خبرگزاری کار ایران

آیت الله صانعی:

رویکرد امام صادق(ع) رویکرد اصلاحات امور انحرافی بود

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۶۱۰

اسلام برای اصلاح تمام بشریت‌ و جهانیان آمده‌است / در جامعه‌ای که حق به کسی داده‌شد که پارتی‌داشته، تملق‌گو و چاپلوس باشد و دروغ بگوید، مردم آن زندگی خوبی نخواهند داشت.

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با بیان این که رویکرد امام صادق(ع) رویکرد اصلاحات امور انحرافی بود، گفت: باید وقتی روایات ائمه(ع) را مورد بررسی قرار می دهیم، به این دید به آن ها بنگریم که این روایات و سخنان، نه فقط برای جامعه شیعی و اسلامی که رهنمودی برای اصلاحات در کل جامعه جهانی و بشریت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله یوسف صانعی، ظهر جمعه در مراسم عزاداری شهادت امام ششم شیعیان امام جعفرصادق(ع) که با حضور علما، روحانیون و اقشار مختلف مردم در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، به حادثه حمله مأموران رژیم شاه به مدرسه فیضیه در این روز در سال ۴۲ هجری شمسی اشاره کرد و اظهار داشت: در چنین روزی در سال ۴۲ که مصادف با شهادت امام صادق(ع) بود، مأموران رژیم شاه به مجلس روضه در مدرسه فیضیه قم که از طرف آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) برپا شده بود حمله کردند.

وی افزود: ما در این زمان در بیت امام خمینی(ره) بودیم که خبر این اتفاق را آوردند و خدمت حضرت امام(رض) اعلام کردند و به ایشان گفتند که مأموران می‌خواهند به بیت هم حمله کنند؛ امام(رض) پاسخ دادند که حمله نمی‌کنند و حمله هم نکردند؛ البته این حمله نکردن دو جهت داشت؛ یکی از آن ها این بود که امام(رض) به دوستان گفته بودند که اگر حمله کردند شما دفاع کنید و دومین دلیل نیز این بود که سیاست رژیم شاه این بود که هیچ گاه نباید به خانه‌ای حمله کرد؛ مخصوصا اگر خانه روحانی و عالم باشد.

این مرجع تقلید گفت: رژیم شاه و حداقل دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی که ما کامل یادمان می آید، هیچ گاه به خانه کسی حمله نشد؛ فقط یک بار به خانه‌ای در قلعه حسن آباد حمله شد. سیاست رژیم شاه به این دلیل بر این نبود که به خانه کسی حمله کنند، چون می دیدند اگر این کار را انجام دهند، نا امنی در جامعه پیش می آید. البته در طول تاریخ رژیم پهلوی شاهد هستیم که به خانه‌ای رفته و فرد مورد نظرشان را بازداشت می کردند، کما این که نصف شب به خانه امام(رض) مراجعه کرده و ایشان را با خود بردند، اما این که به صورت هجمه وحشیانه به خانه‌ای حمله شود، در تاریخ شاهنشاهی و حداقل در تاریخ حکومت محمدرضا شاه که بسیاری از بدبختی‌ها را بر کشور ایران تحمیل کرد، وجود نداشت.

آیت الله صانعی افزود: قدرتمندان باید درس بگیرند و بدانند که اگر از اقداماتی از قبیل حمله به خانه افراد جلوگیری نشود، زمینه دزدی، خیانت، ناامنی و بسیاری مشکلات دیگر در جامعه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این که در دوران محمدرضا شاه، حمله وحشیانه به خانه‌ای صورت نگرفت، گفت: اگر کسانی این اقدامات را انجام دهند، دودش به چشم خودشان خواهد رفت.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که دین اسلام برای اصلاح تمام بشریت و جهانیان آمده است، گفت: باید وقتی روایات ائمه(ع) را مورد بررسی قرار می دهیم، به این دید به آن‌ها بنگریم که این روایات و سخنان، نه فقط برای جامعه شیعی و اسلامی که رهنمودی برای اصلاحات در کل جامعه جهانی و بشریت است.

آیت الله صانعی با بیان این که رویکرد امام صادق(ع) رویکرد اصلاحات امور انحرافی بود و اصولا اصلاحات زیر نظر امام معصوم نه فقط برای جامعه اسلامی و شیعی که برای همه بشریت و جهان است، گفت: چند ویژگی است که اگر جامعه ای داشت، مردم آن خوب، به صورت متمدن زندگی خواهند کرد و الا زندگی خوبی نخواهند داشت که از جمله مهمترین آن ها داشتن دانشمندی است که ریشه یاب، پرهیزکار و متقی باشد؛ دوم پزشکی که مورد اعتماد مردم باشد و در نهایت حاکمی که خیرخواه مردم باشد به گونه ای که مردم هم آن ها را دوست داشته و قبول کنند که این عین دموکراسی و عدالت است.

وی افزود: اگر ملتی ویژگی های مذکور را داشت، زندگی خوبی برای مردم آن قابل تصور است، اما اگر حتی یکی از این ویژگی ها وجود نداشت، زندگی مردم آن جامعه با مشکل مواجه است. در چنین جامعه ای حق به کسی داده خواهد شد که پارتی داشته، تملق گو و چاپلوس باشد و دروغ بگوید و این جامعه، جامعه ای است که مردم آن زندگی خوبی نخواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز