبود، اما به دلیل اینکه داور آن مسابقه بیمار شد و حتی بعد از یک هفته بیماری‌اش خوب نشد و او را به کشورش برگرداندند، باعثشد ما بازی را قضاوت کنیم، ولی فشار زیادی به بدن ما وارد شد، اما خوشبختانه هر ۳ بازی هفته اول را به خوبی قضاوت کردیم. بعد هم مرحله یک چهارم را پیش رو داشتیم که تیم ملی حذف شد و در نهایت بازی فینال را به ما واگذار کردند.

هر بازی فینال بود

فغانی خاطرنشان کرد: از روز اول جام ملت‌ها سعی کردم با ۲ کمک ایرانی هر مسابقه‌ای که قضاوت می‌کنیم بهترین عملکرد ممکن را داشته باشیم، به نوعی که هر بازی برای‌ ما حکم فینال داشت. در نهایت هم توانستیم ثابت کنیم داوری ایران در سطح خوبی قرار دارد.

در فینال استرسی نداشتم

این داور فوتبال کشورمان همچنین با بیان اینکه برای قضاوت فینال جام ملت‌ها استرسی نداشت، افزود: خوشبختانه در کشورمان بازی‌های مهم و حساسی وجود دارد که در آن مسابقات قضاوت کرده‌ام، همین موضوع باعثشد با جو ورزشگاه که پر از تماشاگر بود آشنا باشم، به خدا هم توکل کردیم و توانستیم موفق عمل کنیم.

جای کامرانی‌فر خالی بود

فغانی خاطرنشان کرد: جا دارد یاد کنم از حسن کامرانی‌فر که قرار بود همراه ما در جام ملت‌ها باشد که به دلیلی بیماری نتوانست بیاید.

ترکی هم می‌توانست در جام ملت‌ها قضاوت کند

فغانی با اشاره به استعداد داوری کشورمان بیان داشت: اگر به داوران کشورمان اعتماد شود و نگاه حرفه‌ای باشد می‌توان شرایطی را فراهم کرد که داوران کشورمان در میادین مهم بین‌المللی قضاوت کنند، حتی اگر آن اتفاقات برای محسن ترکی نمی‌افتاد، او هم به همراه تیم خود می‌توانست در جام ملت‌ها قضاوت کند. در کل داوری کشور توانایی‌‌های زیادی دارد که حتی داوران ایرانی می‌توانند در جام جهانی و تورنمنت‌های مهم قضاوت کنند.

نگاه‌ها به داوری حرفه‌ای‌تر شود

فغانی درباره اینکه داوران‌ایرانی در میادین بین‌المللی بهتر از رقابت‌های داخلی قضاوت می‌کنند، خاطرنشان کرد: دلیلش این است که بیرون از ایران شرایط برای قضاوت بهتر است و نگاه حرفه‌ای‌تری وجود دارد و داوران با استرس کمتری قضاوت می‌کنند. این دیدگاه باید در اهالی فوتبال کشورمان به وجود بیاید تا داوری روند رو به رشد خود را به شکل بهتری طی کند.

از جام جهانی تجربه کسب کردم

این داور فوتبال کشورمان تاکید کرد: با وجود اینکه در جام‌جهانی ۲۰۱۴ به عنوان داور چهارم انتخاب شدم و در ۷ مسابقه‌ حضور داشتم که تجربه خوبی به دست آوردم و با استفاده از همین تجربه در جام ملت‌ها قضاوت کردم.

فوتبال و داوری دو راه جداگانه دارند

فغانی درباره اینکه داوری از فوتبال پیشی گرفته بیان داشت: من معتقدم در این زمینه نباید قیاسی صورت گیرد. فوتبال راه خود را دارد و داوری راه خودش را طی می‌کند و برای سربلندی کشورمان قدم برمی‌دارند. والله دوست داشتم تیم ملی به فینال می‌رفت و ما در فینال قضاوت نمی‌کردیم. ما تا همان مرحله نیمه‌نهایی و یک‌چهارم قضاوت کردیم کافی بود.

اشتباه برای همه داوران است

وی درباره اشتباه ویلیامز استرالیایی در دیدار ایران و عراق نیز گفت: اشتباه برای همه داوران است و در جریان مسابقات پیش می‌آید. وقتی داوری اشتباه تاثیرگذاری در جریان مسابقات جام ملت‌ها داشت ناظران در یک نشست آن را به داور می‌گفتند و من نمی‌دانم ناظر بازی ایران – عراق به ویلیامز چه گفت. خود من هم که داور چهارم بازی عراق و کره‌جنوبی بعد از حذف تیم ملی بودم سعی کردم بدون حب و بغض کارم را انجام دهم.

امیدوارم وارثخوبی باشیم

فغانی درباره اینکه ۵۱ سال قبل مرحوم داود نصیری از ایران فینال جام ملت‌های آسیا را قضاوت کرده بود، خاطرنشان کرد: ما در گذشته داوران خوب زیادی داشتیم که امیدوارم وارثخوبی برای آنها باشیم. حالا باید تلاش کنیم خود را برای حضور در جام‌جهانی آماده کرده و آنجا از حیثیت داوری کشور دفاع کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز