خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام و المسلمین ادیب:

ادعای شیعه بودن داریم؛ چرا زندگی‌مان مانند " حُر " یا " زُهیر " نیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۴۶

ادعای شیعه بودن داریم اما باید پرسید چرا زندگی‌مان مانند " حُر " یا " زُهیر " نیست؟ مگر نه اینکه این محافل و مجالس برپاست؟ این سخن شاید حرف تلخی باشد اما باید ذکر شود که شاید اشکال از خود ماست که به این جایگاه‌ها نمی‌رسیم.

ایلنا: عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با تأکید بر این که قیام امام حسین(ع) برای تغییر نگرش‌ها در جامعه بود، گفت: عاشورا مبدأ فرهنگ‌سازی است چون از این تاریخ و از این روز است که جریان تشیع وارد نگرش جدید به سیاست، به امامت و به حکومت شده است؛ نه اینکه معنای امامت در واقع عوض شده باشد، بلکه مردم متوجه اهمیت آن شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین مسعود ادیب از اساتید حوزه و دانشگاه، در مراسم عزاداری ماه محرم در دفتر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در قم، اظهار داشت: حادثه کربلا و قیام عاشورا، نقطه عطف تاریخ تشیع است و به همین دلیل است که در تمام لحظات و ساعات و تقویم عبودیت، سیدالشهداء(ع) و حادثه کربلا حضور دارد؛ و شاید یکی از نشانه‌های این مهم این باشد که زیارت عاشورا نه فقط در محرم، بلکه در همه زمان‌ها و مکان‌های متبرکه سفارش شده است.

وی گفت: اگر اولا قبول داریم آن چه اهل بیت(ع) فرموده‌اند از ناحیه تعلیم رسول الله(ص) بوده و هوی و هوس در بیان آنها راه پیدا نکرده و ثانیا اگر قبول کنیم مام دستوراتی که خداوند بیان فرموده است، براساس حکمت و اساس است، آن وقت است که اشراف تقویم بندگی به نام امام حسین(ع) معنای خاصی پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه عاشورا یوم الشیعه و نقطه عطف تاریخ است، اضافه کرد: عاشورا مبدأ فرهنگسازی است چون از این تاریخ و از این روز است که جریان تشیع وارد نگرش جدید به سیاست، به امامت و به حکومت شده است؛ نه اینکه معنای امامت در واقع عوض شده باشد، بلکه مردم متوجه اهمیت آن شدند.

وی با بیان اینکه یکی از اجزای فرهنگسازی تغییر نگرش‌هاست، گفت: نوع نگاه ما به مسائل مختلف، نظام ارزشی ما را درست کرده، که این نظام ارزشی نیز، رفتار و عمل ما را تنظیم می‌کند؛ چون اگر نگاه ما به مسائل مختلف نگاه درستی نباشد، نظام ارزشی ما و در نهایت رفتار و عمل ما دچار مشکل خواهد بود و از آن طرف اگر نگاه ما درست شد، نظام ارزشی و در نهایت رفتار و عمل ما نیز درست خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین ادیب با بیان اینکه ریشه دارتر از عمل انسان، نظام ارزشی اوست که این نظام ارزشی نیز، به نوع نگاه او به مسائل مختلف برمی‌گردد، گفت: امام حسین(ع) می‌دید که در آن دوران، نظام ارزشی الهی قابل شناسایی نیست و زیبایی‌ها روی برگردانده است؛ امام حسین(ع) می‌خواست که با قیام خود، نگاه جامعه را به سمت خوبی‌ها جلب کند.

وی با اشاره به سخنانی از حضرت علی(ع) در یکی از خطبه‌های موجود در نهج البلاغه، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند که اوضاع به قبل از رسالت پیامبر(ص) و دوران جاهلیت برگشته است که برخی از ایشان سؤال می‌کردند، چرا شما این سخن را می‌گویید، درحالیکه اکنون وضع برای مسلمانان بهتر شده است؟ باید فکر کرد که منظور امام(ع) از این سخن این است که نظام ارزشی و فکری جامعه است که به دوران جاهلیت برگشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: پیامبر(ص) کمتر از ربع قرن، جامعه‌ای که در عصر جاهلیت به سر می‌برد، را اصلاح، و نگاه‌ها و مطلوب‌های آن جامعه را عوض کرد. مردم رفتاری از پیامبر(ص) دیدند که ایمان، زینت دلهای شان شد و لذا حاضر می‌شدند جان و مال شان را در راه اسلام فدا کنند؛ اما متأسفانه بعد از دوران پیامبر(ص)، گرچه بر قدرت حکومت اسلام افزوده شده و پول و جایگاه وجود داشت، ایمان کمرنگ شده بود و به همین دلیل بود که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمودند برگشته‌ایم به عصر جاهلیت؛ در این دوران تمام تلاش امام علی(ع) این است که نگاه‌ها را عوض کند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در حکومت کمتر از ۵ ساله خود نتوانست معاویه را نابود کرده و تمام ممالک اسلامی را تحت سیطره خود در آورد، اما نگاه‌ها را به سمت خوبی‌ها و ارزش‌های واقعی عوض کرد؛ امام حسین(ع) هم با قیام خود در حادثه کربلا، همین کار را کرد و بر همین اساس اهداف حرکت شان را توضیح می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین ادیب گفت: این تغییر نگرش است که عاشورا را مبدأ و شاخص می‌کند و هنوز هم هر کس به امام حسین(ع) و قیام او نگاه می‌کند، شکوه ایمان و اوج زیبایی‌هایی انسانی را می‌بیند.

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) الگویی تمام عیار برای آزاد زیستن است، گفت: افرادی همچون " حُر " یا " زُهیر "، در طول زندگی خود هیچ رفت و آمدی با امام حسین(ع) نداشتند اما با یک تلنگر ایشان، در زمره بهترین انسان‌های عالم قرار گرفته و امام حسین(ع) را الگو و پیشوای خودشان قرار دادند.

این محقق و پژوهشگر دینی، با طرح سؤالی گفت: ادعای شیعه بودن داریم اما باید پرسید چرا زندگی‌مان مانند " حُر " یا " زُهیر " نیست؟ مگر نه اینکه این قدر محافل و مجالس برپاست؟ این سخن شاید حرف تلخی باشد اما باید ذکر شود که شاید اشکال از خود ماست که به این جایگاه‌ها نمی‌رسیم.

مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول ماه محرم، همه روزه از ساعت ۱۵:۴۵ الی ۱۷:۰۰، در دفتر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در قم، با حضور برخی از شخصیت‌های برجسته حوزوی و سیاسی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز