خبرگزاری کار ایران

مرتضی حسینی، نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا:

مواضع رییس‌جمهور و وزیر ارشاد پذیرفتنی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۸۶۱

کارخانه‌ها را به خاطر اجرای اصل ۴۴ تحویل افرادی که هیچ اعتقادی به نظام ندارند، نمی‌دهیم / یلی‌ها در مجلس می‌خواهند که با آنها معامله کنیم ولی من این کار را در مسایل اصولی نخواهم کرد / بدنه دولت احمدی نژاد از دستورات وی تبعیت نمی‌کرد.

گفت و گو - به تبعیت از ولایت فقیه به خودش نمره ۲۰ می‌دهد و می‌گوید سر سوزنی از اصول خود عقب نشینی نمی‌کند. از او می‌پرسیم که بار دیگر نامزد انتخابات مجلس خواهد شد؟ قاطعانه می‌گوید «حتما در انتخابات آینده مجلس شرکت خواهم کرد.» انتقادات اصلاح‌طلبان به مجلس را به دلیل اصول‌گرا بودن مجلس می‌داند و معتقد است اگر روحانی بخواهد در حوزه فرهنگ مواضعش را عملی کند به دلیل اینکه بدنه دولتش با وی هماهنگ هستند، می‌تواند.

مرتضی حسینی نماینده اصول‌گرای قزوین در مجلس شورای اسلامی است که رابطه نزدیکی با جبهه پایداری دارد و مواضعش نیز با آنها هماهنگ است. مشروح گفتگو با مرتضی حسینی را در ادامه می‌خوانید.

- برخی نمایندگان سابقعملکرد نمایندگان فعلی مجلس را قابل قبول ندانسته و معتقدند آنها به جای انجام وظایف نمایندگی، «کار چاق کن» شده‌اند. پاسخ شما به عنوان یکی از این نمایندگان چیست؟

طبیعی است که اصلاح‌طلبان عملکرد مجلس را ضعیف بدانند. برای اینکه مجلس بر مبنای اصول‌گرایی که امام و رهبری بر آن اشاره داشتند، حرکت می‌کند. این مجلس بر آن اصول تکیه دارد و حاضر نیست با کسانی که با این اصول مخالف‌اند سازش کند. حاضر نیست تن به ذلت در مقابل آمریکا بدهد ومثل مجلس ششم ۱۳۰ نماینده‌اش به آمریکا نامه بنویسد که ما آماده‌ایم کشور را به شما بدهیم. این مجلس در مقابل آمریکا و زیاده‌خواهی‌هایش محکم ایستاده است. این مجلس حاضر نیست به خاطر اجرای اصل ۴۴ کارخانه‌ها را تحویل افرادی بدهد که هیچ اعتقادی به نظام ندارند. به نظرم چون این مجلس بر اصول تکیه دارد اصلاح طلبان آن را ضعیف می‌خوانند.

-جدا از عملکرد کلی مجلس، آنها اعتقاد دارند که نمایندگان مجلس وظیفه اصلی خود را فراموش کرده‌اند و بیشتر به دنبال مهره چینی نیروهایشان در دستگاه‌های دولتی هستند؟ البته بخشی از اصول‌گرایان هم این اعتقاد را دارند.

این سوال را از همان آقایان می‌پرسیدید که شما در زمانی که نماینده مجلس بودید در عزل و نصب‌ها دخالت نکردید؟ مذاکرات این‌ها که در مجلس موجود است. بروید فایل صوتی‌اش را از مجلس بگیرید. آقایان چه فشارهایی بر دولت برای انتصابات می‌آوردند. ما که اینکار را نکردیم.

-یعنی شما در انتصابات استان هیچ فشاری نیاوردید؟

به هیچ وجه. ما حرفی که از روز اول گفتیم این بود که شما در انتصاب‌ها با نمایندگان مشورت داشته باش ولی تصمیم با خودت است.

-ولی همین موضع گیری آقای عباسپور بر سر انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش بویین زهرا چیز دیگری را نشان می‌داد.

این را از خود آقای عباسپور سوال کنید.

-این انتصاب‌های دولت در استان را که می‌گویید در آن دخالتی نداشته‌اید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هنوز که ایشان انتصابات زیادی نداشته است. ولی تا به اینجا بیشتر از نیروهای معتدل استفاده کرده است و تندروها را بکار نگرفته!

-شما عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستید. مواضع و عملکرد دولت روحانی در حوزه فرهنگ در این مدت چطور بوده؟

ببینید مواضع شخصی خودشان را که می‌گویند ما بعضی از آنها را قبول نداریم. این حرف‌هایی که آقای رییس جمهور یا وزیر ارشاد می‌زند، قابل قبول نیست. اینکه رییس جمهور منبر را استبداد پیام می‌داند و بعدش می‌گوید دوران استبداد پیام گذشته، پذیرفتنی نیست. در صورتی که روحانی جایگاهش را به واسطه همین منبر پیدا کرده است. امروز ایشان به این جایگاه می‌تازد و این درحالی است که در جامعه امروز ما، منبر همچنان اثر موعظه ای و تبلیغی خودش را دارد یا در حوزه علوم انسانی مواضع ایشان خوب نیست در بحثاینترنت و ماهواره هم همینطور. ما به مواضع فرهنگی ایشان انتفاد داریم.

-عملکرد چطور؟

در بحثعملکرد خیلی مختصر بوده و ما عملیاتی شدن این مواضع را ندیده‌ایم. چند مورد بوده که تذکر دادیم و اصلاح هم شد.

-شما به مواضع فرهنگی دولت روحانی انتقاد می‌کنید. اما دولت قبل بعضا مواضعی شدیدتری را اتخاذ می‌کرد. چرا آنجا وارد نمی‌شدید؟

ما در رابطه با احمدی‌نژاد هم این انتقادها را داشتیم و سخنرانی‌های من هم موجود است. این را هم باید در نظر داشته باشید که بدنه دولت احمدی‌نژاد در اختیار او نبود. یعنی این طور نبود که احمدی‌نژاد در خصوص مسایل فرهنگی تصمیمی بگیرد و بدنه دولت آن را اجرایی کند. شما ببینید نیروی انتظامی از احمدی‌نژاد تبعیت نکرد. یا در مسایل فرهنگی دیگر وزارت ارشاد از احمدی نژاد تبعیت نکرد. فقط آقای شمقدری در بخش سینما کارهایی کرد که مجلس مقابلش ایستاد.

-یعنی بدنه دولت احمدی نژاد از دستورات وی تبعیت نمی‌کردند؟

خیر. چون برخی مسایل که ایشان مطرح می‌کردند خلاف مبانی اصولی بود و بدنه دولت هم آن‌ها را عملیاتی نمی‌کرد. ولی دولت آقای روحانی این طور نیست و بدنه این دولت بیشتر به طرف فضای باز فرهنگی تمایل دارد و اگر دولت تصمیم بگیرد که در حوزه فرهنگ کاری انجام بدهد آنها سریعا برنامه‌های روحانی را اجرایی خواهند کرد.

-اما ظاهرا این انتقادهای شما را آقای عابدینی هم دارند و در نماز جمعه این هفته هم مواضع تندی گرفتند.

بنده خطبه‌های ایشان را گوش ندادم و نمی‌دانم منظور آقای عابدینی چه بوده. شما از خود ایشان بپرسید.

-اما از آن چیزی که در خبرگزاری‌ها منتشر شده بود این معنی استنباط می‌شد.

نه اینطور نیست. متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها به نحوی سخنان را تنظیم می‌کنند که بگویند منظور آقای عابدینی به رییس جمهور بوده است.

-شما همچنان مواضع فرهنگی که در مصاحبه با خبرگزاری فارس مطرح کرده بودید را دارید؟

آن مصاحبه دروغ بود و خبرگزاری فارس خلاف چاپ کرده بود که سریعا هم آن را برداشت. اما متاسفانه ابراهیم نبوی ضد انقلاب از آن مصاحبه دروغین سوء استفاده کرد.

-سومین سال حضور شما در مجلس است. چه نمره‌ای به عملکرد خودتان می‌دهید؟

در بخش اصول‌گرایی، اندیشه‌های فکری و تبعیت از ولایت فقیه به خودم نمره ۲۰ می‌دهم. سر سوزن از مواضعم عقب نشینی نکردم و با کسی هم معامله نکردم. خیلی‌ها در مجلس می‌خواهند که با آنها معامله کنیم ولی من این کار را در مسایل اصولی نخواهم کرد. اما در مورد دیگر موارد این مردم هستند که باید نمره بدهند. البته مردم توقعاتی داشته‌اند که شاید برآورده نشده باشد. بخصوص در این چند سال اخیر که تحریم شدیم و اوضاع اقتصادی دولت بهم خورد. خیلی از خواسته‌های مردم با این شرایط برآورده نمی‌شود.

-با این شرایط برای دوره بعد انتخابات مجلس شرکت خواهید کرد؟

حتما شرکت خواهم کرد.

-سوال آخر؛ حضور کسانی مانند آقای احمدی و عابدی‌ها که از آنها برای مدیرکلی ارشاد نام برده می‌شوند را مثبت می‌بینید؟

فعلا نظری ندارم. آقای استاندار پیگیر هستند و باید ببینیم به کجا می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز