خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر کشور:

مسئولیت مردان در حل مسائل زنان بیشتر است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۲۵۷

در حل مسائل زنان، مسئولیت مردان بیشتر است و عدم حل مسائل زنان به خانواده و جامعه آسیب می‌زند.

مشاور امور بانوان وزیر کشور در قزوین گفت: در حل مسائل زنان، مسئولیت مردان بیشتر است و عدم حل مسائل زنان به خانواده و جامعه آسیب می‌زند.

به گزارش ایلنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری قزوین، فهیمه فرهمندپور در جلسه شورای اداری استان قزوین با بیان این مطلب افزود: فراز و نشیب‌ها و افت و خیز‌ها و دستاوردهای کم و بیش متفاوتی را در حوزه زنان اعم از خانواده و اجتماع مشاهده می‌شود.

وی با اعلام اینکه وضعیت زنان در خانواده‌ها، گروه‌های اجتماع و جوامع اعم از موقعیت‌های جغرافیایی کشور و دیگر کشور‌ها یکسان نیست بلکه یک تفاوت چشم گیری در اهتمام مسائل زنان و خانواده وجود دارد، افزود: شاید تصور شود که اصلی‌ترین شاخص این مقاومت وضعیت امکانات، زیر ساخت‌ها و منابع مالی است. ولی حقیقت اینطور نیست آن چیزی که در وضعیت زنان در موقعیت‌های ایجاد می‌کنند، در دیدگاه و نگرش مردان نسبت به این وضعیت هست که باعثمتفاوت شدن وضعیت زنان می‌شود.

مشاور وزیر کشور با اظهار اینکه براساس آمار، ثروتمند‌ترین زنان دنیا، زنان کشور عربستان سعودی است، در حالیکه آن‌ها کمترین حق استفاده از ثروت‌شان بهره‌مند هستند، تصریح کرد: آنچه که تعیین کننده هست، نوع نگرش است. اگر ما در دولت تدبیر و امید موفق شویم که یک وحدت نسبی در نوع نگرش مدیران نسبت به زنان داشته باشیم خیلی موفقیت کسب خواهیم کرد.

فرهمند‌پور بیان کرد: ما در چند مساله احتیاج به رسیدن به یک وحدت نگرش داریم مسایل زنان برای ما مهم است زیرا مسایل خانواده است. زیرا خانواده مکانی است که اصلیترین نقش را در شکل گیری شخصیت افراد ایفا می‌کند.

وی افزود: مسائل زنان، مسائل جامعه است و متاسفانه برخی تصور می‌کنند که مسائل جامعه را می‌توان حل کرد بدون توجه به مسائل زنان و خانواده را به رفاه، نشاط، شادی، امنیت و… می‌توان رساند بدون اینکه مسائل زنان را حل کنیم.

فرهمندپور افزود: شاید برخی وقت‌ها عملکرد خود زنان باعثبوجود آمدن این تفکر شده است. ما وقتی مسائل زنان را می‌بینیم منظورمان مسائل‌مان در کنار مردان به عنوان بخشی از جامعه است.

وی تاکید کرد: مسائل زنان، مسایل زنانه نیست و تنها نباید با حضور و تلاش زنان حل شود. بلکه با مداخله و حضور مستقیم مدیران بایستی حل شود.

فرهمند افزود: سلامت زنان، ارتقاء زنان، تأمین اجتماعی و اقتصادی زنان و امنیت خانواده مستقیم توسط مدیران باید اتفاق می‌افتد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده تصریح کرد: عمدهٔ مسائل زنان معلول‌هایی است که باید علت آن را در گروه‌های دیگر جامعه جست‌و‌جو کرد.

وی افزود: مواردی که مطرح می‌کنم ناشی از تجربه صرف نیست بلکه برآیند پژوهش‌های مختلف در کشور را بیان می‌کنم.

وی افزود: امروزه ما یک نیاز و میل رو به تزایدی در زنان برای اشتغال شاهد هستیم با توجه به اینکه مشکل اشتغال در جامعه ما وجود دارد که این مشکل شامل مردان و زنان می‌شود.

فرهمندپور بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در جامعهٔ ما نسبت به دهه‌های گذشته به اندازه کافی مردان نسبت به تامین معاش خانواده احساس مسئولیت نمی‌کنند. گرچه مشکلات اقتصادی هم وجود دارد ولی در کنار این مساله یک نگرش فرهنگی در جامعه باعثوجود این مشکل شده است.

وی افزود: حضور آقایان در دوره‌های آموزشی تحکیم خانواده و روابط موثر کمتر از ۸ درصد شرکت کنندگان است.

مشاور وزیر کشور افزود: ما دائماً دغدغه مساله حجاب و عفاف را در سال‌های گذشته در خانواده‌ها و جامعه داشتیم و مدام خانم‌ها و دختران را به این امر تشویق می‌کنیم و در دانشگاه‌ها، مدارس و… به این امر می‌پردازیم ولی در عین حال نیز بایستی به پسران نیز به انتخاب دختران در خصوص رعایت امر حجاب و عفاف را بیاموزیم. در حالیکه در قرآن توجه به امر عفاف و حجاب اول برای مردان تاکید شده است.

وی افزود: ما در سال‌های اخیر، مسائل جدی و آسیب‌های جدی در حوزهٔ خانواده داریم و این آسیب‌ها در اقشار و گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف وجود دارد. سن ازدواج افزایش و متوسط سن طلاق در حال پایین آمده است و این امر یک نگرانی است که خانواده‌های ما را تهدید می‌کند.

وی افزود: ما تنها درخصوص حل مسائل اجتماعی تنها به عنوان یک پدیده می‌نگریم ولی ریشه‌ای به حل آن فکر نمی‌کنیم.

فرهمند پور بیان کرد: اعمال سهمیه جنسیتی در ورود به دانشگاه‌ها، یک امر نامناسبی بودکه اتفاق افتاد چون ما راه دیگر برای ابراز خود برای دختران فراهم نکردیم که باعثشده است دختران ما برای این امر اشتیاق به ورود به دانشگاه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مدیریت مطالبات دختران و پسران راه چاره است تا آنهایی که تنها برای دانشگاه رفتن هدف دارند، وارد دانشگاه شوند و بایستی موقعیت‌هایی فراهم شود تا شرایط اشتغال برای دختران و پسران طوری فراهم شود که احتیاجی به ورود به دانشگاه برای اشتغال زایی نداشته باشند.

مشاور وزیر کشور افزود: تغییر مدل مهاجرت نیز یک دغدغه جامعهٔ ما بوده است ولی مدل مهاجرت جامعه ما مدل مهاجرت مردان بوده است ولی امروزه این مدل در حال تغییر است و نسبت به آسیب‌های این امر باید حساس باشیم.

فرهمند افزود: آثار افسردگی زنان، بسیار بالاست و درصد توجه به ورزش در زنان، بسیار پایین است و ما با توجه به اهمیت این امر باید هزینه و برنامه ریزی داشته باشیم.

وی به مساله اعتیاد اشاره کرد و افزود: برخلاف گذشته که اعتیاد یک آسیب مردانه تلقی می‌شد، امروزه این امر را می‌توانیم صرفاً مردانه ببینیم. بلکه ۹ درصد معتادان کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند ما باید نسبت به آسیب‌های اعتیاد در زنان نگران‌تر باشیم. ضمن اینکه الگوی اعتیاد زنان نسبت ابتلا به اعتیاد تغییر یافته در حالیکه امروزه متوسط سن آغاز اعتیاد در زنان ما حدود ۲۷ ساله است ضمن اینکه عمدهٔ زنان معتاد ما در کشور اعتیاد به مواد صنعتی است و برنامه‌های ناشی از اعتیاد زنان با بزه‌های ناشی از اعتیاد مردان متفاوت است.

مشاور وزیر کشور تأکید کرد: از تمامی مدیران عضو شورای اداری استان در خواست دارم از تمامی مشکلات و مسائل زنان یک فهرستی تهیه کنند و سهم همهٔ مدیران را نیز برای حل این مسایل مشخص کنند زیرا این مشکلات اگر حل نشود زیان آن خانواده‌ها و جامعه را نیز نشانه خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: به شرط اینکه اهتمام و نگرش ویژه وجود داشته باشد به جای صرف هزینه‌های زیاد مدیریت مناسب نیز می‌تواند در جهت حل مشکلات زنان موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز