خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

میراث فرهنگی در بازسازی دولت‌خانه صفوی کوتاهی کرده است

استاندار قزوین بیان کرد: در بازسازی مجموعه دولت‌خانه صفوی میراث فرهنگی کوتاهی کرده است ولی انجام این امر اکنون به عنوان فرصتی مناسب برای استان است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ فریدون همتی صبح امروز در دیدار با معاون میراث فرهنگی کشور گفت: باید تلاش لازم صورت گیرد تا موانع بر سر راه اجرای این پروژه مهم  و دارای جایگاه ملی که به عنوان اساس و پایه شهر قزوین برداشته شود.

همتی بیان کرد: با یک رویه کارشناسی زمان‌بندی مناسبی در خصوص مراحل اجرایی این پروژه لحاظ شود وضرورت دارد تا با تدوین و ترسیم یک نقشه کاری، چشم انداز احیا و بازسازی این مجموعه بطور اصولی انجام شود تا در اولویت بودجه سال‌جاری استان مد نظرقرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان تاکید کرد: با توجه به اهمیت اجرای پروژه دولت‌خانه صفوی در قزوین ضرورت  دارد تا به عنوان یک امر اولویت‌دار و ویژه در سفرهیات دولت به استان جهت تصویب نهایی مطرح شود.

استاندار قزوین از دستگاه‌های متولی اجرای این پروژه خواست تا ظرف مدت دو ماه نقشه اجرایی آن را طراحی کنند تا با مشارکت و همراهی دستگاه‌های متولی مراحل اجرایی آن آغاز شود.

استاندار قزوین در ادامه سخنان خود درباره تعیین تکلیف برای مرمت و ساماندهی برخی از اماکن مسکونی شهر قزوین که جزو آثار تاریخی و ملی ثبت شده هستند نیز تاکید کرد.

وی ادامه داد: برای ساماندهی این منازل مسکونی جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه و مالکان آنها تشکیل و تصمیم گیری مناسب اتخاذ شود.

همتی همچنین درباره ساماندهی خیابان شهدا(سپه سابق)نیز از شهردار قزوین خواست تا این امر بطور جدی در برنامه امسال شهرداری قرار گیرد.

دولت‌خانه صفوی قزوین باید به مقصد گردشگری تبدیل شود

محمدحسن طالبیان نیز در این دیدار گفت: اجرای این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌های با اهمیت تنها با عزم، اراده و همدلی ملی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در جذب توریست و ارز آوری برای مناطق کشور از اهمیت زیادی برخوردار است ولی در ساماندهی این اماکن و بناها بایستی قدمت آنها حفظ شود و بر اساس شیوه‌های متداول در دنیا صورت گیرد تا در لیست آثار جهانی ثبت شود.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه با مشارکت دستگاه‌های مربوطه امکان پذیر خواهد بود و شهرداری و میراث فرهنگی بایستی همراهی مناسبی در این خصوص داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: دولتخانه صفوی قزوین به عنوان یک الگوی ویژه و مهم تاریخی مد نظر است که پس از مرمت می‌بایست به مقصد گردشگری تبدیل شود و به عنوان الگوی ویژه و مهم در قزوین مطرح گردد تا در مراحل بعدی به استان‌های اصفهان ویزد نیز تسری یابد.

وی افزود: در اجرای این پروژه لازم است مسایل فرهنگی، مرمتی و حفاظتی مدنظر قرار گیرد و براساس نقشه تدوین شده پیش رود و بر طبق یک رویه کارشناسی بررسی شود تا به اصالت بنا نیز خدشه‌ای وارد نشود.

طالبیان در خصوص احیا و مرمت خانه‌های مسکونی تاریخی قزوین نیز گفت برای احیای منازل مسکونی و تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند 50 درصد هزینه مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی به مالکان پرداخت می‌شود.

تدوین یک برنامه مناسب برای مدیریت باغستان های قزوین با هدف حفاظت و تداوم حیات این مکان‌ها از دیگر تاکیدات استاندار دراین دیدار بود.

در این جلسه همچنین برای مرمت بازار قیصریه قزوین نیز بعد از بحث و بررسی مقرر شد تا با مشارکت و هم اندیشی مجموعه  مدیریتی ، دستگاه‌های خدمات‌رسان  و نمایندگانی از اصناف اجرایی شود.

کد خبر : ۳۷۸۵۲۱