خبرگزاری کار ایران

مسابقات قرآنی ویژه دانشجویان مسلمان سراسر جهان ردیف بودجه ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۲۹۶

پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با حضور ۸۰ داوطلب از ۵۰ کشور جهان ۱۱ تا ۱۴ دیماه جاری در برج میلاد برگزار می‌شود / تنها مسابقات بین المللی قرآن که ویژه دانشجویان مسلمان سراسر جهان برگزار می شود هیچ ردیف بودجه مصوب ندارد.

نشست خبری این رویداد قرآنی جهان اسلام صبح امروز(۶ دیماه ۹۳) در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و با حضور حمیدرضا طیبی(رئیس جهاد دانشگاهی) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حمیدرضا طیبی در ابتدای این نشست با اشاره به راه فلاح و رستگاری بودن قرآن در اهمیت برگزاری چنین مسابقاتی و توجه به این کتاب آسمانی بیان کرد: اگر همانطور که در سوره‌‌ی بقره و دیگر آیات قرآن کریم آمده؛ قبول داریم که قرآن راه صحیح زندگی و سعادت را به انسان نشان می‌دهد باید زمینه‌ و مقدمات حضور تعالیم و معارف قرآنی در زندگی‌های فردی و اجتماعی را هم فراهم کنیم. این مهم هم جز با مطالعه، تدبر و پژوهش در قرآن میسر نمی‌شود. در تمام جوامع دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته به حساب می‌آیند و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات ناخوشایندی در جهان اسلام هستیم؛ می‌توان با برگزاری چنین مسابقاتی شناختی دقیق‌تر از رحمانیت و عطوفت آموزه‌های اسلام و قرآن به دنیا معرفی کنیم.

او ادامه داد: از آنجا که جهاد دانشگاهی خودش را متعهد به پیگیری احوالات جهان اسلام می‌داند و از همان ابتدا هم توجه خاصی به قرآن کریم به عنوان عامل وحدت امت اسلام داشته است؛ از سال ۸۵ اقدام به برپایی این مسابقات به عنوان تنها مسابقات قرآنی بین‌المللی ویژه‌ی دانشجویان کرده است و حوزه‌ی پژوهش‌های قرآنی میان رشته‌ای را هم از مهمترین موارد در نظر گرفته است. از مهترین ظرفیت‌های این مسابقات می‌توان از آشنا شدن دانشجویان مسلمان دیگر کشورها با واقعیت های جمهوری اسلامی ایران و دیدن پیشرفت‌ها و نشان دادن توجه ایران به عنوان یک کشور شیعه به کتاب آسمانی قرآن کریم نام برد.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین شناخت مسائل و مشکلات سایر جوامع اسلامی و تقویت اتحاد و همبستگی بیشتر جهان اسلام را از دیگر نتایج مثبت چنین مسابقاتی دانست و اضافه کرد: در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ۸۰ شرکت کننده از ۵۰ کشور اسلامی شرکت می‌کنند که در این شرایط اختلاف موجود در جهان اسلام جای امیدواری است و فکر می‌کنم بتواند عاملی شود برای نزدیک شدن و اتحاد جهان اسلام.

در ادامه مهدی فیض(معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی) ضمن گریز به برگزاری موفق چهار دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و مشهد بیان کرد: دوره‌ی پنجم هم با همدلی و همراهی شهرداری تهران مجدد در تهران برنامه‌ریزی شد و با تاکید بیشتر بر حوزه‌ی پژوهش برگزار می‌شود. قرآن تاکید می‌کند که هدف اصلی از نزول آن تدبر و تامل در آیات این کتاب است. مقام معظم رهبری و امام خمینی هم حفظ و حسن تلاوت قرآن را به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به تدبر و تعمق در آیات و سوره‌های آن می‌دانند و دانشجویان چون مدیران و سیاستمدان آینده‌اند از مهمترین اقشاری هستند که باید به محتوای این کتاب آسمانی بیاندیشد.

او در ادامه افزود: بذر بسیاری از مسائل و موضوعات از همین دوره‌ی دانشجویی در ذهن افراد شکل می‌گیرد، وحدت میان جهان اسلام و اقداماتی که برای تفرقه‌اکنی میان کشورهای مسلمان صورت می‌گیرد؛ در دوره‌ی دانشجویی می‌تواند در ذهن فر جا بیافتد. با آمدن دانشجویان از مذاهب مختلف اسلامی به ایران آن‌ها از نزدیک می‌بینند که علی‌رغم تمام تهمت‌هایی که به شیعیان می‌زنند، پیروان واقعی شیعه برای قرآن اهمیت بالایی قائل هستند. این رفت‌و آمدها باعثمی‌شود دانشجویان کشورهای مسلمان تصویر درستی از ایران و شیعه پیدا کنند. اساسا تمامی مذاهب اسلامی می‌توانند و باید حول محور قرآن کریم متحد و یکدل باشند.

فیض سپس به اهمیت حوزه‌ی پژوهش در مباحثقرآنی پرداخت و گفت: پیش از این در هیچ مسابقه‌ بین‌المللی پژوهش جایی نداشت و تنها به حفظ و قرائت قرآن پرداخته می‌شد. در دوره‌ی پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان علاوه بر ورود حوزه‌ی پژوهش به بخش رقابت‌ها، دو کنفرانس وحدت جهان اسلام و کارگاه روش‌شناسی و شناخت میان‌رشته‌ای قرآن کریم هم برگزار می‌شود.

در ادامه حمید صابر فرزام(دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان) با اشاره به تأمین مالی این دوره از مسابقات گفت: تنها مسابقات بین‌المللی قرآن که ویژه دانشجویان مسلمان سراسر جهان برگزار می‌شود؛ هیچ ردیف بودجه مصوب ندارد و از دوره اول تاکنون این رقابت‌ها با حمایت‌های سازمان‌های مختلف به کار خود ادامه داده است.

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در رابطه با کشورهای شرکت کننده در این دوره اظهار داشت: در پی دعوتی از کشورهای مختلف به عمل آمده بود در نهایت از ۷۷ کشور نماینده معرفی شدند. از آنجایی که بنا داشتیم علاوه بر رشد کمی رشد کیفی هم داشته باشیم؛ تصمیم بر آن شذ که بعد از یک آزمون شرکت‌کنندگان نهایی مشخص شوند که تعدادی از این ۷۷ نماینده نمره‌ مد نظر را کسب نکردند و در حال حاضر حضور ۴۸ کشور که کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در بینشان وجود دارد، قطعی شده است.

او در ادامه افزود: برخی از کشورهای آفریقایی هم به دلیل شیوع بیماری در آن کشورها از حضور در این دوره باز ماندند و با صلاحدید متخصصان بهداشتی و درمانی دعوتی از نمایندگان آن‌ها صورت نگرفت. یکی، دو کشور هم خودشان همکاری‌های لازم را نداشتند و شرکت کننده‌هایشان را راهی نکردند.

فرزام درباره‌ی جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این دوره هم گفت: در بخش‌های اصلی که حفظ و قرائت است نفرات اول تا سوم به ترتیب ۳۰،۲۰ و ۱۵ سکه دریافت می‌کنند و در بخش پژوهش هم ۷،۵ و ۳ سکه به مقالات و پایان‌های منتخب اهدا می‌شود.

در پایان نشست حمیدرضا طیبی به تلاش‌های صورت گرفته برای ثبت دبیرخانه‌ی رسمی این مسابقات در ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که چون پایه‌گذاری و اساس این مسابقات بین‌المللی در ایران شکل گرفته دبیرخانه‌ای ثابت هم در همین کشور ثبت شود و امکان برگزاری دوره‌های بعدی در کشورهای دیگر نیز فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز