خبرگزاری کار ایران

در یازدهمین شنبه؛

عملیات اجرایی ساماندهی امامزاده حسین(ع) قزوین آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۰۱۵

در یازدهمین شنبه از وعده‌های شهردار نصرتی، مرحله اول عملیات اجرایی ساماندهی امامزاده حسین بن علی بن موسی الرضا(ع) به زودی آغاز می‌شود.

مسعود نصرتی، شهردار قزوین، گفت: مرحله اول عملیات اجرایی ساماندهی امامزاده حسین بن علی بن موسی الرضا(ع) به زودی آغاز می‌‎شود.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ نصرتی افزود: برای پروژه تملک و ساماندهی امامزاده حسین بن علی بن موسی الرضا(ع) ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که این پروژه اکنون در مرحله تملک قرار دارد.

وی بیان کرد: اکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان اعتبار برای تملک ۱۴ قطعه در محدوده طرح هزینه شده است.

شهردار قزوین گفت: طراحی این پروژه در مرحله بازنگری طرح مصوب سال ۱۳۸۰ و تهیه نقشه‌های جدید اجرایی است که در این زمینه با دانشگاه تهران قرادادی منعقد شده است.

این مقام مسوول اظهار کرد: بعد از تهیه نقشه‌های جدید مرحله اول اجرایی ساماندهی امام‌زاده حسین(ع) آغاز خواهد شد.

نصرتی اظهار کرد: شهر قزوین با وجود حرم مطهر امامزاده حسین(ع) چهارمین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نام گرفته و بر این اساس پروژه ساماندهی این مکان مقدس در دستور کار قرار گرفته است.

مسعود نصرتی، شهردار قزوین در نشست خبری اردیبهشت ماه ۹۳ وعده داده بود که تا هفته قزوین(شهریور) هر شنبه از طریق رسانه‌ها، پروژه‌های قابل افتتاح و بهره‌برداری و کلنگ زنی شهرداری قزوین به شهروندان معرفی می‌شود.

بقعه متبرک شاهزاده حسین فرزند بلافصل امام رضا(ع) – متوفای ۲۰۱ ه. ق – از قرن سوم به بعد همواره زیارتگاه مردم بوده و از‌‌ همان روزگار تاکنون آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان شهر است.

گزارش عبد الجلیل قزوینی در قرن ششم گویای احترام فوق العاده‌ای است که اهالی شهر به این آرامگاه داشته‌اند: «اهل قزوین –شیعه و سنی – به تقرب به زیارت ابوعبدا… الحسین بن رضا می‌روند…». بنای شکوه‌مند آن در حمله مغول و کشمکش‌های دوره صفوی آسیب کلی دیده و بازسازی شده و به جز ضریح نفیس چوبی که از شاهکارهای بی‌نظیر منبت‌کاری و گره چینی مجوف محسوب می‌شود و از سال ۸۰۶ هجری باقی مانده، بقیه بنا از آثار صفوی(شاه طهماسب و شاه صفی) و قاجار(ناصرالدین شاه) است.

صحن امامزاده دارای دو در ورودی اصلی شمالی و جنوبی و دو در فرعی شرقی و غربی است.

آستانه سردر شمالی توسط سعدالسلطنه – فرماندار قزوین در زمان ناصرالدین شاه – بازسازی شده و نقوش هندسی، تزیینات کاشی هشتی زیبای ورودی، درهای بلند وشش مناره کوچک بر فراز آن، تشخص ویژه‌ای به بنا بخشیده است.

صحن بزرگ امامزاده که با ۵۲ ایوانچه گرداگرد بقعه را فراگرفته نمونه اعلای هنر کاشیکاری و معماری دوره قاجار است.

در جهات چهارگانه حرم، چهار در قرار دارد که درهای شرقی و غربی فاقد تزیینات چشمگیر، درِ جنوبی خاتم کاری و درِ شمالی از آثار دوره شاه طهماسب صفوی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز