خبرگزاری کار ایران

نخستین همایش حقوق و محیط زیست در قزوین برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۶۹۸

نخستین همایش حقوق و محیط زیست در نمایشگاه اقتصاد و فرهنگ محیط زیست با مدیریت جهادی در قزوین برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: قزوین استانی است که با وجود وسعت نه چندان زیاد آن، از دو جنبه در حوزه محیط زیست مورد توجه قرار دارد که یکی از آن‌ها تنوع اقلیمی، گونه‌ای و اکوسیستمی فراوان و دیگری رشد ایجاد صنایع، شرکت‌ها و نهادهای فعال در بخش صنعت و خدمات است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین؛ نخستین همایش حقوق و محیط زیست در نمایشگاه اقتصاد و فرهنگ محیط زیست با مدیریت جهادی و با حضور جمعی از مدیران، معاونان، قضات و کارکنان ادارت کل دادگستری و حفاظت محیط زیست استان در سالن اجتماعات محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین برگزار شد. دکتر صدرالدین علیپور در این مراسم افزود: در گذشته نگاه آمایشی خاصی به این صنایع صورت نگرفته است؛ اما امروز با تلاش‌ها، اقدامات و پیگیری‌های متعد انجام شده، به جایی رسیده‌ایم که در پی نهایی کردن سند آمایش هستیم و بر این اساس بهره‌گیری از ذخایر زیرزمینی، وضعیت بارش‌ها و دیگر اطلاعات با همکاری استانداری و به ویژه معاونت برنامه‌ریزی آن رخ می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین ادامه داد: موضوع محیط زیست صرفا وجود یک گونه جانوری نیست؛ بلکه شاخص وجود حیات است؛ چرا که در علم اکولوژی این اصل وجود دارد که بر هم زدن اعضای اکوسیستم و حتی کوچکترین عضو آن، می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر محیط داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ابتلا به سرطان در میان کودکان تهران سه برابر شهرهای دیگر است و در صورت نبود هماهنگی میان تمام افراد و گروه‌ها، بحران به سادگی ما را گرفتار می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین خاطرنشان کرد: بالا بودن میزان نیترات در محصولات صیفی یک معضل اساسی است که می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود و از این رو باید در خصوص تمام موارد لازم، موضوع حفاظت از محیط زیست مد نظر قرار داشته باشد.

رئیس کل دادگستری قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این قبیل برنامه‌ها در هفته محیط زیست برای ایجاد پیوند و ارتباط بیشتر میان موضوعات این حوزه با دستگاه قضایی، مردمی و اجرایی اقدام مهم و مناسبی محسوب می‌شود.

جمال انصاری افزود: این موضوع که محیط زیست با توسل و تمسک به شعار سال مقام معظم رهبری پیوست داده شده، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا علاوه بر اجرای دیدگاه‌های رهبری، چالش‌ها و خلاءهای محیط زیست نیز از رهگذر آن تا حد امکان کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری قزوین ادامه داد: آنچه مسلم است شفافیت و کارایی نگاه یا دانایی تخصصی فعالان حوزه محیط زیست برای مجموعه قضا زیاد روشن نیست و چالش‌ها و تهدیدهایی که در بخش‌های گوناگون این حوزه متوجه ماست، برای این مجموعه ملموس نیست؛ چرا که بخشی از این تهدیدها پنهان است.

وی عنوان کرد: این ملموس بودن فرصت‌های محیط زیست برای جامعه نیز وجود ندارد و پیوست دادن سلامت و اهمیت این حوزه به جزء به جزء زندگی ما انسان‌ها خوب اتفاق نیفتاده است.

رئیس کل دادگستری قزوین تصریح کرد: واقعیت آن است که ما متوجه تهدیدات بوده و از آن آگاهی داریم؛ اما از آن غافلیم و تا زمانی آن را لمس نکنیم و در فراز و نشیب این مسئله قرار نگیریم، شاید تلاش چندانی برای یافتن راه حل نداشته باشیم.

انصاری همچنین بر حمایت دستگاه قضایی استان از محیط زیست بدون ورود به حواشی تأکید کرد و گفت: سیاست ما در این حوزه حمایتی از محیط زیست و در نهایت برخوردی نسبت به متعرضان آن است.

لیلا داوودی، مدرس دانشگاه پیام نور قزوین نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: محیط زیست سالم به عنوان حقی از حقوق شهروندی مطرح است؛ زیرا تخریب آن و آلودگی این عرصه سلامت روحی، روانی و جسمی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز