خبرگزاری کار ایران

گزارش چالش میراثو شهرداری؛

نیم قرن اما و اگر در پروژه انصاری شرقی قزوین

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۵۳۵

هم اکنون فاز سوم قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین پروژه شهری قزوین، احداثبلوار شهید انصاری شرقی که تنها ۸ درصد تملک آن باقی مانده، به دلیل ثبت اضطراری یک اثر تاریخی در داخل طرح از سوی میراثفرهنگی استان متوقف شد.

هم اکنون فاز سوم قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین پروژه شهری قزوین، احداثبلوار شهید انصاری شرقی که تنها ۸ درصد تملک آن باقی مانده، به دلیل ثبت اضطراری یک اثر تاریخی در داخل طرح از سوی میراثفرهنگی استان متوقف شد.

به گزارش ایلنا از قزوین، این پروژه بزرگ شهری که از اولین سال اجرای آن به حدود نیم قرن پیش برمی گردد هر بار به بهانه‌های مختلف متوقف شده است که بیان و واکاوی آن مجالی دیگری می‌طلبد. اما آخرین توقف آن به دلیل ثبت اضطراری حمام بلاغی در تاریخ ۲۲ مرداد امسال است که با این اقدام امکان ادامه پروژه در مسیر قبلی به دلیل کاهش عرض محور مدرسه حیدریه تا حمام بلاغی که از ۳۵ متر به ۳.۵ متر رسیده، گرفته شده است. اما ضرورت تکمیل این خیابان که ۹۲درصد عملیات اجرایی تملک کل پروژه آن صورت گرفته است و می‌تواند گره ترافیکی محور سبزه میدان و خیابان طالقانی باز کند، از یک سو و هزینه‌های صورت گرفته برای اجرای این پروژه از سوی دیگر امکان توقف دائمی آن را به هیچ عقل سلیم و کار‌شناسی نمی‌دهد.

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراثفرهنگی و گردشگری قزوین در خصوص دلیل این سازمان برای جلوگیری از ادامه این پروژه به رسانه‌ها گفت: مراحل اجرای این پروژه به دلایل مختلف از جمله مداخله در بافت تاریخی شهر و گذر از دو اثر تاریخی مسجد حیدریه و حمام بلاغی متوقف شده و این دستور نیز از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی صادر شده است و شهرداری موظف شده مسیر پروژه را تصحیح کند.

حضرتی در پاسخ به شائبه‌های مطرح شده مبنی بر اینکه میراثفرهنگی به دلیل جلوگیری از اجرایی شدن این طرح اقدام به ثبت حمامی کرده که ارزش تاریخی ندارد، می‌گوید: این ادعا اهانت به ساختار نظام است زیرا شورای ثبتی که مسوول این کار است از نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود و این طور نیست که یک اثر تاریخی بدون تحقیق و مستندات تاریخی ثبت شود.

وی در خصوص اینکه چرا از اجرای این پروژه در‌‌ همان ابتدای کار و در سال ۷۲ جلوگیری نشده است، اظهار می‌کند: اول اینکه مسیر در قسمت شمالی‌تر بوده و در واقع نسبت به مصوبه سال ۷۲ تغییر داشته است و همچنین در آن سال تنها طرح تفضیلی توسط مشاور تهیه شده و برای آن استعلامی از میراثفرهنگی صورت نگرفته است.

حضرتی‌ها با بیان اینکه برای حل این مشکل، جلساتی را با اعضای شورای شهر و شهرداری داشته است، عنوان می‌کند: جلساتی مختلفی را برگزار کردیم و به دنبال این هستیم که با تفاهم این مسئله حل شود. قطعا شهرداری با حسن نیت وارده شده است و بنده هم منکر آن نیستم، ولی به هر حال ساز و کاری برای حل این مشکل وجود دارد که باید با گفتگو به آن سمت حرکت کرد.

پل؛ راه حل مشکل

اما محمدنادر محمد‌زاده، مدیرکل راه، مسکن و شهرسازی، در گفتگویی می‌گوید: شهرداری باید تمهیداتی اتخاذ کند که به این حمام و مسجد حیدریه آسیب وارد نشود و این کار را بدون تغییر مسیر هم می‌تواند انجام دهد.

محمدزاده اضافه می‌کند: اگر واقعا حمام از ارزش تاریخی برخوردار باشد با توجه به اینکه حمام زیرزمینی است می‌توان با احداثیک پل با ارتفاع یک یا ۲ متر از ابتدا تا انتهای این حمام ضمن حفظ این اثر تاریخی از تغییر مسیر پروژه نیز جلوگیری کرد. اگرچه برای این کار هزینهٔ پروژه افزایش پیدا می‌کند اما به هر حال مسوولان شهری موظف به حفظ آثار تاریخی و اجرای پروژه بر اساس قانون هستند.

محمدزاده با بیان اینکه چنین اتفاقی در خیابان مولوی هم افتاده است به حمام حاج محمد رحیم اشاره می‌کند و می‌گوید: این حمام نیز در خیابان مولوی قرار گرفته است و حتی تمهیدات حفاظتی برای آن اتخاذ نشده است اما با ساختن پل می‌توان از آسیب‌هایی مانند لرزش که به طاق‌ها وارد می‌شود از حمام بلاغی حفاظت کرد.

به اعتقاد محمدزاده اگر این اثر تاریخی، مسجد بود، شهرداری نمی‌توانست این کار را انجام دهد اما چون حمام بوده و در زیرزمین واقع شده است، می‌توان با ساخت یک پل بدون تغییر مسیر پروژه را ادامه داد.

پروژه شهید انصاری شرقی موجب توسعه گردشگری است

علی فرخزاد، رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین افزود: طرح بازگشایی مسیر خیابان شهید انصاری شرقی که بر اساس طرح جامع ترافیک و مطالعات طراحی و دارای مصوبه از مراجع ذی صلاح است، علاوه بر روان سازی ترافیک هسته مرکزی شهر و ایجاد دسترسی‌های جدید در بافت قدیم منطقه، پروژه شهید انصاری را نیز تکمیل خواهد کرد.

فرخ زاد ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت باز سازی بافت فرسوده، ایجاد انگیزش برای باز آفرینی واحد‌های فرسوده توسط ساکنین محلات واقع در طرح را از دیگر مزایای اجرای این طرح خواند و گفت: این طرح با ایجاد دسترسی‌های مناسب کمک شایانی نیز به توسعه گردشگری با توجه به آثار تاریخی واقع در این منطقه خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به مزایای اجرای این طرح شورای عالی معماری و شهر سازی با نظر مثبت خود روند اجرایی این طرح از سر گرفته شود.

اجرای طرح خیابان شهید انصاری شرقی بهترین مسیر جایگزین است

حکمت اله داودی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قزوین، نیز در این خصوص گفت: اجرای طرح خیابان شهید انصاری شرقی با توجه به اینکه ترافیک سنگینی در مسیر امام خمینی(ره) و طالقانی بدلیل وجود مراکز متعدد تجاری، درمانی و آموزشی وجود دارد بهترین مسیر جایگزین است.

وی افزود: با اجرای این طرح علاوه بر تعیین تکلیف چندین ساله ساکنین واقع در این طرح با ایجاد دسترسی‌های مناسب و جدید نوسازی محلات در طرح رونق بیشتری خواهد گرفت.

این کار‌شناس حمل و نقل و ترافیک شهری در ادامه با اشاره به عدم وجود دسترسی‌های مناسب در مناطق قدیمی شهر گفت: با احداثاین مسیر امداد رسانی در صورت بروز حوادثغیر مترقبه و طبیعی به سادگی انجام خواهد گرفت.

عضو شورای شهر قزوین در پایان سخنان خود تصریح کرد: در اجرای این طرح باید نظرسازمان میراثفرهنگی در حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

این پروژه که می‌رفت مهم‌ترین محور ترافیکی و عبور و مرور شرق به غرب شهر قزوین و تامین کننده ارایه خدمات سریع و بهتر در جنوب شهر به شهروندان باشد پس از میلیارد‌ها ریال هزینه و صرف انرژی و زمان بسیار با ثبت به یکباره یا به قول دوستان اضطراری یک حمام در مسیر اجرایی پروژه توسط سازمان میراثفرهنگی به بن بست رسید!

هم اینک این پروژه توسط میراثفرهنگی بدون هیچ توجیه‌ منطقی از سابقه، هزینه و زمان زیادی که از آغاز و اجرای آن گذشته ناکام مانده است البته بهتر بود رییس سازمان میراثفرهنگی راهکار خود را به رسانه‌ها هم اعلام می‌کرد تا رسانه‌ها با کار‌شناسان بیشتری راهکارهای ایشان را بررسی می‌کردند.

جالب توجه است که اخیرا میراثفرهنگی در اقدامی جالب با استقرار نیروهای گشت سیار از این مجموعه محافظت می‌کند، اما سوال اینجاست که این اما و اگر‌های مسئولین در این ۵۰ سال کجا بود و سازمان میراثفرهنگی فاز اول و دوم پروژه را دیده بود و نظرات خود را نیز ارایه کرده بود. ولی به یک باره کاری که می‌شد با تفاهم با شهرداری حل کند به یکباره در آخرین مرحله اجرای پروژه‌ای که می‌توانست گره کور ترافیکی مرکز و جنوب شهر را بگشاید باعثاخلال در اجرای این پروژه شده است و هزینه‌های اجرا را افزایش داده و نگرانی مردم ساکن در این منطقه را افزایش ندهد.

آیا سازمان میراثفرهنگی به تازگی در شهر قزوین مستقر شده است و آیا بهتر نیست بیشتر به فکر احیا و مرمت مهم‌ترین آثار تاریخی در معرض انهدام مثل دولتخانه، گراند هتل، میمون قلعه و… باشد؟ گویی مسئولین میراثفرهنگی استان به این اقدام سریع چشمشان را که بر روی اقدامات شهرداری قزوین در احیای گرمابه قجر و حاج میر حسن و مجموعه سعدالسلطنه و… در ۱۰ سال اخیر که نبسته‌اند البته آقای حضرتی قبل از انتصابش هم جزو کارگروه قزوین + ۲۰ شهرداری بود چرا این موضوع را در جلسه‌ای خصوصی حل نکردند.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که میراثفرهنگی خود باید منشاء افزایش گردشگر و رونق بخشی به فضاهای تاریخی فرهنگی قزوین و تاثیر گذاری بر فرهنگی عمومی باشد و در باید در اتخاذ سیاست‌هایی دور اندیشانه در ‌‌نهایت به نفع مردم و جامعه تمام می‌شود جدی تری عمل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز