خبرگزاری کار ایران

آیت الله مقتدایی:

پژوهشگران قرآن از مصادیق حاملان قرآن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۳۰۳

انجمن قرآن پژوهان، سبک زندگی قرآنی را به متن جامعه وارد کند / عملکرد مثبت انجمن قرآن پژوهان حوزه اثرات مثبتی داشته است / جامعه و مردم نیازمند سبک زندگی قرآنی هستند.

ایلنا: دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه به اعتقاد بنده حامل قرآن بودن احتصاص به کسی که حافظ قرآن است ندارد، تصریح کرد: محققانی که قرآن را پژوهش می کنند و به تفسیر این کتاب الهی می پردازند نیز حامل قرآن هستند و بلکه شاید اولی تر هم نسبت به حافظان باشند.

به گزارش ایلنا، آیت الله مرتضی مقتدایی شب گذشته در مراسم ضیافت افطاری اساتید قرآن و اعضای انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزارشد، اظهار داشت: پیامبر(ص) می فرمایند «گرامی ترین بندگان بعد از انبیاء، علما و سپس حافظان قرآن هستند» و همچنین در ذیل این آیه تاکید شده است «پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن به سبب آن کرامت و شرافتی که نزد خداوند دارند».

وی با اشاره به حدیثی دیگری از حضرت محمد(ص) در خصوص جایگاه برتری حامل قرآن، ابراز داشت: در این حدیثرسول اکرم(ص) تاکید می کنند «برای حافظ قرآن سزاوار نیست گمان کند چیزی بهتر از آنچه به وی داده شده چرا که اگر مالک تمام دنیا می شد قرآن از آنچه او صاحبش شده بود برتر می ‌بود».

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به اینکه بر اساس کلام رسول خدا «حاملان قرآن عارفان اهل بهشت هستند»، تصریح کرد: همچنین حضرت محمد(ص) در حدیثدیگری نیز تاکید می کنند «شراف و بزرگان امّت من حاملان قرآن و شب زنده دارانند».

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه در کتاب های روایی ما بر فضایل حامل قرآن تاکید شده است، ابراز داشت: کسانی که تمام قرآن را در سینه های خود دارند، حافظان و حاملان قرآن کریم هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به اعتقاد بنده حامل قرآن بودن احتصاص به کسی که حافظ قرآن است ندارد، تصریح کرد: محققانی که قرآن را پژوهش می کنند و به تفسیر این کتاب الهی می پردازند نیز حامل قرآن هستند و بلکه شاید اولی تر هم نسبت به حافظان باشند.

نائب رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه آیات قرآن سراسر فضیلت است و با پژوهش بر روی آیات می توان درهایی گرانبها از این گنجینه الهی استخراج کرد، گفت: اعضای انجمن قرآن پژوهان مصداق حاملان قرآن هستند چرا که نکات گران بهای این کتاب عظیم را مورد نحقیق قرار می دهند.

آیت الله مقتدایی افزود: همچنین طالبین و فارغ التحصیلان علمی که از ۴۰ کشور دنیا در مدرسه عالی قرآن و حدیثاجتماع کرده و علوم قرآنی را توسط ۱۰۰ استاد تعلیم می بینند از مصادیق حاملان قرآن هستند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: پژوهشگران قرآنی علاوه بر اینکه مصداق حامل قرآن هستند، بر اساس روایات اهل قرآن و اهل الله نیز می باشند.

وی با اشاره به فعالیت های انجمن قران پژوهان حوزه، ابراز داشت: در دوره ای که بنده مدیریت حوزه علمیه را برعهده داشتم مقرر شد به همراه معاون پژوهش حوزه، عملکرد انجمن های حوزه را ارزیابی کنیم که از سوی انجمن قرآن پژوهان حوزه گزارشات بسیار خوبی از برگزاری نشست های علمی و تالیفات متعدد ارائه شد و این انجمن فعالیت های خوبی داشته است.

عضو خبرگان رهبری با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در انجمن قرآن پژوهان حوزه، اظهار داشت: فعالیت و اقدامات این انجمن در راس انجمن های دیگر حوزه قرار دارد و در سال ۹۰ و ۹۱ رتبه اول را کسب کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران کشور در ادامه سخنان خود بر ضرورت تلاش برای آشنا کردن توده های مردم با قرآن از سوی انجمن قرآن پژوهان حوزه تاکید کرد و گفت: برگزاری نشست های علمی و ارائه مقالات در سطح علمی خوب است اما باید بر روی مسائلی که مورد استفاده عموم مردم است، تمرکز بیشتری شود.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اینکه داستان های انبیا را باید برای جوانان مطرح کرد تا خداشناسی آن ها ارتقا یابد، تصریح کرد: نقش خداوند را می توان در قصه های مختلف انبیا مطرح کرد و در این زمینه ها فعالیت بیشتری صورت گیرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در پایان با تاکید بر اینکه امروز جامعه نیازمند سبک زندگی قرآنی است، گفت: دستورات اعتقادی و سبک زندگی را می توان از آیات قرآن استخراج کرد و به مردم و جامعه ارائه داد و انجمن های علمی باید برای آگاهی مردم فعالیت داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز