خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان قزوین

نخستین نمایشگاه پژوهشی‌ های کشاورزی در قزوین افتتاح شد

رئیس مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه دستاورهای پژوهشی و ترویج کشاورزی است در کنار آن شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار است که با این مجموعه همکاری می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از قزوین، مهرزاد مستشاری در آیین افتتاح نمایشگاه پژوهش های  کشاورزی و دانش بنیان با حضور مسئولین استانی کشاورزی صبح امروز  در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی  استان با اشاره به " هفته پژوهش"  اظهار کرد: این نمایشگاه با توجه به فرارسیدن  این هفته  بر پا شده است  این امر در حالی است که  در این نمایشگاه ،شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار است که با این مجموعه همکاری می کنند.

"ایده "به" محصول " تبدیل شده است

وی افزود: در این نمایشگاه این ایده بوده است که توانسته تبدیل به محصول شده است همچنین 25 طرح تحقیقاتی وجود دارند که در انتها به برگزیده‌های هر رشته معرفی می‌شوند.

مستشاری کشاورزی را شامل پژوهشگران گیاه پزشکی، علوم دامی و زراعی- باغی عنوان کرد و افزود: در زمینه  آموزشی آموزش شامل مقطع علمی- کاربردی و  دانش آموزی است که در بخش ترویج کشاورزی ، 6 شرکت دانش بنیان, گیاهان دارویی ،دستگاه‌های هوشمندی همچون سرد کن, آب آبیاری و پورش ماهی قزل آلا به نمایش در آمده‌اند.

ثبت  گونه‌های گرد افشانی ایران در جهان

بابک قرالی محقق غرفه گرد افشانی نیز اظهار کرد: در جنوب ایران با کشف گونه های جدید گرد افشانی 11 گونه آن در جهان به ثبت رسیده است.

مصطفی بدری محقق غرفه تکثیر محصولات باغی اظهار کرد: کشت بافت یک نوع محیط آزمایشگاهی " قلمه زدن" است ولی به جای یک قلمه می توانیم از یک گیاه هزار محصول تولید کنیم.

وی تولید گیاهان عاری از بیماری و ویروس، امکان ایجاد تنوع سوماکلونال، تولید پایه در تمام فصول و تکثیر انبوه گیاعان را از مزایای کشت بافت در باغبانی عنوان کرد.

این محقق، چای ترش، چای سبز،آلورا و استویا را از گیاهات دارویی برشمرد و افزود: برخی گیاهان جنبه دارویی دارند و می توانند بیماری‌های اعصاب و پوستی را دفع کنند.

وی افزود: آلورا گیاهی است که از اعصاره  آن برای درمان پوست استفاده می‌شود در این بین چای ترش تولید شده در این غرفه برای فشار خون مناسب است.

بدری، لیمو و آویشن را از دیگر گیاهان دارویی نام برد و اعلام کرد: این غرفه با همکاری صنعت کشت آریا که پایه تولید آن ، تولید انگور است فعالیت می کند.

گفتنی است، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ، آموزشی و ترویجی از 28 تا 30آذرماه از ساعت 9 تا 14 در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان دایر است.

کد خبر : ۳۳۰۹۷۰