خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش حوزه های علمیه سراسر کشور:

حمایت از مؤلفان کتب، وظیفه حاکمیتی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۸۱

مجموع آثار ارائه شده به دبیرخانه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه ۸۷۷ اثر است / آثار ارائه شده نسبت به سال قبل، ۱۹ درصد کاهش داشته است / آثار برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین معرفی می شوند.

ایلنا: معاون پژوهش حوزه های علمیه، با بیان این که حمایت از اقدامات فرهنگی چون چاپ و نشر کتاب و حمایت از مؤلفان کتب، یک وظیفه حاکمیتی است که مسئولان باید در قبال آن مسئولیت پذیر باشند، گفت: انتظار تولید علم در جامعه بدون توجه مسئولان مربوطه به این بخش، با یکدیگر سازگار نیست.

گبه گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی عماد معاون پژوهشی حوزه های علمیه، پیش از ظهر امروز در نشست خبری پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه که قرار است پنج شنبه هفته جاری ۱۰ بهمن ماه در قم برگزار شود، اظهار داشت: در جامعه علمی ایران، کتاب همچنان دارای جایگاه نخست در تولید و مبادلات علمی محسوب می شود.

وی افزود: سالانه در کل کشور، حدود ۶۵ هزار عنوان کتاب، در ساحات مختلف علمی و توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف، تولید و نشر پیدا می کند.

نائب رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، گفت: کتاب یکی از استنادات علمی در حوزه دین بوده و بیشترین ارجاعات در این حوزه، به کتاب است.

وی برگزاری همایش کتاب سال حوزه را کاری بسیار قابل توجه در حوزه های علمیه کشور دانست و گفت: با فعالیت هایی که در عرصه کتاب می کنیم، به سمت استاندارد شدن کتاب در حوزه حرکت می کنیم؛ ضمن این که نظام طبقه بندی کتاب که از نظر ما از بایسته های مهم محسوب می شود، مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عماد گفت: کتاب سال حوزه بررسی می کند که چه تحولاتی در طول یک سال بر کتب مربوط به حوزه گذشته و میزان رشد کتب حوزوی در کدام بخش ها بوده است.

وی یادآور شد: در روز برگزاری پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، وضعیت شناسی کتاب سال حوزه در ۸ سال گذشته و در ۱۴ گروه علمی به حاضران ارائه خواهد شد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت: تدوین استانداردهای کتاب، کار دیگری است که در برگزاری پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به آن اهتمام داشتیم و امیدواریم که نهادهای همکار مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این موضوع توجه کنند.

وی ایجاد نظام طبقه بندی کتاب را کار شاخص دیگر انجام شده در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه برشمرد و گفت: همانگونه که مجلات، به مجلات حوزه های مختلف اعم از سیاسی – اجتماعی، فرهنگی – هنری، علمی – پژوهشی و… تقسیم می شوند، معتقدیم کتاب ها نیز باید به بخش های مختلف تقسیم شوند چرا که این کار باعثآن خواهد شد تا جامعه مخاطب، راحت تر به کتب ارائه شده رجوع کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در تشریح جزئیات آثار ارائه شده به دبیرخانه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، گفت: مجموعه آثار ارائه شده به پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در قالب کتاب و پایان نامه سطح ۴ حوزوی که معادل دکتری محسوب می شود، مجموعا به ۷۷۸ اثر می رسد که از این تعداد ۷۰۶ عنوان کتاب و ۷۲ عنوان پایان نامه سطح ۴ حوزه است.

وی با بیان این که تعداد آثار ارائه شده به پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است، در مورد دلایل آن گفت: برخی از مؤلفان کتاب، گاهی گمان می کنند که ممکن است اثرات علمی آن ها به مراحل نهایی راه پیدا نکند و به همین دلیل آثار خود را به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارائه نمی کنند، در حالی که مؤلفان و صاحبان آثار محترم، باید بدانند که همایش کتاب سال حوزه، یک رویداد تاریخی است که هر ساله برگزار شده و موقعیتی برای وضعیت شناسی کتب بوده و ارسال کتب زمینه بررسی علمی و طبقه بندی آن ها را ایجاد می کند.

نائب رئیس شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال حوزه، اضافه کرد: دلیل دیگری که باعثکاهش ۱۹ درصدی آثار ارائه شده به دبیرخانه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه شده است، مسئله هزینه های نشر و ناشران است که البته ممکن است این محدودیت های بودجه های حمایتی از نشر در سال گذشته، در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه که سال آینده برگزار می شود هم اثر بگذارد.

وی گفت: از همه حامیان فرهنگ و دستگاه های تصمیم ساز و حمایت کننده عرصه فرهنگ کشور می خواهیم که به این بخش توجه کنند و بدانند که در هیچ جامعه ای، هزینه تولید علم را مردم به عهده نمی گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین عماد با بیان این که حمایت از اقدامات فرهنگی چون چاپ و نشر کتاب و حمایت از مؤلفان کتب، یک وظیفه حاکمیتی است که مسئولان باید در قبال آن مسئولیت پذیر باشند، گفت: انتظار تولید علم در جامعه بدون توجه مسئولان مربوطه به این بخش، با یکدیگر سازگار نیست.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که آثار ارائه شده به دبیرخانه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در ۱۶ بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: هم اکنون آماده برگزاری پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۹۲ با حضور اربابان دانش و صاحبان علم و فضیلت هستیم.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه یادآور شد: غیر از اعلام آثار برگزیده و شایسته تقدیر که در دوره های قبل برگزاری همایش کتاب سال حوزه مرسوم بود و امسال در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه نیز انجام می شود، تعدادی از آثار نیز به عنوان آثار شایسته تحسین شناخته شده و در مراسم با اهدای لوح یادبود از آن ها قدردانی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز