خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام و المسلمین کاملان در گفت وگو با ایلنا:

مردم و علما پشتوانه تیم دیپلماسی کشورمان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۰۵

تحمل جریان افراطی داخل از سوی دکتر روحانی، ناشی از ضعف ایشان نیست، بلکه ناشی از تدبیر ایشان است / تیم هسته‌ای نباید از خودشان ضعفی از درون نشان دهند بلکه با قدرت و قوت بیشتر به کارشان ادامه دهند.

ایلنا: عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مردم، مراجع تقلید و علما پشتوانه تیم دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای هستند، گفت: علاوه بر آیت الله وحید خراسانی، علما و مراجع تقلید دیگری هم، پشتوانه قوی برای دولت آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان هستند؛ بنابراین این‌ها نباید از خودشان ضعفی از درون نشان دهند بلکه با قدرت و قوت بیشتر به کارشان ادامه دهند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کاملان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به کارشکنی‌های برخی از افراطیون در روند مذاکرات گروه دیپلماسی کشورمان با گروه ۱ + ۵ درخصوص مسئله هسته‌ای، اظهار داشت: افراطیون داخلی با اقدامات خود، خواسته یا ناخواسته دقیقا هم نوا و همگام با برخی کشورهای عربی اطراف ما مخصوصا عربستان که امروزه به دشمن سر سخت ما تبدیل شده و نمی‌خواهند مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ به نتیجه مطلوب برسد، حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از کارشکنان داخلی، افراد شاخصی هستند که از چشم مردم پوشیده نیست، گفت: کارشکنان داخلی چون می‌دانند اگر مذاکرات به نتیجه برسد، مردم از فواید آن بهره‌مند شده و خودشان به حاشیه رانده می‌شوند، آرزو می‌کنند‌ای کاش تیم دیپلماسی دولت دکتر روحانی موفق نشود؛ چون این‌ها در شرایط ناهنجار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که اصلا می‌توانند تنفس کنند و در کشور جایگاهی برای خودشان دست و پا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، افزود: اگر در شرایط اقتصاد سالم باشیم و کشور در هنجارهای مشخص اقتصادی و فرهنگی و سیاسی به سر ببرد، این‌ها چون اصلا به لحاظ استعداد، ذهن، سواد کلاسیک و علم و دانش، بهره آن چنانی ندارند، نمی‌توانند به حیات خودشان این چنین ادامه دهند و در جایگاه‌هایی باشند؛ یعنی برخی از آن‌ها به عنوان یک شهروند عادی می‌توانند باشند، اما امروزه می‌بینید همین افراد، از همین ناهنجاری‌ها کاملا سوء استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کاملان اضافه کرد: ظاهرا تصمیم جدی از طرف بعضی از جریانات نیست که به این شرایط پایان بدهند؛ نه تنها پایان بدهند و حتی اصرار کنند که همین طور باقی بماند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: آقای ظریف و تیم همراه‌شان در مذاکرات خارجی، تا به حال خوب پیش رفتند، ولی نباید با دو تا حرف و گپ و صحبتی که برخی روزنامه‌ها می‌زنند، خودباخته شده و انرژیشان را از دست بدهند، بلکه باید با اطمینان از پشتوانه مردمی به کار خود با قدرت و منطق ادامه دهند.

وی با بیان اینکه آقای ظریف و تیم دیپلماسی کشور در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱ + ۵ پشتوانه مردمی و پشتوانه‌های محکمی از طرف علمای قم دارد، گفت: اگر رأی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خردادماه را آنالیزه کنید، خوب می‌توان فهمید که توده‌های مردم به ایشان رأی دادند؛ بسیاری از افراد هم به دلیل دلخوری از وقایع سال ۸۸ شاید اصلا پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، اما دیدیم در بسیاری از شهرستان‌ها و اعماق روستا‌ها به آقای روحانی رأی دادند و این پشتوانه بزرگ را مجموعه دولت آقای دکتر روحانی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین کاملان به سخن چند روز پیش آیت الله وحید خراسانی در خصوص حمایت از عملکرد تیم دیپلماسی کشور در مذاکرات ۱ + ۵ و انتقاد از کارشکنی‌های برخی افراطیون داخلی مبنی بر اینکه «کسانی که زمینه تشدید تحریم‌ها را فراهم می‌کنند، شاید از این شرایط سود می‌برند» اشاره کرد و گفت: علاوه بر آیت الله وحید خراسانی، علما و مراجع تقلید دیگری هم، پشتوانه قوی برای دولت آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان هستند؛ بنابراین این‌ها نباید از خودشان ضعفی از درون نشان دهند بلکه با قدرت و قوت بیشتر به کارشان ادامه دهند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: خود آقای روحانی کسی است که سال‌های سال در شورای عالی امنیت ملی بوده و از این جریانات خبر دارد و این قضایا و گروه‌ها را می‌شناسد؛ ایشان باید با یک قوت و قدرت بیشتری در مقابل این افراطیون بایستد؛ البته من می‌دانم یک مسئله‌ای مشکل آقای روحانی است و آن این است که آقای روحانی در چند جبهه می‌تواند فعال باشد؟ جبهه خارجی که البته باید در آنجا فعال باشد و حواسش جمع باشد تا منافع ملی ما محفوظ بماند؛ دوم در داخل کشور مسائل اقتصادی و ناهنجاری‌هایی که در آن ۸ سال به صورت جدی به وجود آمده را باید اصلاح کند و مسائلی از این دست و…؛ آن وقت با یک جبهه افراطی هم در داخل مواجه شود؛ آن‌ها که کاری ندارند و فقط به دنبال این هستند که بیایند جلو و شلوغ کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، گفت: به نظرم من اگر آقای دکتر روحانی فعلا این جریان افراطی و کارشکنی‌های آن را تحمل می‌کند، از ضعفشان نیست، بلکه از تدبیر و درایت ایشان است که در کنار انبوه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، جبهه جدیدی را مقابل دولت باز نکند.

وی گفت: مشکلات کشور در مسئله اقتصاد داخلی، مسئله فرهنگ، سیاست خارجی و… وجود دارد و اگر آقای دکتر روحانی بتواند در همین زمینه‌ها کاری انجام دهد، کاری کارستان کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز