خبرگزاری کار ایران

نصرتی، شهردار قزوین

اجرای برنامه شکوفایی شهری موجب افزایش سرمایه‌گذاری در قزوین می‌شود

شهردار قزوین گفت: اجرای برنامه جهانی ابتکار عمل شکوفایی شهری (CIP) موجب افزایش سرمایه گذاری در قزوین می‌شود.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ نصرتی در نشست خبری ظهر امروز در سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد، افزود: اجرای برنامه جهانی ابتکار عمل شکوفایی شهری (CIP) که توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد تدوین و برنامه ریزی شده است، می‌تواند روند رشد و توسعه قزوین را سرعت ببخشد و قزوین را در رسیدن به جایگاه مطلوب خود یاری رساند.

وی با اشاره به اینکه از سال 2012 تدوین این برنامه جهانی در دستور کار برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته است، اظهار کرد: در این برنامه شش شاخصه برای سنجش شهرها تعیین شد و شهرهای ثبت نامی بر اساس این شش شاخصه مورد سنجش و داوری قرار گرفتند.

شهردار قزوین ادامه داد: برای شرکت در این رقابت به همه کشورها اطلاع رسانی صورت گرفته بود که تا روزهای آخر از کشور ایران هیچ یک از شهرها حضور خود را اعلام نکرده بودند.

نصرتی با بیان اینکه ما از طریق مجمع جهانی شهرهای اسلامی که دبیرخانه آن در قزوین واقع شده است، نسبت به پیگیری ثبت نام شهر قزوین اقدام کردیم، گفت: در روز آخر 64 شهر از 38 کشور ثبت نام خود را انجام داده بودند که در نخستین داوری 32 شهر، پس از آن 5 شهر و در نهایت از میان دو شهر، یک شهر یعنی قزوین به عنوان پایلوت اجرای برنامه جهانی ابتکار عمل شکوفایی شهری (CIP) انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه پس از انتخاب شهر قزوین در مرحله اول و حضور در بین 32 شهر، جمع آوری اسناد و پیگیری‌های بین‌المللی برای انتخاب این شهر به عنوان پایلوت آغاز شد، عنوان کرد: دکتر ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این برنامه به عنوان دبیر اجرایی آن حضور داشتند که با نامه نگاری و حمایت‌های فراوان و بی بدیل ایشان، شهر قزوین به عنوان پایلوت اجرای برنامه (CIP) انتخاب شد.

شهردار قزوین با بیان اینکه با نظر استاندار قزوین قرار بود معرفی این موفقیت با حضور رئیس جمهور یا معاون اول ایشان انجام شود، گفت: با توجه به برنامه‌های کاری آنان این موضوع به تعویق افتاد و در نهایت این برنامه در دفتر رئیس سازمان محیط زیست کشور در تهران و با حضور نماینده سازمان ملل معرفی شد.

نصرتی تأکید کرد: با اجرای این برنامه، سندی برای شهر پایلوت تهیه می‌شود که طبق آن پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌های نهادهای بین‌المللی، بانک‌ها و مؤسسات مالی وابسته سازمان ملل متحد، برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: با انتخاب شهر قزوین، آماری در مدت سه ماه تهیه شد که با ارسال این آمار به برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، بررسی این آمار در دستور کار آنان قرار می‌گیرد و پس از تأیید این آمار، سند راهبردی اجرای برنامه ابتکار عمل شکوفایی شهری تهیه خواهد شد.

شهردار قزوین تأکید کرد: در سال جدید با پیگیری‌های مستمر و دقیق، برای تصویب این سند راهبردی و اجرایی شدن آن تلاش می‌کنیم.

 این سند را معتبرترین سند بین‌المللی برای شهرها دانست و افزود: باید با مدیریت صحیح شهری و استانی از اجرای این برنامه در راستای توسعه شهری قزوین بهره و پروژه‌ها را مطابق با این سند راهبردی پیش ببریم.

نصرتی افزود: این سند افتخاری برای شهر قزوین به حساب می‌آید و باید با حمایت‌های همه جانبه به نتیجه برسد.

شهرداری‌ها سال سختی را پشت سر گذاشتند

شهردار قزوین سال 1394 را برای شهرداری‌ها سال سختی دانست و گفت: فراز و نشیب‌های مالی و بودجه‌ای در این سال لحظه‌ای بود و پیش بینی اجرایی شدن و تحقق پروژه‌ها و انطباق آن با بودجه مصوب شهرداری‌ها کار ساده‌ای نبود.

نصرتی با اشاره به اینکه این سال برای شهرداری‌هایی که در حال اجرای پروژه بودند، سخت‌تر گذشت، عنوان کرد: برخی از شهرداری‌ها در این سال حفظ و نگهداری شرایط فعلی را وظیفه خود می‌دانستند اما برخی دیگر همچون شهرداری قزوین در کنار انجام این وظیفه، اقدامات اجرایی و تولید زیرساخت را نیز در دستور کار خود قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه ما جزو تعداد انگشت شماری از شهرداری‌ها بودیم که نسبت به اجرای پروژه‌ها نیز اقدام کردیم، گفت: احداث بلوارها، تقاطع‌های غیرهمسطح، پارک‌ها و اجرای دیگر پروژه‌های شهری در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از این پروژه‌ها با تحقق بودجه مصوب به نتیجه و بهره برداری رسید.

احداث قطار تندرو و تحویل فرودگاه از برنامه‌های شهرداری است

شهردار قزوین با اشاره به اینکه احداث قطار تندروی قزوین-تهران در دستور کار قرار دارد، گفت: این پروژه یکی از اساسی‌ترین موضوعات استانی و در حال پیگیری است که امیدواریم با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد.

نصرتی افزود: این پروژه با مشارکت دولت، شهرداری و بخش خصوصی قابل انجام است.

وی با اشاره به مذاکره خرید 20 فروند هواپیمای 40 نفره برای فرودگاه شهر قزوین توسط شرکت هواپیمایی هما تصریح کرد: طبق تفاهم نامه امضا شده امیدواریم تا تیر ماه سال جاری بتوانیم اقدامات لازم تحویل فرودگاه از طریق سازمان خصوصی سازی را انجام دهیم که این امر تنها با حمایت‌های کشوری، استانی و نمایندگان میسر خواهد شد.

شهردار قزوین با اشاره به تقاطع‌های در حال ساخت در شهر قزوین نیز گفت: دو تقاطع در سال جاری و دو تقاطع دیگر در سال 1396 به بهره برداری خواهد رسید.

نصرتی ادامه داد: زیر ساخت ها در حال حاضر در شهر قزوین آماده شده و پروژه‌های بوستان ملی باراجین نیز به بهره برداری رسیده است.

پویایی شهر قزوین با سرمایه گذاری در بخش گردشگری محقق می‌شود

شهردار قزوین با اشاره به اینکه برخی از زیرساخت‌های گردشگری توسط شهرداری قزوین ایجاد شده است، گفت: نوروز سال 1395، نوروزی متفاوت برای شهر قزوین بود و گردشگران زیادی وارد این شهر شدند و از آثار مختلف تاریخی و طبیعی آن بازدید کردند.

نصرتی برگزاری جشنواره بازی و اسباب بازی را در جذب گردشگر بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: در سال جاری 105 هزار نفر به طور رسمی از جشنواره بازی و اسباب بازی و سرای سعدالسلطنه بازدید کردند که بسیاری از گردشگران پس از حضور در این جشنواره به بازدید از دیگر آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و گردشگری شهر ترغیب می‌شدند.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری موجب تولید شغل و ثروت و پویایی شهرها می‌شود، اظهار کرد: شهرداری قزوین با استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی همچون صدا و سیما و بزرگ‌ترین بیلبورد تبلیغاتی کشور که در اتوبان تهران-قزوین نصب شده است، در راستای معرفی شهر قزوین و توانمندی‌های این شهر اقدام کرده است که نتایج آن را در نوروز امسال شاهد بودیم.

شهردار قزوین با اشاره به اینکه در حال حاضر زیرساخت‌ها و حداقل امکانات گردشگری در شهر قزوین فراهم شده است، گفت: تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم اما استفاده از این امکانات و زیرساخت‌ها را نباید نادیده گرفت.

نصرتی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی شهری با وجود یک رستوران می‌تواند جاذب گردشگر باشد پس قزوین با وجود این ظرفیت‌های بی نظیر بسیار بهتر و موفق‌تر خواهد بود و باید به جایگاه واقعی خود در سطح ملی و بین‌المللی دست یابد.

کد خبر : ۳۵۹۳۶۰