خبرگزاری کار ایران

آیت الله موسوی تبریزی:

نظارت استصوابی خلاف شرع و قانون اساسی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۲۸

متاسفانه برخی از شهداو خانواده‌های شهدا مجهول القدر هستند که این به دور از عدالت است / در کشورما نباید چیزی به عنوان شهروند درجه یک و دو داشته باشیم.

ایلنا: دبیر کل مجمع مدرسین محققین حوزه علمیه قم معتقد است: تفسیر نظارت شورای نگهبان از نظارت خود بر انتخابات در قانون اساسی بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نظارت استصوابی، به نظر من هم خلاف شرع و هم خلاف قانون اساسی است؛ در زمان امام خمینی(ره) چنین تفسیری از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات وجود نداشت و بعد از رحلت ایشان چنین تفسیری مطرح شد. این تفسیر نقش مردم را در تعیین سرنوشت خود کم رنگ می‌کند؛ بنده حاضرم برای اثبات این نکته که بحثنظارت استصوابی خلاف شرع و قانون اساسی است با هر کسی مناظره کنم.

چبه گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سید حسین موسوی تبریزی شب گذشته در گرد هم آیی جمعی از اصلاح طلبان قم که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) در تالار بعثت قم گرد هم آمده بودند، با اشاره به شرایط کشور در دوران قبل از انتخابات ۲۴ خرداد اظهار داشت: سال‌ها نفس‌ها به خاطر خدا و به خاطر نظام جمهوری اسلامی در گلو گیر کرد بود و حالا هم کمی گیر کرده، اما اوضاع کمی بهتر شده است.

وی با بیان اینکه ما همیشه حاضریم تا برای کشور فداکاری کنیم، به فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم اشاره کرد و گفت: امیدواریم وحدت به معنای واقعی و صحیح آن در میان مسلمانان و در میان مردم کشورما ایجاد شود.

دادستان اسبق کل انقلاب به سخنرانی خود در ۱۹ دی ماه ۵۶ در میان مردم قم اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از تاسیس انقلاب اسلامی تحقق عدالت؛ قانون و حق و فدای حق شدن بود.

وی ادامه داد: انقلاب ما انقلاب نور؛ حکمت و اصل بود. و بر این اساس خداوند کمک کرد تا مردم ایران به فرصت حاکمیت برآمده از انقلاب اسلامی دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه نباید بین خانواده‌های شهدا تبعیض قائل شد، گفت: متاسفانه برخی از شهداو خانواده‌های شهدا مجهول القدر هستند که این به دور از عدالت است.

آیت الله موسوی تبریزی با بیان اینکه یکی از اهداف بلند تحقق اسلامی حاکیت قانون در کشور بود خاطر نشان کرد: امام خمینی از‌‌ همان سخنرانی بهمن ۵۷ خود در بهشت زهرا تاکید کردند که باید قانون در کشور حاکم شود و باز تاکید داشتند که قانون بر آمده از خواست مردم را عملی خواهیم کرد. بر همین اساس بود که در دوران تبعید خود در فرانسه گفتند که ما به دنبال انتخابات هستیم تا هر چه مردم گفتند اجرا گردید.

وی افزود: امام خمینی در آن سخنرانی معروف فقط یک کلمه از اعتقاد فقهی خودشان را مبنی بر اینکه من دولت تعیین می‌کنم را گفتند، اما بلافاصله با این جمله که من به پشتوانه مردم دولت تعیین می‌کنم آن را اصلاح کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی ده سال قبل از تحقق انقلاب در حوزه علمیه نجف درس ولایت فقیه می‌دادند و بر اساس نظریه فقهی خود گفتند که من دولت تعیین می‌کنم و البته درست هم گفتند. امام بر اساس قولی که به مردم داده بودند و گفته بودند که ما به دنبال جمهوری اسلامی هستیم و بر در نقش محوری مردم در تعیین سرنوشت خود تاکید داشتند والبته در طول دوران رهبری خود همین راه را ادامه دادند.

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین قم گفت: در طول تاریخ دنیا هیچ انقلابی همانند انقلاب ایران وجود نداشت که انقلابیون خیلی زود تعیین سرنوشت کشور را با برگزاری انتخابات به دست مردم بسپارند.

وی یاد آور شد: در دوران مبارزات با رژیم شاه بسیاری از مردم و فعالان سیاسی شعار استقلال؛ آزادی؛ و حکومت اسلامی را سر می‌دادند، اما تنها کسی که با این شعار مخالفت کرد و گفت، باید به جای واژه حکومت اسلامی جمهوری اسلامی عنوان شود شخص امام خمینی(ره) بود.

وی افزود: ایت الله طالقانی دره‌مان زمان انتقاد داشتند و گفتند من نمی‌دانم امام خمینی چه طور می‌توانند جمهوریت را با اسلامیت جمع کنند، اما امام به این نظر اعتقاد داشت و به وعده خود عمل کرد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از دوران بسیار کوتاهی پس از تحقق انقلاب اسلامی امام خمینی اصرار داشتند که باید قانون اساسی کشور به رای مردم گذاشته شود. ابتدا مرحوم آقای حبیبی پیش نویسی از قانون اساسی را که تلفیقی از قانون مشروطه و قانون اساسی کشورفرانسه بود را آوردند و امام خمینی هم گفتند که همین قانون را به رای مردم بگذارید.

وی ادامه داد: نکته جالب این است که در آن پیش نویسی که مرحوم آقای حبیبی خدمت امام آورده بود، اصل ۱۱۰ و ولایت فقیه وجود نداشت و امامی که خود معتقد به ولایت فقیه بود و این مسئله را در حوزه علمیه تدریس کرده بود مخالفتی نداشت و گفت همین قانون را به رای مردم بگذارید، اما کسی که مخالفت کردمهندس بازرگان بود که گفت باید مجلس خبرگان تشکیل شود تا این پیش نویس قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد و بعد در بررسی خبرگان قانون اساسی اصل ۱۱۰ و ولایت فقیه گنجانده شد.

دادستان اسبق انقلاب اضافه کرد: بعد از اینکه قانون اساسی کشور آماده رای گیری شد به دلیل مخالفت برخی از علما و سیاسیون با اصل ۱۱۰ در قانون اساسی حدود ۷۰تا۸۰ درصد مردم رای دادند والا اگر‌‌ همان پیش نویس که آقای حبیبی آورده بودند، شاید ۹۰ درصد مردم ویا بیشتر به ان رای می‌دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهمی که نشان می‌دهد امام خمینی حق مردم را در تعیین سرنوشت خود را به رسمیت می‌شناسد، اهمیت دادن به جایگاه مجلس شورای اسلامی بود، گفت: بزرگ‌ترین مسئله سیاست خارجی که در مجلس دوره اول مطرح بود بحثگروگان‌ها بود، اما امام خمینی اصلاً در این خصوص صحبت نکرده و آن را به مجلس واگذار کردند و این نشان می‌دهد که ایشان مجلس را در راس امور می‌دانند.

آییت الله موسوی تبریزی گفت: تفسیر نظارت شورای نگهبان از نظارت خود بر انتخابات در قانون اساسی بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نظارت استصوابی، به نظر من هم خلاف شرع و هم خلاف قانون اساسی است؛ در زمان امام خمینی(ره) چنین تفسیری از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات وجود نداشت و بعد از رحلت ایشان چنین تفسیری مطرح شد. این تفسیر نقش مردم را در تعیین سرنوشت خود کم رنگ می‌کند؛ بنده حاضرم برای اثبات این نکته که بحثنظارت استصوابی خلاف شرع و قانون اساسی است با هر کسی مناظره کنم.

دادستان اسبق انقلاب با انتقاد برخی از عملکردهای قوه قضائیه در مدت اخیر گفت: متاسفانه شاهدیم که قوه قضائیه در بررسی پرونده فعالان انتخابات ۸۸ به طرز خاصی عمل می‌کنند؛ می‌گویند این‌ها محارب و فتنه گرند و نباید به مغزشان خطور کنند که دوباره فعالیت سیاسی داشته باشند.

وی با تاکید به اینکه در کشورما نباید چیزی به عنوان شهروند درجه یک و دو داشته باشیم، گفت: مجرم فقط در دادگاه مشخص می‌شود و نمی‌توان خارج از صحنه دادگاه به کسی نسبت جرم داد. این سخنان به هیچ وجه درشان ملت ایران نیست؛ این‌ها را نگفتم که دعوا درست کنم.

وی به انتخابات ۲۴ خرداد ماه و پیروزی دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین عنایت خدا در انتخابات اخیر این بود که دل‌ها را به هم نزدیک کرد ودوباره عزت را به عرصه جهانی به ملت ایران بازگرداند.

وی با بیان اینکه آقای روحانی از دوستان قدیم ماست، گفت: پیروزی دکتر روحانی در انتخابات حاصل از خود گذشتگی بزرگانی چون آیت الله رفسنجانی بود که این دل‌ها را به هم نزدیک کرد. این بزرگان بی‌مهری‌ها و گلایه‌ها را کنار گذاشتند و به خاطر عزت مردم به صحنه آمدند.

وی به اشاره به ایجاد انسجام و وحدت در میان اصلاح طلبان افزود: دوستان انسجام خود را حفط کنند، چرا که شکست خوردگان ۲۴ خرداد برای رسیدن به اهداف خود به دنبال تفرقه میان ما هستند.

آیت الله موسوی تبریزی در پایان سخنان خود با تبریک انتخاب آقای صالحی منش به عنوان استاندار قم خطاب به وی گفت: مسئولین استان قم بدانند که یک چهارم از مردم استان قم که در انتخابات به آقای دکتر روحانی رأی دادند، آن کسانی نیستند که امروز دور و بر بعضی ها و دور استاندار جمع شدند و برای تصاحب پستهای کلیدی استان انتظار صد درصد و اگر امکان داشته باشد بالای صد در صد را دارند؛ ما توقعی نداریم ولی مردم حقوقی دارند؛ مسئول استان باید بداند که تحقق حقوق مردم و خواست آن‌ها در به کار گیری تنها ده درصد از نیروهای مخالف اصلاحات نیست، در ۲۰ درصد دیگر هم نیست، بلکه ما معتقدیم باید همه را یکسان دید و باید با همه افراد به صورت یکسان مشورت شود؛ در مسئولیت ها جز صلاحیت و جز ایثارگری و خدمتگذاری هیچ چیز را نباید دید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز