خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد؛

ثبت کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین در کمیته میراث جهانی یونسکو

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۱۳۲

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت کاروانسرای صدرالسلطنه این استان صبح امروز در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: دقایقی پیش و در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو واقع در ریاض عربستان، کاروانسرای سعد السلطنه به همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی در ایران ثبت جهانی شدند.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی "سعدالسلطنه" به عنوان نخستین اثر جهانی در استان قزوین دستاوردهای بزرگی در حوزه گردشگری خواهد داشت.

خزائلی ضمن تبریک این اتفاق مهم، اظهار کرد: با ثبت جهانی سعدالسلطنه، شکوه فرهنگ و عظمت تاریخی استان قزوین برای جهانیان بیش از پیش نمایان تر خواهد شد.

به گفته این مسئول، استان قزوین ظرفیت‌های بیشماری در حوزه فرهنگ و تمدن برای ثبت در جهان دارد که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: قزوین در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری و ظرفیت‌ سنجی های متعدد توانسته مرزهای گردشگری کشور را جا به‌ جا ساخته و ضمن میزبانی از مسافران داخلی،‌ گردشگران خارجی زیادی را به سمت خود جذب کند.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین،‌ بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده درون شهری کشور به شمار می‌رود که در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و به دستور باقرخان سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین ساخته شد.

این بنای تاریخی در دوره قاجاریه با برخورداری از حدود ۴۰۰ حجره، نبض اقتصاد شهر قزوین را در دست داشته و قلب تجارت و بازرگانی و داد و ستد منطقه بوده است.

کاروانسرای سعدالسلطنه در قلب بافت تاریخی شهر قزوین قرار دارد و درب های اصلی آن در خیابان امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

سعدالسلطنه در سال ۱۳۱۶ با شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه بازار قزوین به ثبت ملی رسید و پس از آن در سال ۷۷ به شکل مجزا و با شماره ۲۰۸۹ با نام و عنوان "کاروانسرای سعدالسلطنه" در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز